یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
«مهندسی بافت» به بازار کتاب آمد

کتاب «مهندسی بافت؛ مبانی و رویکردهای نوین» توسط انتشارات دانشگاه تهران به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب نوشته بهناز بخشنده، زهره جهان‌افروز زهرا دهقانی، لطیفه کریم‌زاده باردیی و سیدبهنام عبدالهی برائی است.

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: با گسترش روزافزون مرزهای دانش و نیازهای جدید درحیطۀ سلامت و ترمیم نقایص بافتی، علوم جدیدی نیز پای به عرصۀمطالعاتی و کاربردی گذاشته اند؛ علومی که شالوده های خود را بر افزایش سلامت و رفاه افراد جامعه قرار داده اند. این علوم محدودیت‌های غیرقابل درمان / سخت درمان درحیطۀپزشکی را هدف قرار داده اند تا بتوانند با راهکارهایی جدید ومتفاوت، درعرصۀترمیم بافتهای بدن و حتی درمان بیماری‌ها گام نهند. امروزه از دست دادن یک عضو یا بافت چالش شایان توجهی در سلامت و رفاه انسان است. هم‌اکنون پیوند بافت یا عضو، عمل جراحی جهت پیوند ایمپلنت‌های مصنوعی دائمی یا استفاده ازدستگاه‌های‌مکانیکی (مانند دیالیز) رویکردهای درمانی رایج هستند. با این حال، محدودیت‌های رویکردهای موجود، افزایش شدید تقاضا و کاهش روزافزون عرضه، زمینه‌سازایجاد وتوسعۀروزافزون صنعت مهندسی بافت شده است. وظیفۀاین صنعت پر کردن خلا ایجادشده بین عرضه و تقاضا و کاهش هزینه‌های درمانی است…

هدف مؤلفان از تهیۀ نسخۀحاضر، تشریح مبانی و اصول علم و صنعت مهندسی بافت، چالش‌های موجود وارائۀ راه حلهای دستیابی به محصولات کارآمدو اقتصادی با هدف آموزش این حوزه به دانشجویان و همچنین کارآفرینان زیستی است.

امید است این هدف با همکاری محققان و صنعتگران درادغام فناوریهای جدید بیشتر، تکامل مواد زیستی هوشمند، استفادةگسترده از سلولهای بنیادی، ساخت بافت‌های پیچیده تر و اندام‌های کامل، استفاده از بافت مهندسی شدة زیستی به عنوان جایگزینی برای آزمایش‌های حیوانی، ورود محصولات به حوزةپزشکی شخصی وترجمۀبالینی بیشتر محصولات مهندسی بافت، به تحقق بینجامد.

این کتاب در ۲۹۶ صفحه در چاپ اول عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها