یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
«غزلیات خواندنی صائب تبریزی» برای نوجوانان

در این مطلب به معرفی کتاب «غزلیات خواندنی صائب تبریزی» پرداخته‌ایم که هادی خورشاهیان و احسان عظیمی آن را گردآوری و نشر پیدایش منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «غزلیات خواندنی صائب تبریزی» اثری گردآوری‌شده توسط هادی خورشاهیان و احسان عظیمی با تصویرگری مریم نیکخواه ابیانه است که یک جلد از مجموعه «ادبیات کهن» به شمار می‌رود. نشر پیدایش این اثر را برای گروه سنی نوجوان منتشر کرده است.

در بخش ابتدایی کتاب، مطالبی از اشاره شهرزاد قصه‌گو به شاعر بزرگ سبک هندی، صائب تبریزی می‌خوانید و بعد با قالب غزل آشنا می‌شوید. پس از آشناشدن با غزل، نوبت آشنایی با خودِ صائب تبریزی و زندگینامه اوست. در بخش سوم کتاب نیز سبک هندی را خواهید شناخت و پس از دریافت این اطلاعات شیوا و لازم، غزل‌هایی از صائب را می‌خوانید؛ اما نکته حائز اهمیت ماجرا این است که شما برای خواندن کلمات سخت غزل دچار مشکل نخواهید شد؛ زیرا معانی آن در پایان غزل برای شما آورده شده است. با توجه به اینکه این اثر برای نوجوانان گردآوری شده است، این ویژگی می‌تواند ارتباط آنان با متن و محتوای غزل را حفظ کند.

صائب تبریزی کیست؟

میرزا محمدعلی صائب تبریزی در حدود سال ۱۰۰۰ هجری قمری در تبریز زاده شد. پدر او تاجر بود و خانواده‌اش جزو هزار خانواری بود که به دستور شاه‌عباس اول از تبریز کوچ کرد و در محله عباس‌آباد اصفهان ساکن شد. او در این شهر به آموختن علوم زمانه پرداخت. در سال ۱۰۳۴ هجری قمری به هندوستان رفت و در سال ۱۰۴۲ هجری قمری به ایران بازگشت و در اصفهان ماندگار شد و شاه‌عباس دوم به او مقام «ملک‌الشعرایی» داد. او حدود ۸۰ سال زندگی کرد و حدود سال ۱۰۸۱ هجری قمری در اصفهان دیده از جهان فرو بست. آثارش به‌جز سه، چهار هزار بیت قصیده و یک مثنوی کوتاه و ناقص به نام «قندهارنامه» و سه قطعه، همه غزل هستند.

صائب، ۱۷ غزل به ترکی سرود و سبکی را به کمال رساند که چند سده پس از آن، «سبک هندی» نامیده شد. صائب را «چامه‌سرای» تک‌بیت‌ها نیز گفته‌اند. آرامگاه صائب، در باغی به نام «تکیه» که باغ شخصی خود او بود، قرار داشت که تا سال ۱۳۱۷ خورشیدی کسی از آن اطلاعی نداشت؛ اما با تلاش زنده‌یاد جلال‌الدین همایی، این آرامگاه به همگان معرفی شد و بعد از آن نیز در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در بخشی از غزلیات این کتاب می‌خوانیم:

هر چه رفت از عمر، یاد آن به نیکی می‌کنند

چهرهٔ امروز در آیینهٔ فردا خوش است

فکر شنبه تلخ دارد جمعهٔ اطفال را

عشرت امروز بی‌اندیشهٔ فردا خوش است

هیچ کاری بی‌تأمل گرچه «صائب» خوب نیست

بی‌تأمل آستین افشاندن از دنیا خوش است

اطلاعات بیشتر:

کتاب «غزلیات خواندنی صائب تبریزی» را هادی خورشاهیان و احسان عظیمی گردآوری کرده‌اند و نشر پیدایش آن را در ۲۲۰ صفحه مصور رنگی، به بهای ۲۳۰ هزار تومان برای گروه سنی بالای ۱۴ سال منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط