جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
جشن ۶۰ هزارتایی کتاب «ماجرای دشت مرموز» برگزار شد/ ادبیات کهن؛ محل تولید فکر و فرهنگ

جشن ۶۰ هزارتایی کتاب «ماجرای دشت مرموز» به قلم محمد میرکیانی، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این مراسم ملیکا زارعی (خاله شادونه) با اشاره به اینکه هر جمله و نوشته‌ای در این کتاب نگاهی با فضای پویانمایی دارد، بیان کرد: واژگان و اسامی انتخاب‌شده گویای تخیل و خلاقیت قوی نویسنده است.

زارعی به خاطره‌ای از پرت شدن کتاب در صحنه اجرای برنامه اشاره کرد و گفت: آن زمان نویسنده کتاب اعتراض کرد که به کتاب بی‌احترامی شده است. قصد من بی‌احترامی نبود و ناخواسته کتاب روی زمین افتاد. اعتقاد دارم احترام کتاب باید همه‌جا حفظ شود.

او تأکید کرد: هر اقدامی برای ادبیات کودک تحسین‌برانگیز است و می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیار کودکان قرار دهد.

نوشتن برای کودکان؛ آگاهی‌بخشی به نسل آینده

محمد میرکیانی در این برنامه گفت: «ماجرای دشت مرموز» مجموعه‌ای پنج‌گانه است که هر جلد در حین استقلال با هم در ارتباط هستند. در سینما و ادبیات از سال‌ها قبل این شیوه آغاز شده و مورد اقبال است.

به گفته این نویسنده، این اثر ادبی کاری طنز با داستان‌های جذاب برای کودکان بوده و کار جدیدی در فضای فانتزی نوجوانان است.

او افزود: از ۴۰ سال پیش نوشتن را آغاز کردم و به ادبیات عامیانه توجه داشتم. اعتقاد دارم نوشتن برای کودکان کمک به آگاهی‌بخشی نسل آینده است.

میرکیانی با اشاره به کتاب دیگر خود، مجموعه «قصه ما مثل شد» تأکید کرد: این کتاب به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و جزو کتاب‌های پرفروش محسوب می‌شود. بر این باورم که ادبیات کهن ما محل تولید فکر و فرهنگ است. کشور ما در جاده ابریشم قرار داشته و محل تردد تمدن‌ها بوده است. اگر به این موضوع توجه داشته باشیم، نوع نگاه کودکان به فرهنگ و تاریخ‌مان را غنی خواهیم کرد.

این نویسنده معتقد است برای آموزش کودکان و آشنا کردن آن‌ها با ادبیات عامیانه هم لازم است آثاری بازنویسی شود و هم آثار جدید خلق شود. در هر دو زمینه نیاز به توجه به اقتضائات روز جامعه داریم.

او در پایان گفت: من هر روز به نمایشگاه آمدم. استقبال مردم خوب بود و کتاب‌ها هم پرفروش بوده است.

این فعال حوزه کودک در خصوص ایجاد علاقه‌مندی در کودکان برای خواندن کتاب عنوان کرد: بخشی از کم‌لطفی به این موضوع، به خود ما برمی‌گردد و ما بزرگ‌ترها باید این علاقه و توجه را ایجاد کنیم.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط