چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
ادبیات داستانی تقویت‌کننده هنر نمایش است

اصفهان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: ادبیات داستانی زیربنای بسیاری از حرکت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر است و برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس می‌تواند باعث تقویت هنر نمایش و تئاتر در استان و کشور شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، سیدمهدی سیدین‌نیا، صبح چهارشنبه در نشست خبری نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس بیان کرد: افزایش سرمایه‌گذاری برای هنرهای نمایشی باید در دستور کار قرار گیرد. موضوع هنر، به خصوص هنرهای نمایشی و اثربخشی آن، قابل توصیف نیست‌.

وی ادامه داد: در هنرها شاید حوزه شعر نسبت به بقیه حوزه‌ها پیشتاز است که باعث شده از ظرفیت شعر در هنرهای نمایشی استفاده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ادبی در جامعه هنری اثربخشی زیادی دارد.

سیدین‌نیا با اشاره به اینکه تاریخ ادبیات ایران از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است، افزود: در دوران معاصر اقدامات خوبی انجام شده است؛ اما این یک ضعف است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رمانی نداریم که جهانی شده باشد.

وی، برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس را عنصری مهم در شاهین‌شهر قلمداد کرد و گفت: جشنواره‌ای جریان‌ساز است که تداوم داشته باشد و قطعاً شهرداری شاهین‌شهر در این زمینه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس را به فال نیک می‌گیریم؛ چراکه این رویداد می‌تواند آغاز حرکتی برای برگزاری آن در سال‌های آینده باشد.

ادبیات داستانی تقویت‌کننده هنر نمایش است

ترغیب هنرمندان به تبارشناسی ادبیات فاخر و کهن ایران‌زمین

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس در نشست خبری این جشنواره گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شاهین‌شهر با همکاری مرکز هنرهای نمایشی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس را از ۲۶ آذرماه تا ۲ دی ماه در شاهین‌شهر برگزار می‌کند.

مریم سادات معلایی، ترغیب و تشویق هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی را به تبارشناسی ادبیات فاخر و کهن ایران‌زمین از مهم‌ترین اهداف این جشنواره برشمرد و افزود: کشف و معرفی استعدادهای خلاق و جوان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی، بهره‌گیری از زبان رسای هنر تئاتر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بازشناسی و عینیت بخشیدن به مفاهیم عمیق اخلاقی و اجتماعی، صیانت از ادبیات فاخر و کهن ایران‌زمین و انطباق قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی با ادبیات کلاسیک جهان، حمایت از آثار اقتباسی برگرفته از مضامین و ارزش‌های دینی مذهبی و ادبیات شفاهی و شبیه‌نامه‌های اصیل ایرانی، شعر و ادبیات داستانی با محوریت تاریخ‌نگاری مقاومت و پایداری و ایثارگری اجتماعی، بازیابی و بازخوانی قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایران‌زمین، تلاش برای نهادینه‌سازی تفکر علمی و پیوند عمیق ادبیات با هنر و تاریخ و فرهنگ از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی تصریح کرد: این جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی برگزار شده و از آثار در بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی با جوایز نقدی تقدیر می‌شود.

معلایی بیان کرد: اقتباس از ادبیات حماسی و غنایی ایران‌زمین، اقتباس برگرفته از افسانه‌های کهن و ادبیات شفاهی ایران، نمایشنامه‌های اقتباسی برگرفته از مضامین و اشعار و ادبیات داستانی معاصر، اقتباس خلاقانه برگرفته از ادبیات فاخر ایران و آثار اقتباسی برگرفته از مضامین و ارزش‌های دینی و شبیه‌نامه‌های اصیل ایران زمین از موضوعات این جشنواره است.

گفتنی است؛ نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس به کوشش سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شاهین‌شهر با همکاری مرکز هنرهای نمایشی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از ۲۶ آذر تا ۲ دی ۱۴۰۳ در شاهین‌شهر برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها