یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
دیپلماسی قدرت نرمی است که اقتصاد را شکوفا می‌کند/ حیات و ممات شهید رئیسی برکت داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دیپلماسی فرهنگی قدرت نرم کشور است و هر کشوری که دیپلماسی فرهنگی قوی‌تری دارد، موفق‌تر است. دیپلماسی اقتصاد را شکوفا می‌کند. امنیت‌زا است. البته علی‌رغم توجه کافی به حوزه دیپلماسی فرهنگی هنوز با قدرت نرم در جهان فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسمی که به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای خدمت و همزمان با سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» و ثبت این مناسبت در تقویم رسمی کشور یکشنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳ در حسینیه الزهراء (س) مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: در این دوره‌هایی که بر سازمان گذشته باید از دولت رئیس جمهور شهید سپاسگزار باشیم. امروز به دلیل دو مناسبت در اینجا حضور داریم؛ چهلم شهدای خدمت و سالگرد تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. شهید رئیسی را تعریف کردن در شرایطی که همه شما مشرف به فضایل او هستید، کار دشواری است.

وی افزود: پرتعداد نیستند کسانی که ممات و شهادت پربرکتی داشته باشند. شهید حاج قاسم سلیمانی و رئیس جمهور شهید و همراهانشان وجودشان برکات زیادی برای ملت و دولت داشت. در شهادت این عزیزان مردم نشان دادند که علی‌رغم دلخوری‌هایی که از دولتمردان دارند، آنجا که باید در میدان هستند. مردم در صحنه هستند، اگر حجم سیاه‌نمایی را در برابر حضور مردم نگاه کنید، حضور مردم خوب بود. رسانه‌های بیگانه تلاش زیادی کردند که مردم را از صحنه دور کنند. حیات و ممات شهید رئیسی برکت داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور بیان کرد: میزان همراهی دولت‌ها و ملت‌ها به اندازه‌ای بود که رسانه‌های غربی را به بیان این حرکت واداشت و نشان می‌دهد تعامل ایران و جهان در نقطه خوبی قرار دارد. ایران در جایی که باید قرار گرفته است. بعد از وعده صادق دوست و دشمن ایران را ستایش کردند. بعد از عملیات وعده صادق در یونان گفتند: امروز انسانیت مدیون جمهوری اسلامی است. که همه اینها مرهون مجاهدت‌ها و ولایتمداری شهید رئیسی است.

وی در ادامه گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای انسجام امور بین‌المللی و فرهنگی در کشور تاسیس شد. دغدغه مقام معظم رهبری این بود که این حجم از کار و این بزرگی کار را چه کسی می‌تواند مدیریت کند. بعد آیت‌الله تسخیری انتخاب شد که او به تعبیر مقام معظم رهبری زبان گویای اسلام و تشیع بود و در سه دهه گذشته تلاش‌های شایسته‌ای انجام داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور افزود: دیپلماسی فرهنگی قدرت نرم کشور است و هر کشوری که دیپلماسی فرهنگی قوی‌تری دارد، موفق‌تر است. دیپلماسی اقتصاد را شکوفا می‌کند. امنیت‌زا است. البته علی‌رغم توجه کافی به حوزه دیپلماسی فرهنگی هنوز با قدرت نرم در جهان فاصله داریم. اگر بتوانیم ایران قوی را به درستی معرفی کنیم، از جهات مختلف کشور رونق پیدا می‌کند. به تعبیر مقام معظم رهبری تحریف حقایق وجود دارد که اگر تصویر واقعی به نمایش گذاشته شود، همه چیز تغییر می‌کند.

وی بیان کرد: اگر تلاش می‌کنیم پله‌ای بالاتر برویم، مرهون تلاش عزیزانی است که در گذشته تلاش کردند. اقتصادی کردن فرهنگ از نکاتی است که نیاز به بازتعریف دارد. مصمم هستیم در چهارچوب نگاه مقام معظم رهبری به مسیری برویم که انسجام خوبی به کارهای فرهنگی بدهد. خوشبختانه سیاست همسایگی جواب داده و روابط سازنده است و بهتر از این هم خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، با اشاره به فعالیت‌های جدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه گفت‌وگوهای دینی، بیان کرد: در این زمینه، اقلیت‌های مذهبی در ایران به ما کمک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان، سازنده است و بهتر خواهد شد، گفت: در سال جاری، برنامه‌های مختلفی در این حوزه خواهیم داشت که یکی از آنها، ایجاد اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی در استان‌های مرزی کشور است. خوشبختانه تفاهمنامه راه‌اندازی نخستین اتاق در استان کردستان، هفته گذشته امضا شد که فصلی تازه برای گسترش دیپلماسی فرهنگی کشور محسوب می‌شود. در همین راستا، تلاش می‌کنیم همراه با برنامه پنج ساله هفتم، برنامه پنج ساله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را ارائه کنیم.

دیپلماسی قدرت نرمی است که اقتصاد را شکوفا می‌کند/ حیات و ممات شهید رئیسی برکت داشت

انقلاب اسلامی در واقع آوردن خدا به صحن جامعه است

غلامعلی حدادعادل، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه این نشست گفت: حضور سفرای خارجی و نمایندگان ادیان و رایزنان فرهنگی که در فضای مجازی با این جلسه در ارتباط هستند، گرامی می‌داریم.

وی افزود: گرامی می‌داریم یاد شهدای اردیبهشت را و یاد می‌کنیم از رئیس‌جمهور شهید که به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توجه داشت و معتقد و پشتیبان این موسسه بود. از خداوند برای ایشان و همراهان شهیدشان طلب علو درجه می‌کنم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پا به سی سالگی می‌گذارد. من از سال ۷۴ عضو شورایعالی سازمان بودم و در این سی سال با این قافله همراه و شاهد به وجود آمدن، بالیدن و رشد این موسسه بودم. خدا را شکر می‌کنم که این نهاد شکل گرفته است.

حداد عادل بیان کرد: در میانه راه با دستبرد به سرمایه سازمان، بنیاد سعدی را در پیوند با سازمان تاسیس کردیم تا کار بیشتری در مورد زبان فارسی انجام بگیرد. بنیاد سعدی خود را از سازمان جدا نمی‌داند و غیر از زایزنان فرهنگی نماینده جدایی به کشورهای دیگر اعزام نمی‌کنیم. ارتباط بنیاد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارتباط سازنده‌ای است.

وی در ادامه گفت: نکته اساسی اینکه داستان غزه و فلسطین را ببینید، در این مورد جدای از دلسوزی بیشتر فکر کنیم. این دنیا چه دنیایی است که رضایت می‌دهد عده‌ای از جاهای مختلف دنیا در ۷۵ سال پیش جمع شوند و با این بهانه که در جنگ دوم جهانی در اروپا مورد ظلم قرار گرفته‌اند، به سرزمین ملتی دیگر بیایند و سرزمین آنها را غصب کنند و دولت‌هایی همچون آمریکا و… از آنها حمایت کنند. کشوری تاسیس شود و در این ۷۵ سال روز به روز تجاوز و کشتار را بیشتر کنند.

عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: روز اول با شعار «مردمی بی سرزمین و سرزمینی بی مردم» آمدند و فلسطین با آن تاریخ و تمدن و فرهنگ چگونه سرزمین بی مردمی است که مردمش ۷۵ سال است که مقاومت می‌کنند. داستان غزه امتحانی است برای انسان و جهان امروزی. جهان امروز با همه فلسفه‌ها و معیارها و منشورها مردود شده است. یعنی این جهان در این اتفاقات شرمنده تاریخ است. یعنی به هیچ‌یک از اصولی که از آن دم زدند، پایدار نبودند. نتیجه اینکه دنیا به یک فکر نو و حرف متفاوت احتیاج دارد.

حداد عادل بیان کرد: حاصل جمع همه حرف‌ها بعد از جنگ جهانی و رنسانس این بود که خدا را بردارند و انسان را به جای او بگذارند. نتیجه اینکه باید طرحی نو در جهان افکنده شود. انقلاب اسلامی ایران می‌تواند منادی این حرف نو باشد. باید خدا را به عالم سیاست و حکومت برگرداند. باید خدا را پشتوانه اخلاق قرار داد. داستایوفسکی می‌گوید: اگر خدا نباشد، هر کاری مجاز است. انقلاب اسلامی در واقع آوردن خدا به صحن جامعه است.

وی گفت: رایزنان فرهنگی باید به این تفاوت فکری عنایت داشته باشند و چراغ را روشن کنند. این سخن پروین نه از روی هواست / هر کجا نور است زانوار خداست. که اگر خدا به جهان نور نتاباند از هیچ جای دیگر نوری نخواهد تابید.

حداد عادل افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کمک و همراهی محمدمهدی ایمانی‌پور برنامه‌ریزی برای کارشناسی ارشد دیپلماسی فرهنگی را در دستور کار دارد. مقدمات فراهم شده است و در سال آینده دانشجو می‌پذیرد و این طرح اجرایی خواهد شد و هر سال عده‌ای تربیت می‌شوند تا سی سال رایزن فرهنگی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها