جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
کتابخانه‌های افسانه‌ای

کتابخانه‌های افسانه‌ای اروپا در میان برخی از مشهورترین ساختمان‌های جهان قرار دارند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از وبسایت لونلی پلنت، بسیاری از کتابخانه‌ها ساختمان‌ها و بناهای تاریخی بزرگی هستند که نشانه اهمیت یادگیری و قدرت دانش برای جامعه است. اگر بخواهیم فهرستی از کتابخانه‌های مورد علاقه خود در اروپا را تهیه کنیم، این فهرست می‌تواند به صدها نمونه برسد. در اینجا به تعداد محدودی از زیباترین و کمتر شناخته شده‌ترین کتابخانه‌های سراسر اروپا اشاره می‌کنیم.

۱. «کتابخانه شهر» استکهلم در سوئد

کتابخانه اصلی شهر، تنها ۱۵ دقیقه پیاده تا شمال شهر فاصله دارد؛ این کتابخانه توسط معمار آن Erik Gunnar Asplund طراحی شده و دارای یک اتاق مطالعه منحنی و تکنیکی است که بهترین نمونه از سبک نئوکلاسیک دهه ۱۹۲۰ استکهلم است. کتابخانه در محله آرام «واساستان» واقع شده و مکانی عالی برای گذراندن یک بعد از ظهر را فراه می‌کند؛ همچنین این منطقه یکی از بهترین مکان‌ها را برای غذا خوردن در شهر است.

کتابخانه استکهلم

۲. کتابخانه دانشگاه ورشو، ورشو، لهستان

دانشگاه ورشو در مرکز شهر قرار دارد که قدمت کتابخانه آن به سال ۱۸۱۶ می‌رسد. ساختمان جدید به یاد ماندنی دانشگاه نیز در سال ۱۹۹۹ افتتاح شد. در حالی که پیچک پرپشت این ساختمان از دیوارها به سمت تراس بالا می رود و طبیعت و سرسبزی را به ساختمان اضافه می کند. ورودی کتابخانه شامل بلوک‌هایی با نوشته‌هایی به زبان‌های مختلف است، از جمله متنی از افلاطون به یونانی باستان و همچنین متنی به زبان لهستانی باستان.

کتابخانه دانشگاه ورشو

۳. کتابخانه ملی مارسیانا، ونیز، ایتالیا

کتابخانه ملی مارسیانا، گنجینه‌ای در میان کتابخانه‌های ایتالیا و شهر «ونیز» حاوی یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های نسخ خطی یونانی، لاتین و آسیایی در جهان است. این ساختمان که توسط Jacopo Sansovino طراحی و در دهه ۱۵۰۰ تکمیل شد. کتابخانه در نزدیکی میدان سن مارکو قرار دارد و دارای سبکی ظریف و تا حدودی غیرمعمول برای آن دوره است. اتاق‌های مطالعه آن با نقاشی‌های دیواری از Titian و Tintoretto، از هنرمندان مشهور ونیزی، تزیین شده است.

کتابخانه مارسیا ونیز

۴. کتابخانه سلطنتی، کپنهاگ، دانمارک

کتابخانه سلطنتی کپنهاگ که به «الماس سیاه» معروف است، در واقع جواهری معاصر است. این کتابخانه که سال ۱۹۹۹ در ادامه توسعه یک موسسه تاریخی ساخته شد و در قلب پایتخت دانمارک قرار دارد. یکی از مهم‌ترین اضافات معماری آن در دهه‌های اخیر صورت گرفته است. ساختمانی که با هندسه دقیق و سطوح براق گرانیتی و شیشه‌ای و مکعب سیاه در فضای بیرون آن مسحور کننده است. در داخل ساختمان، اشکال پیچ در پیچ، فضاهای وسیع و پله برقی وجود دارد که چندین سطح را به هم متصل می‌کند.

این تراس علاوه بر هفت طبقه، می‌تواند جمعیت زیادی را برای رویدادهایی مانند کنسرت و نمایش در خود جای دهد. ساختمان کتابخانه جدا از کارکردهای اصلی کتابخانه، موزه ملی عکاسی، به علاوه کتابفروشی، کافه و رستوران را در خود جای داده است. این کتابخانه همچنین تورهایی با راهنما برای عموم مردم برگزار می‌کند.

کتابخانه کپنهاگ

کتابخانه سلطنتی کپنهاگ

۵. کتابخانه دانشگاه اقتصاد، وین، اتریش

کتابخانه ملی وین اتریش، ساختمانی باشکوه و خیره‌کننده است که برای بسیاری آشنا است. با این حال، برای مسافرانی که به دنبال ساختمان‌های مدرن ادبی هستند، کتابخانه دانشگاه اقتصاد و تجارت وین یکی از مواردی است که باید از آن دیدن کنند. بخش‌هایی از این مکان نخستین‌بار سال ۱۸۹۸ ساخته شد و کتابخانه به‌طور کامل و جسورانه توسط معماران طراحی و پس از آتش‌سوزی سال ۲۰۰۵ بازسازی شد. این کتابخانه با فرم‌های سیال و نورپردازی روشن، فضای داخلی خلاقانه‌ای از کتابخانه ارائه می‌کند و شما را به بعد دیگری می‌برد. یک طرف این مجتمع به یک کنسول نمایشی ختم می‌شود و شما را به سطح بالاتری از یادگیری تشویق می‌کند.

کتابخانه ملی وین

۶. کتابخانه جان رایلندز، منچستر، انگلستان

کتابخانه دانشگاه منچستر (بزرگترین کتابخانه بریتانیا) که توسط همسر یک نیکوکار محلی تأسیس شد، سالانه پذیرای بیش از ۳ میلیون دانشجو، محقق و بازدیدکننده است. این ساختمان نئوگوتیک که توسط باسیل چمپنیز در اواخر قرن نوزدهم طراحی شد، در Deansgate در قلب منچستر واقع شده و فهرست گسترده‌ای از کتاب‌های ویژه را در خود جای داده است. این ساختمان با ستون‌های بلند و سقف طاق‌دار کامل با تزئینات پیچیده و اتاق مطالعه تماشایی نشان می‌دهد که عمل مطالعه دارای بعد معنوی است.

کتابخانه جان رایلندز

۷. کتابخانه مرکزی اودی، هلسینکی، فنلاند

کتابخانه مرکزی چشمگیر Oodi در هلسینکی که در پایان سال ۲۰۱۸ افتتاح شد. این ساختمان از زوایایی مانند مجموعه‌ای از امواج به نظر می‌رسد و از زاویه دیگر مانند یک کشتی است. این سازه دارای سه طبقه است که بخش مرکزی کتابخانه هلسینکی با ۳۷ شاخه است که تماماً از شیشه و چوب ساخته شده است و دارای معماری فوق‌العاده است. در این محل می‌توانید مطالعه کنید، کار کنید، با دوستان خود ملاقات کنید و در رویدادهای مختلف شرکت کنید.

کتابخانه اودی هلسینکی

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین مهربان FR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    با توجه به توضیحات مختصر و مفیدی که در مورد این کتابخانه های مهم دادید ولی اگه از هر کدوم از این کتاب خانه ها چند تا عکس دیگه هم از زوایای مختلف این کتابخانه هم می ذاشتید خیلی بهتر میشد و فقط به یه عکس اکتفا نمی شد خیلی بهتر بود🙏🙏🌹🌹❤❤

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها