یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
اگر حوزه کودک و نوجوان نبود، خیلی از حرف‌ها و ایده‌ها ناگفته می‌ماند

مسئول رویدادهای آموزشی انتشارات هوپا گفت: حوزه کودک و نوجوان بیشتر از هر حوزه دیگری به مخاطب و نویسندگانش اجازه خلاق‌بودن، بامزه‌بودن و زیبابودن اثر را می‌دهد. احساس می‌کنم خیلی از حرف‌ها و ایده‌ها در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان معنا پیدا می‌کنند.

فاطمه مشکاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اینکه چقدر خارج از فضای کاری، کتاب کودک و نوجوان مطالعه می‌کند؟ گفت: علاقه من به مطالعه کتاب‌های کودک و نوجوان به قبل از زمان فعالیت به عنوان مسئول برگزارکننده کارگاه‌های آموزشی آکادمی هوپا یا شغل‌های دیگری که تا به امروز در حوزه کودک و نوجوان به آن مشغول بوده‌ام، برمی‌گردد می‌توانم دلایل ایجاد این میزان از علاقه خودم به کتاب‌های کودک و نوجوان را به سه گروه دسته‌بندی کنم. بخش اول مربوط به کتاب‌هایی است که در کودکی خوانده‌ام و شیرینی آن‌ها هنوز هم زیر زبانم مانده است. برای مثال من کتاب‌های رولد دال را از کودکی تا به امروز چندین و چندبار خوانده‌ام و هنوز بسیار دوست‌شان دارم.

او در توضیح بخش دوم علل علاقه به کتاب کودک و نوجوان بیان کرد: بخش دوم علاقه‌ام به کتاب‌های کودک و نوجوان نشأت‌گرفته از این است که دانشجوی ارشد رشته انیمیشن هستم و این رشته ایجاب می‌کند مدام با کتاب‌های کودک سروکار داشته باشم و به واسطه آن‌ها، تصویرسازی را بهتر بشناسم. فارغ از این دو اتفاق، بخش سوم علاقه من به حوزه کودک و نوجوان به این برمی‌گردد که این حوزه بیشتر از هر حوزه دیگری به مخاطب و نویسندگانش اجازه خلاق‌بودن، بامزه‌بودن و زیبابودن اثر را می‌دهد. احساس می‌کنم خیلی از حرف‌ها و ایده‌ها در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان معنا پیدا می‌کنند و اگر این حوزه نبود خیلی از حرف‌ها و ایده‌ها ناگفته می‌ماندند و همین فضای منعطف و خلاق باعث شده است این ایده‌ها تبدیل به کتاب‌های خیلی خوبی شوند که بدون در نظر گرفتن سن و سال، می‌توانند برای خوانندگان‌شان بسیار خواندنی و جذاب باشند.

مسئول برگزارکننده کارگاه‌های آموزشی انتشارات هوپا درخصوص اینکه کتاب‌های کودک و نوجوان فقط برای مخاطبان کودک و نوجوان است یا مخاطب بزرگسال هم می‌تواند برای کودک درونش کتاب بخواند؟ توضیح داد: به نظر من تعداد خیلی زیادی از کتاب‌های کودک و نوجوان وجود دارد که مخاطب بزرگسال نیز می‌تواند از آن‌ها لذت ببرد؛ اما شرط بهره‌مندی این است که قبل از خواندن این کتاب‌ها، پیش‌داوری کودکانه‌بودن‌شان را کنار بگذارد و با ذهنیتی ماجراجویانه به سراغ آن‌ها برود. آخرین کتابی که من در حوزه کودک و نوجوان خواندم کتاب «دردسرهای ژی‌ژی در نیوپوچ» از انتشارات هوپا بود. من این کتاب را خیلی دوست داشتم و با بازیگوشی نویسنده در متن کتاب ارتباط برقرار کردم؛ هر جمله این کتاب با خنده برای من گذشت و به این دلیل هم نمی‌توانستم آن را کنار بگذارم و دوست داشتم مدام آن را ادامه دهم. به همه کسانی که این گفت‌وگو را می‌خوانند توصیه می‌کنم فارغ از سن‌وسال‌شان این کتاب را مطالعه کنند و از خواندن آن لذت ببرند.

او درباره مسئله معرفی کتاب به دیگران گفت: من معمولاً همیشه به دیگران کتاب کودک و نوجوان معرفی می‌کنم. اگر کتابی را بخوانم و آن را دوست داشته باشم همان‌لحظه تصویرش را برای دوستانم ارسال می‌کنم و برای آن‌ها در مورد اینکه این کتاب چه ویژگی‌های خوبی داشته است صحبت می‌کنم. حتی گاهی از آن‌ها می‌خواهم همین حالا آن کتاب را تهیه کنند یا خودم کتاب را برایشان می‌برم تا خیلی زود آن را مطالعه کنند. دلیل کارم این است که دوست دارم دیگران را هم در آن ذوق و درکی که مطالعه آن کتاب کودک و نوجوان به من داده است سهیم کنم. این اتفاق که کتاب کودک و نوجوانی را پیدا کنم که من را به شوق بیاورد و بعد آن را به دیگران معرفی کنم، یکی از لذت‌های بزرگ زندگی من است.

فاطمه مشکاتی در تکمیل صحبت خود و اشاره به مبحث ابتدایی این گفت‌وگو گفت: به نظر من یکی از اهمیت‌های خواندن و معرفی‌کردن کتاب کودک برای ما بزرگسالان، ایجاد دوستی‌هاست. خیلی‌وقت‌ها به خاطر کتاب‌های مشترکی که با دیگران خوانده‌ایم یا کتاب‌های خوبی که به یکدیگر معرفی کرده‌ایم، با افراد احساس نزدیکی و دوستی می‌کنیم. این مسئله در مورد دوستی با کودکان و نوجوانان نیز که مخاطبان اصلی حرفه ما هستند صدق می‌کند. برای مثال، هر بار که می‌خواهم سر صحبت را با یکی از مخاطبان کودک و نوجوان انتشارات هوپا باز کنم، از او در مورد کتاب‌هایی که در این انتشارات می‌شناسد می‌پرسم یا کتابی را که خودم خوانده‌ام به او نشان می‌دهم و درباره‌اش با او گفت‌وگو می‌کنم و این سرآغاز دوستی ما می‌شود.

مشکاتی درباره شرح فعالیت‌های آکادمی هوپا نیز عنوان کرد: آکادمی هوپا ارتباطی بی‌واسطه و نزدیک‌تر با مخاطبان هوپاست. ما دوست داریم با چشاندن لذت آموزش‌های هنری، ادبی، علمی و فلسفی، مخاطبان‌مان را با فرهنگ، هنر، علم و فلسفه به شیوه‌ای دلچسب و دوست‌داشتنی آشنا کنیم تا کودکان و نوجوانانی چندبُعدی پرورش دهیم. شعار همیشگی هوپا از همان آغاز فعالیتش «خلاقیت آموختنی‌ست» بوده است! ما قصد داریم خلاقیت را به دیگران بیاموزیم؛ چراکه باور داریم اگر کودکان و نوجوانان خلاقی داشته باشیم که بتوانند استعدادهای درونی‌شان را کشف کنند، پرورش دهند و شکوفا کنند، سرزمینی آزادتر، شگفت‌انگیزتر و خوشحال‌تر خواهیم داشت. آکادمی هوپا کارگاه‌ها، رویدادها و فعالیت‌های متنوعی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها کارگاه داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان است. استادان این دوره‌ها نویسندگان خوب انتشارات هوپا هستند و ما امیدواریم که روزی از طریق همین کارگاه‌ها، نام هنرجویان آکادمی را روی جلد کتاب‌های بزرگ و خوب حوزه کودکان و نوجوانان ببینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط