جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
کتاب «بوطیقای سینما» را بخوانید

احمد الستی استاد دانشگاه گفت: اگر دانشجوی سینما باشید و اگر از اطلاعات ابتدایی برخوردارید توصیه می‌کنم کتاب «بوطیقای سینما» را بخوانید. این کتاب اخیراً چاپ شده‌است و به دلایل بسیار زیادی یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که راجع مطالعات سینمایی نوشته‌شده‌است.

احمد الستی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اینکه چه کتاب‌هایی برای علاقه‌مندان و دانشجویان سینما مفید است گفت: اگر دانشجوی سینما باشید و اگر از اطلاعات ابتدایی برخوردارید توصیه می‌کنم کتاب «بوطیقای سینما» را بخوانید. این کتاب اخیراً چاپ شده‌است و به دلایل بسیار زیادی یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که راجع مطالعات سینمایی نوشته‌شده‌است. این کتاب اثر دیوید بوردول است که نزدیک به ۱۵ سال از نشر آن می‌گذرد. خوشحالم که بالاخره این کتاب به فارسی ترجمه شد. این کتاب کمک بزرگی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا که درباره مطالعات سینمایی کار می‌کنند است. این کتاب مسائل مهمی را طرح می‌کند. این کتاب توسط علی ظفرقهرمانی نژاد به فارسی برگردانده شده‌است و انتشارات بیدگل آن را به چاپ رسانده‌است.

وی دومین کتابی را که برای خواندن توسط علاقه‌مندان به سینما معرفی کرد کتاب «هنرسینما» اثر دیوید بوردول و همسرش کریستین تامپسون است. این کتاب چندین بار تا زمانی که بوردول زنده بود بازنویسی شد ولی متأسفانه نسخه‌ای که در ایران ترجمه شده از نسخه‌های اولیه این کتاب است و نسخه‌های کامل‌تر آن به فارسی ترجمه نشده‌است. این کتاب توسط فتاح محمدی به فارسی برگردانده شده‌است.

احمدالستی در ادامه کتاب «مقدمه‌ای برنظریه فیلم» را به عنوان منبع سومی که دانشجویان و علاقه‌مندان به هنرسینما می‌توانند از مطالعه آن بهره ببرند معرفی کرد و گفت: در ایران در زمینه نظریه‌های سینمایی کمتر کار شده‌است و جا دارد ما این کتاب را به همه دانشجویان سینما توصیه کنیم. این کتاب البته فقط به درد دانشجویان سینما نمی‌خورد بلکه به درد همه کسانی که علاقه‌مند به نظریه‌پردازی مخصوصاً در هنر سینما هستند می‌خورد. این کتاب را رابرت استم به رشته تحریر درآورده‌است. این کتاب بسیار به‌روز است و به محض اینکه نظریات جدید سینمایی مطرح می‌شود این نظریه‌ها به کتاب اضافه می‌شوند. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها