جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
بازخوانی ۶ کتاب انتخاباتی؛ از«تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات» تا «جرایم انتخاباتی»

به‌مناسبت برگزاری دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، ۶ عنوان کتاب ازجمله «تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات»، «جرایم انتخاباتی» و «انتخابات در اندیشه امام خمینی (س)» بازخوانی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با تعمیق دموکراسی دینی در کشور، ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به سرزمین انتخابات است. برگزاری همه‌پرسی و انتخابات ادواری ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا، نمونه بارزی از این ادعاست که پایه جمهوریت روز به روز در حال تحکیم است. طبیعی است که در چنین عرصه‌ای، عقلایی کردن مبارزات انتخاباتی از سوی داوطلبان یک نیاز استراتژیک است. انتخابات در ایران در اشکال و اندازه‌های مختلف ظاهر می‌شود؛ از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در حوزه گسترده کشوری گرفته تا مبارزات محلی برای شرکت در شورایاری‌ها. برای انتخاب نهمین رئیس جمهور ایران، دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، به این مناسبت در این گزارش چند کتاب که با موضوع انتخابات به بازار چاپ و نشر آمده‌اند، بررسی می‌شود.

نگاهی به چند کتاب/ از تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات تا جرایم انتخاباتی

انتخابات در اندیشه امام خمینی (س)

ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

کتاب «انتخابات در اندیشه امام خمینی (س)» تبیان آثار موضوعی دفتر اول از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) چاپ شده است.

این کتاب در چهار فصل به موضوعاتی همچون حاکمیت قانون، اهمیت انتخابات و نقش مردم، معیارهای عام انتخاب، تبلیغات انتخاباتی، انتخابات عام، رفراندم جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان قانون اساسی و رفراندوم آن، انتخابات ریاست جمهوری، قوه مقننه و انتخابات آن، شورای نگهبان، اهمیت و نقش مجلس شورای اسلامی، انتخابات و جناح‌ها، گلچین (کلمات قصار، پندها و حکمت‌ها) و… پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: در هزاره جدید و در عصر جهان‌گرایی و سمت‌گیری جوامع به سوی ساختارهای جهانی، یکی از معیارها و شاخص‌های توسعه‌یافتگی ملت‌ها، میزان و غلظت دموکراسی در آن جوامع است و فارغ از ماهیت و شکل ارزش‌های حاکم بر «دولت-شهرها» نفس وجود دموکراسی و تعدد و تنوع رویه‌ها و سازوکارهای مردم‌سالاری، از معیارها و شاخص‌هایی است که همواره مورد توجه دولتمردان، کارشناسان و محافل سیاسی در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری بی‌بدیل و حکیمانه حضرت امام خمینی (س) به عنوان بزرگترین واقعه قرن بیستم در منطقه خاورمیانه در سال ۱۳۵۷ با چهارچوب ارزشی مبتنی بر آموزه‌های متعالی اسلام و مکتب تشیع و با غلظت دینی خویش، توانست تعریف جدیدی را از مردم‌سالاری دینی به دنیا عرضه نماید و در دورانی از تاریخ که دموکراسی و میزان مشارکت مردمی در برنامه‌های خرد و کلان سیاسی جوامع، خود یک ارزش قلمداد می‌شد توانست خط بطلانی بر تمامی تصورات و ذهنیات غلط ناشی از برداشتی ناصحیح از اسلام کشیده و تئوری جمهوری اسلامی را با تعریف سازوکارهای دموکراتیک مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی و حضور حداکثر مشارکت مردمی در بهره‌گیری از اصل حاکمیت بر سرنوشت خویش ارائه کند.

نگاهی به چند کتاب/ از تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات تا جرایم انتخاباتی

تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات

ناشر: خرد جاوید

کتاب «تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات» (مقایسه گفتمان‌های دور اول و دور دوم) تالیف رها راشدی اشرفی از سوی انتشارات خرد جاوید چاپ شده است.

این کتاب به موضوعاتی همچون انتخابات آستانه ورود به عرصه تشکیل گفتمانی، انتخابات ریاست جمهوری در ایران، الگوهای انتخاباتی در ایران، بازیگران انتخابات، ساختار قدرت رسمی، احزاب و جریان‌های سیاسی، مبارزات انتخاباتی: کمپین‌ها و تبلیغات، تحقیق تحلیل گفتمان، گفتمان و نسبت آن با ایدئولوژی و… پرداخته شده است.

در مقدمه مولف می‌خوانیم: انتخابات ریاست جمهوری که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، فرصتی برای حضور کاندیداها از احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی است تا با یکدیگر به رقابت بپردازند. کاندیداها برای جلب آرا در برابر وضع موجود و مشکلات موضع‌گیری می‌کنند و گفتمان انتخاباتی را پیرامون مسائلی مفصل‌بندی می‌کنند که بیشترین تاثیرگذاری را بر نتیجه آرا داشته باشد. فضای گفتمانی هر دوره از انتخابات به مسائل و مفاهیم ویژه‌ای اهمیت می‌بخشد. بنابراین کاندیداها گفتمان خود را حول مسائل ویژه‌ای مفصل‌بندی می‌کنند و اغلب در پایان دوره چهار ساله نخست ریاست جمهوری، یک دوره دیگر هم در انتخابات شرکت می‌کنند. شرکت در دور دوم انتخابات، مستلزم مفصل‌بندی گفتمانی جدید است که متاثر از فضای گفتمانی باشد. بنابراین وجود تغییر در گفتمان دو دوره کاندیدا محتمل است. تغییرات گفتمانی در دو شکل «تغییر از گفتمان» و «تغییر در گفتمان» صورت می‌گیرند.

نگاهی به چند کتاب/ از تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات تا جرایم انتخاباتی

جرایم انتخاباتی از منظر فقه و حقوق ایران

ناشر: عاصم

کتاب «جرایم انتخاباتی از منظر فقه و حقوق ایران» با رویکردی بر اندیشه امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران تالیف یاسر اسدزاده از سوی انتشارات عاصم به چاپ رسیده است.

این کتاب در سه فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به موضوعاتی همچون انتخابات و جرائم انتخاباتی، مفهوم‌شناسی انتخابات، مفهوم تبلیغات، مفهوم رای، سیر تاریخی جرم در انتخابات، جرائم انتخاباتی در حقوق ایران، جرائم انتخاباتی از منظر فقه و اندیشه رهبری و… پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: جرائم انتخاباتی از جمله جرایمی است که معمولاً در فرایند برگزاری انتخابات به وقوع می‌پیوندد و از دیدگاه جرم‌شناسی دارای زمان، مکان، بزهکار و بزهدیده مخصوص هستند. این جرائم موجب تحدید آزادی انتخاب و انجام فعالیت‌های سیاسی صحیح است. این قبیل جرائم، در هنگام برگزاری فرایند انتخابات، رقابت سالم میان نامزدها را از بین برده و سرانجام امکان برگزاری یک انتخاب مناسب و مطمئن را به چالش می‌کشد. قانون‌گذار تاکنون در موارد بسیاری جرایمی را تحت عنوان جرائم انتخاباتی مورد جرم‌انگاری قرار داده است. به عنوان مثال کاندیدایی که در سخنرانی‌های خود اقدام به افتراء و تخریب دیگر رقیبان کند، بزهکار تلقی شود.

نگاهی به چند کتاب/ از تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات تا جرایم انتخاباتی

بازاریابی سیاسی انتخابات

ناشر: اندیشکده روابط بین‌الملل

کتاب «بازاریابی سیاسی انتخابات» تالیف مانی محرابی از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل به چاپ رسیده است.

این کتاب در نه فصل به بیان موضوعاتی همچون آمادگی جهت شرکت در انتخابات، برندسازی شخصی نامزد، مزیت‌سازی برای نامزد، طراحی دیدگاه انتخاباتی، ارتباط‌گیری با رای‌دهندگان، تبلیغات انتخاباتی، بازاریابی مسری، رقبای انتخاباتی و مهمترین دلایل شکست پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: هر گونه تعریف از سیاست، ارزش نسبی خواهد داشت و تمامی تعریف‌ها و مفهوم‌هایی که از سیاست وجود دارد، در بردارنده پاره‌ای از حقیقت است. مرزهای دقیق و مشخص علم سیاست را نمی‌توان به آسانی معین کرد اما یک چیز در باب آن همیشه ثابت خواهد ماند: سیاست عمل اخذ تصمیم و اجرای آن برای کل جامعه است.

همین مسئله اهمیت سیاست و به موازات آن انتخاب یک سیاستمدار از سوی مردم در جامعه دموکراتیک را مشخص می‌کند.

بازاریابی سیاسی در چند دهه گذشته برای احزاب سیاسی، نامزدها و جریانات حامی آنان به عنوان ابزاری کارآمد برای کسب موفقیت و پیروزی در مبارزات انتخاباتی، اهمیت توصیف‌ناپذیری پیدا کرده و موفقیت و کسب پیروزی در عرصه انتخابات رابطه‌ای مستقیم با استفاده آنان از روش‌های به روز و نوین بازاریابی سیاسی دارد.

نگاهی به چند کتاب/ از تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات تا جرایم انتخاباتی

جایگاه رای مردم در حکومت اسلامی

ناشر: مکث اندیشه

کتاب «جایگاه رای مردم در حکومت اسلامی» تالیف سید علی اکبر هاشمی کروئی از سوی انتشارات مکث اندیشه به چاپ رسیده است.

این کتاب در سه فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بیان موضوعاتی همچون جایگاه رای مردم در تشکیل حکومت و تعیین حاکم، چیستی بیعت، جایگاه درون حکومتی مردم، نقش مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، جایگاه برون حکومتی مردم و… پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: مسئله اصلی در پژوهش‌های ایران امروز دور افتادن اسب توانای پژوهش از آبشخور مسئله‌محوری است. روشن است که مرکبی چنین توانا هم با تشنگی، توان اندک حرکتی نخواهد داشت، چه رسد به تاختن در میدان‌ها و رساندن سوارش به مقصد، غیربومی و تقلیدی بودن، قطع ارتباط از نهاد اجرا و دست آخر مسئله‌محور نبودن، موجب ناکارکردگرایی پژوهش در ایران شده است؛ این در حالی است که حل مسئله در جوامع انسانی از پیچیده‌ترین، ظریف‌ترین و موثرترین اقداماتی است که انتهای مسیرش به پیشرفت و تحول جامعه بشری ختم می‌شود؛ به ویژه آنکه تحول و پیشرفت امری کیفی هستند و امور کیفی بدون تحقیقات کیفی محقق نمی‌شود.

نگاهی به چند کتاب/ از تغییر گفتمانی کاندیداهای پیروز در انتخابات تا جرایم انتخاباتی

از متن تا حواشی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران

ناشر: سفیر اردهال

کتاب «از متن تا حواشی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران» اثر اسدالله افشار از سوی انتشارات سفیر اردهال به چاپ رسیده است.

این کتاب به شرح موضوعاتی همچون معنای انتخابات در فرهنگ سیاسی، انتخابات تعیین‌کننده سرنوشت فردی و اجتماعی، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران، انتخابات؛ یکی از معیارهای سنجش مردم‌سالاری، انتخابات؛ عامل مهم تحقق ثبات و امنیت کشور، تاثیر حضور پرشکوه مردم در انتخابات، حضور بهنگام مردم در انتخابات خرداد ۱۴۰۰، مطالبات مردم از رئیس جمهور برگزیده و… پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: ثبات هر نظامی، بسته به میزان مقبولیت عمومی و مشارکت حداکثری همسو در عرصه‌های مختلف آن است و این اصلی است که نسبت به جوامع مختلف جاری و ساری است بدین معنا که هیچ اجتماع بشری نمی‌تواند خود را از این قاعده مستثنی کند زیرا مشارکت عمومی و عدم آن در قوام نظامات حاکم بر جوامع بشری و زوال آنها امری بدیهی و غیرقابل انکار است.

آنچه امروزه به عنوان دموکراسی در جهان مطرح است. فرایندی است که به منظور جلب آرا و مقبولیت عمومی طراحی شده و در پی همگانی کردن حکومت‌ها با عناوین نه چندان تمامی مانند «حکومت مردم بر مردم» است. البته این سوال که آیا دموکراسی با همه آوازه‌ای که پیدا کرده است، توانسته است شاهد موفقیت‌هایی در راستای اهداف خود باشد یا خیر؟ بحث دیگری است اما رویکردی مثبت‌گرایانه دموکراسی نسبت به جلب مشارکت عمومی و حضور حداکثری آحاد جامعه در حکومت امری غیرقابل انکار است زیرا این مدل نظام سیاسی، حضور آحاد جامعه را منشا استحکام پایه‌های نظام حاکم بر آنان می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها