یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
کتاب «خورشید قزوین» منتشر شد

قزوین- کتاب «خورشید قزوین» در احوال حضرت امام‌زاده حسین‌بن علی‌بن موسی‌الرضا (ع) ملقب به شاهزاده حسین، به قلم سید مصطفی علوی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، کتاب «خورشید قزوین» عنوان پژوهش تازه منتشر شده‌ای است که موضوع سفر کوتاه امام رضا (ع) به قزوین و ماجرای تدفین فرزند ایشان در این شهر و همچنین سیر تاریخی بقعه معروف به شاهزاده حسین را مورد تحقیق و پژوهش قرار داده است.

مزار حسین‌بن علی‌بن موسی‌الرضا (ع) جایگاه خاصی نزد مردم قزوین دارد. این بقعه همه روزه میزبان زائران و مریدان اهل بیت (ع) است. از این بقعه با عنوان فرزند خردسال امام رضا (ع) یاد می‌شود و همین موضوع سبب شده است که بارگاه ایشان از اهمیت خاصی برخورد است. همچنین بقعه و ضریح این آستان مبارک نیز با بهره گیری از ظرافت و شکوه خاص معماری اصیل ایرانی طراحی شده است.

این کتاب در ۲ فصل و در ۴۰۰ صفحه تالیف شده و به مسائلی از جمله توصیف آستان شاهزاده حسین (ع)، موقوفات شاهزاده حسین، دو سند در مورد موقوفات شاهزاده حسین، خفتگان شاهزاده حسین، گوشه‌ای از کرامات شاهزاده حسین، پناهندگی در حرم شاهزاده حسین، شهود امام‌زاده حسین، بست نشینی در حرم امام‌زاده حسین و… می‌پردازد.

یکی از پرسش‌هایی که همواره پیرامون دلیل دفن امام‌زاده حسین در قزوین عنوان می‌شود این است که «چرا حضرت امام رضا (ع) فرزند بیمارش را در قزوین جاگذاشت و با خود نبرد»؛ مولف کتاب «خورشید قزوین» با اشاره به این پرسش، در کتاب نوشته است «جواب‌های متعددی می‌توان به این پرسش داد. نگارنده کامل‌ترین پاسخ به این پرسش را بر اساس مطلب منتشر شده در سایت قزوین آستان برای مخاطبان بیان می‌کنم:

«مورخین می‌نویسند که در سال ۲۰۱ هجری قمری آقا امام رضا (ع) طی مسافرت مخفیانه‌ای که از قزوین می‌گذشت (سفر به مرو حین عبور از قزوین، پیش از مهاجرت به خراسان قدیم که مرو یکی از شهرهای آن زمان ایران بوده است) در آن زمان مردم قزوین از نظر عقیدتی اهل تسنن بودند و شیعه در اقلیت بوده؛ لذا آقا امام رضا (ع) به صورت مخفیانه در منزل یکی از مریدان خاص خود به نام سلیمان‌بن داوودبن غازی معروف به پیرداوود مهمان بوده است. در مدتی که امام در منزل پیرداوود اقامت داشتند فرزند خردسال ایشان به نام حسین مریض شده به شکلی که نمی‌توانستند او را با خود به ادامه سفر ببرند و نه می‌توانستند خودشان بیش از آن در آن‌جا اقامت داشته باشند؛ به ناچار فرزند بیمار خود را به یکی دیگر از مریدان خود به نام علی‌بن شاذان که مزارش در منتهی‌الیه سمت غربی مزار شهدا قرار دارد و جزء اجساد جاویدان به ثبت رسیده، سپرده و خود به سفر ادامه دادند.

حسین فرزند امام رضا (ع) که بیش از دو سال نداشت، بر اثر بیماری درگذشت. پس از این اتفاق، فرزند خردسال امام هشتم شیعیان جهان، در قزوین به خاک سپرده شد که بعدها به زیارتگاه شیفتگان اهل بیت تبدیل شد».

کتاب «خورشید قزوین» تالیف سید مصطفی علوی، توسط انتشارات مهرگان دانش قزوین با تیراژ ۱۵۰۰ جلد و به قیمت ۴۰۰ هزار تومان به بازار کتاب ارائه شده است. مرضیه طاهری و فرشته صادقیان به ترتیب صفحه‌آرایی و طراحی جلد این کتاب را بر عهده داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها