سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
فعالان نشر کودک با مطالعه کتاب‌های متنوع می‌توانند از فعالیت رقبای خود با خبر شوند

مدیر داخلی نشر برکه گفت: به نظر من خیلی مهم است افرادی که در یک انتشارات کتاب کودک فعال هستند، کتاب کودک بخوانند. این امر باعث می‌شود از رقبای خود باخبر باشند و حوزه‌های کاری یکدیگر را بشناسند.

الناز عارفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مورد اینکه آیا او بدون اجبار کاری و جدا از فضای فعالیت در نشر برکه، مطالعه کتاب کودک و نوجوان دارد یا نه؟ گفت: من هر سال، روزهای شنبه و یکشنبه که روزهای خلوت‌تری در نمایشگاه کتاب تهران هستند به بیشتر غرفه‌های سالن کودک و نوجوان سر می‌زنم و برای خودم کتاب کودک و نوجوان تهیه می‌کنم و می‌خوانم. برای مثال پارسال چند رمان نوجوان از نمایشگاه کتاب تهیه کردم که نام یکی از آن‌ها «دختری که ماه را نوشید» از انتشارات پرتقال بود. خواندن این کتاب برای من بسیار جالب و جذاب بود؛ به همین خاطر بعد از خواندنش آن را به نوجوانان اطراف خودم معرفی کردم. کتاب دیگری که مدتی پیش خواندم و برایم جالب بود کتاب «خوراک خرگوش با سس ۱۰۰۱ شب برای شیر زیرشلواری‌پوش» اثر فرهاد حسن‌زاده از انتشارات پرتقال بود. جذابیت این داستان برای من شکل گرفتن قصه‌های جدید در دل قصه اصلی کتاب بود. من این کتاب را به یکی از نوجوانان ۱۱ ساله اطرافم هدیه دادم و او هم از این کتاب بسیار لذت برد.

مدیر داخلی نشر برکه درخصوص اینکه کتاب‌های کودک و نوجوان فقط برای مخاطبان کودک و نوجوان است یا مخاطب بزرگسال هم می‌تواند برای خود و کودک درونش کتاب بخواند؟ بیان کرد: کتاب کودک می‌تواند برای بزرگسالان بسیار جذاب‌تر و آموزنده‌تر از کودکان باشد. یکی از کتاب‌های کودکی که خوانده‌ام و فکر می‌کنم می‌تواند برای بزرگسالان الهام‌بخش باشد کتاب «نگران‌نباش کوچولو» از انتشارات برکه است. این کتاب درباره کودکی است که به زبان خود از ترس‌هایش و ترس نبودن مادرش می‌گوید و پاسخ‌های مادرش را می‌شنود. این مسئله، موضوعی است که شاید خیلی از ما در کودکی با آن درگیر بودیم یا حتی حالا در بزرگسالی هم در مورد آن خیلی گفت‌وگو نمی‌کنیم و از احساسات‌مان به اطرافیان‌مان نمی‌گوییم. در صورتی‌که شاید همین گفت‌وگوها بسیار کمک‌کننده باشد.

او افزود: من این کتاب را به خیلی از اطرافیان خودم معرفی کردم و فکر می‌کنم این کتاب علاوه بر کودکان برای بزرگسالان نیز الهام‌بخش است. به نظر من خیلی مهم است افرادی که در یک انتشارات کتاب کودک فعال هستند، کتاب کودک بخوانند. این امر باعث می‌شود از رقبای خود باخبر باشند و حوزه‌های کاری یکدیگر را بشناسند.

عارفی صحبت خود را این‌طور تکمیل کرد: لازم است که فعالان حوزه کتاب کودک و نوجوان، کتاب‌های انتشارات دیگر و حتی کتاب‌های انتشارات خارجی را دنبال کنند. این امر برای انتشاراتی که در حوزه نوجوان کار می‌کنند ضروری‌تر است؛ زیرا نوجوانان امروز ما نوجوان به‌روزی هستند و باید در تولید اثر برای آن‌ها مسائل روز و شرایط دیگر رقبا را در نظر گرفت. برای من به عنوان مدیر داخلی یک انتشارات، مهم است که وقتی یک نوجوان می‌گوید این کتاب برای من جذاب است، از درون ذهن او با خبر شوم و بدانم چه چیزی در این کتاب برای او جالبِ توجه بوده است. آرزوی قلبی من این است که هر ناشری آنقدر کتاب خوب داشته باشد که بتواند در سرنوشت و آینده کودکان و نوجوانان تأثیر خوبی بگذارد.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط