جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
صدور مجوز فعالیت موزه نسخ خطی در زنجان

زنجان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: مجوز فعالیت موزه نسخ خطی خاندان خطیبی در زنجان صادر شد.

سید سعید صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: مجموعه‌داران بخش خصوصی در صورت توجه و تبلیغ مناسب می‌توانند سهم عمده‌ای از اوقات فراغت گردشگران را به خود اختصاص دهند و توانایی بالایی در افزایش ماندگاری گردشگران دارند.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی فعالیت مطلوبی دارند، اضافه کرد: تعداد مجموعه‌های خصوصی موزه‌داری در زنجان ۱۰ باب است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: نگهداری و حفظ میراث فرهنگی کشور وظیفه‌ای همگانی است و اداره میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند از آثار تاریخی نگهداری کند و همه باید در این کار مشارکت کنند.

صفوی با اشاره به اینکه اخیراً مجوز موزه بخش خصوصی در قالب مجموعه‌داری آثار خاندان خطیبی صادر شده است، اضافه کرد: این مجموعه شامل اسناد و کتب تاریخی خاندان خطیبی است.

وی ادامه داد: مجموعه اسناد تاریخی طایفه خطیبی شامل ۶۰۰ سند تاریخی دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی بوده که توسط بهمن خطیبی گردآوری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده توسط امور موزه‌های استان زنجان، مجوز مجموعه‌داری برای مجموعه اسناد تاریخی طایفه خطیبی از سوی اداره‌کل موزه ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شد.

صفوی با اشاره به اینکه مجموعه‌داران با استفاده از سرمایه‌های مادی و معنوی خود مواریث تاریخی و هنری را به شکل‌های مختلف جمع‌آوری و آن‌ها را برای آیندگان حفظ و نگهداری می‌کنند، گفت: این افراد با علاقه ذاتی خود و بدون چشم‌داشت در این حیطه فعالیت می‌کنند که در این راستا وظیفه ثبت و سامان‌دهی این اقدامات ارزشمند بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان است.

وی تصریح کرد: پیش از این ۹ مجوز مجموعه‌داری برای مجموعه‌داری اسناد خطی زرنان، مجموعه‌داری چاقو، مجموعه‌داری سنگ‌های قیمتی، مجموعه‌داری مردم شناسی، مجموعه‌داری آثار اهدایی به مؤسسه خیریه مهرانه، مجموعه‌داری فسیل در حوزه تاریخ طبیعی، مجموعه‌داری اشیا مجاز صادر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط