چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
ذائقه افراد در انتخاب کتاب مورد توجه قرار گیرد

مازندران- استاندار مازندران گفت: باید ذائقه‌های افراد را بدانیم، درست نیست که هر کتابی را برای همه افراد سفارش دهیم، این شیوه را درست نمی‌دانم چون افراد دارای شخصیت‌های متفاوت هستند و کتابی که فرد درونگرا مطالعه می‌کند متفاوت از سلیقه فرد برونگرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، یوسف نوری صبح چهارشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به گسترش فرهنگ کتابخوانی در دنیای امروز، اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته در هر حالتی کتاب مطالعه می‌کنند و کتاب عضوی از زندگی مردم جهان است.

وی با بیان اینکه لازم است ابتدا فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم و برای جامعه خوب نیست که کتاب و مطالعه در جایگاه واقعی خود قرار نداشته باشد، افزود: در هزاره نخست شکوفایی اسلام کتابخانه بعضی از علما در جامعه ما از کتابخانه بسیاری از کشورهای متمدن اروپایی بزرگ‌تر بود هنوز هم این کتابخانه‌ها وجود دارد.

استاندار مازندران با اشاره به ینکه بهترین زمان گسترش فرهنگ کتابخوانی در مقاطع دبستان و پیش از دبستان است، گفت: مادرانی که فرزند کوچک دارند برای فرزندان خود کتاب بخوانند اگر این اتفاق رخ دهد کودکان هم داستان‌گویی را یاد می‌گیرند هم فرهنگ کتابخوانی گسترش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه الان می‌توانیم بچه‌ها را با این کتاب‌ها عادت دهیم و به عنوان نیاز به آن توجه کنند، تصریح کرد: باید ذائقه‌ها افراد را بدانیم، درست نیست که هر کتابی را برای همه افراد سفارش دهیم، این شیوه را درست نمی‌دانم چون افراد دارای شخصیت‌های متفاوت هستند کتابی که فرد درونگرا مطالعه می‌کند متفاوت از سلیقه فرد برونگرا است.

نوری با اشاره به اینکه صرف مطالعه مهم نیست و کتابخوانی باید کاربردی باشد، ادامه داد: برای بحران‌های اجتماعی در جامعه باید روش‌ها و کتاب‌های مختلف در نظر گرفت، اینگونه نیست که فقط پزشک نسخه بنویسد استادان دانشگاه دارای مقطع دکترا می‌توانند در زمینه بحران‌های اجتماعی ورود کرده و برای افراد نسخه کتابخوانی تجویز کنند.

ذائقه افراد در انتخاب کتاب مورد توجه قرار گیرد

وی با تاکید بر اینکه کتاب هدیه دادن را رواج دهید، خاطرنشان کرد: کتاب‌های فاخر در همه حوزه‌های مازندران نوشته شود تا مردم این کتاب‌ها را در دسترس داشته باشند کتابخانه باید محل گردش این موارد باشد و کتابخانه مازندران باید به کمک رفع معضلات اجتماعی بیاید.

مشکل دیرینه کتابخانه و شهرداری‌ها در سهم نیم درصد درآمد

در ادامه این نشست سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: در حوزه نیم درصد درآمد شهرداری‌ها که سهم کتابخانه‌ها است از سال‌های دور اختلاف نظری بین نهاد و شهرداری‌ها وجود دارد.

احمد توکلی اظهار کرد: در این زمینه اختلاف نظری درباره درآمدهای مستمر و آیتم‌های شهرداری که در قالب تسهیلات استفاده می‌کنند یا از محل درآمدهای دیگری که به عنوان بودجه مستمر محسوب نمی‌شود وجود دارد و دفتر شهری باید این رقم را احصا کند تا عددی که شامل نیم درصد درآمد می‌شود به شهرداری اعلام کنیم تا در مدت حداکثر یک ماه آن رقم قابل پرداخت را بپردازند.

وی افزود: در صورتی که شهرداری‌ها سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی استان را نپردازند نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند به صورت مستقیم از حساب شهرداری‌ها برداشت کند و در نهایت کتابخانه‌های استان متضرر می‌شوند اما با این روند، با پرداخت به موقع شهرداری‌ها، نهاد نمی‌تواند این رقم را از استان خارج کند.

این مسئول تصریح کرد: حتی در حوزه تجهیز پیشنهاد شده بود شهرداری‌ها تولیت کتابخانانه را بر عهده گیرند و هزینه‌ای که صورت می‌گیرد به عنوان نیم درصد حساب شود که البته این پیشنهاد با نهاد کتابخانه‌های عمومی به نتیجه نرسید.

توکلی درباره موضوع ماشین‌آلات که قرار بود از سوی شهرداری‌ها به عنوان کتابخانه سیار در اختیار اداره کل کتابخانه استان قرار گیرد می‌توان مدیریت کرد تا با انجام این کار هم بدهی شهرداری‌ها کسر شده و هم مصوبه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اجرا شود، گفت: همیشه شهرداری‌ها خود را در قبال نیم درصد درآمد سهم کتابخانه‌ها تسویه شده می‌دانستند و نهاد خود را طلبکار می‌دانست و نتوانستیم به نتیجه برسیم، باید در این زمینه جلسه تخصصی برگزار شود تا به نقطه مفاهمه برسیم.

تکمیل کتابخانه مرکزی هدیه رئیس‌جمهور شهید به مازندران بود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در این نشست با تاکید بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در استان، اظهار کرد: ۲ دستگاه کتابخانه سیار در مناطق محروم و کم برخوردار به ویژه مناطق روستایی راه‌اندازی می‌شود همچنین از آنجایی که اولویت کاری ما در سال جاری تکمیل پروژه‌های عمرانی است ۶ پروژه در دستور کار قرار دارد همچنین برنامه‌های فرهنگی که محور اصلی برنامه‌های این نهاد است را بنا داریم به بیش از ۶ هزار برنامه برسانیم.

ذائقه افراد در انتخاب کتاب مورد توجه قرار گیرد

سکینه خاتون مهدیان‌پور درباره پیگیری کتابخانه‌های سیار که از مصوبات جلسه‌های قبلی است، افزود: بنا بود دفتر امور شهری و اداره کتابخانه‌ها نسبت به شناسایی سه شهرداری که دارای ظرفیت خورروهای مناسب برای استفاده کتابخانه‌های سیار است اقدام کنند که سه شهرداری در مرکز شرق و غرب ابلاغ شده که ماشین‌آلات را به روزرسانی کنند تا در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید در زمینه راه‌اندازی و تکمیل کتابخانه‌های مرکزی در استان‌ها، گفت: کتابخانه مرکزی مازندران هم یکی از پروژه‌هایی بود که این شهید خدمت به جد پیگیر راه‌اندازی بود از آنجایی که نامگذاری کتابخانه باید مصوبه انجمن داشته باشد برای همین در جلسه انجمن مطرح کردیم و امیدواریم برای این هدیه شهید جمهور بتوانیم نامی مناسب بر اساس عناوینی که برای شهدای خدمت و رئیس‌جهور شهید است انتخاب کنیم تا نامگذاری کتابخانه را به موقع انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها