جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» و چاپ پنجم کتاب «رئیسی عزیز»

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد رخدادهایی همچون چاپ پنجم کتاب «رئیسی عزیز» طی ۱۰ روز گذشته، گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان»، رویداد معرفی ظرفیت‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در ویتنام بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال همیشه شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون انتشار کتاب «سیستان و بلوچستان» تالیف سیدمنصور سید سجادی، پنج‌بار تجدید چاپ کتاب «رئیسی عزیز» طی ۱۰ روز گذشته، گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان»، پانزدهمین نشست صد کتاب ماندگار قرن، با معرفی و بررسی کتاب «مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز»، رویداد معرفی ظرفیت‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در ویتنام، بیان مدیرعامل انتشارات امیرکبیر سنت سفرنامه‌نویسی در میان ایرانیان بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

کتاب «امر ملی و تمامیت ارضی» منتشر شد

کتاب «امر ملی و تمامیت ارضی» با عنوان فرعی واقعیت موثر در کشورداری تالیف حسین سیف‌الدینی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شد.

پرسش‌های چگونگی و چیستی از کارویژه‌های مهم تاریخ به شمار می‌روند

حسن حضرتی، استاد تاریخ دانشگاه گفت: من به این جمع‌بندی رسیدم که ما می‌توانیم کاری را انجام دهیم که حتی دیگران از انجام آن در علوم دیگر ناتوانند. کارویژه رشته تاریخ پاسخ به این پرسش است که دقیقاً، واقعاً و در اصل در گذشته چه اتفاقی افتاده است؟ پرسش‌های چگونگی و چیستی از کارویژه‌های مهم تاریخ به شمار می‌روند.

«سیستان و بلوچستان» تالیف سیدمنصور سید سجادی منتشر شد

سیدمنصور سید سجادی می‌گوید: شهر سوخته و سیستان نامی آشنا در پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران در دهه‌های اخیر است. کشفیات و پژوهش‌های گروه باستان‌شناسی شهر سوخته در سال‌های اخیر نشان‌دهنده حضور و وجود تمدنی بس گرانقدر در این گوشه فلات و سرزمین محبوب ما ایران است.

کتاب «رئیسی عزیز» به چاپ پنجم رسید

کتاب «رئیسی عزیز» طی ۱۰ روز گذشته، پنج‌بار تجدید چاپ شده است. این اثر، اولین کتاب خاطرات رئیس جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی است.

فضای دیپلماسی فرهنگی در دولت شهید رئیسی در بالاترین سطح قرار گرفت

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی که به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای خدمت و همزمان با سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» و ثبت این مناسبت در تقویم رسمی کشور یکشنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳ در حسینیه الزهراء (س) مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: سال اولی است که دهه اول تیرماه به نام دیپلماسی فرهنگی نامگذاری شد و در سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به این مناسبت تبریک مضاعف به حضور مجاهدان این عرصه دارم.

گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان»

مراسم گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» و ثبت این مناسبت در تقویم رسمی کشور یکشنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳ با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حسینیه الزهراء (س) مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

دیپلماسی قدرت نرمی است که اقتصاد را شکوفا می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دیپلماسی فرهنگی قدرت نرم کشور است و هر کشوری که دیپلماسی فرهنگی قوی‌تری دارد، موفق‌تر است. دیپلماسی اقتصاد را شکوفا می‌کند. امنیت‌زا است. البته علی‌رغم توجه کافی به حوزه دیپلماسی فرهنگی هنوز با قدرت نرم در جهان فاصله داریم.

«پایان ماموریت»؛ روایت تولد تا شهادت رئیس جمهور

در قم، کتاب «پایان ماموریت» در ۱۴۰ برش داستانی تنظیم شده که از ابتدای تولد تا زمان شهادت آیت‌الله رئیسی به تحریر آمده است. در این کتاب به فراز و نشیب‌های زندگی این شخصیت پرداخته و زوایای زندگی وی را از زبان خودشان روایت می‌شود. این کتاب به صورت داستانی در قالب ۲۰۰ صفحه چاپ شده است. از برش اول تا برش ۱۳۵ (قبل از سقوط بالگرد) به زبان اول شخص و ۵ برش آخر که مربوط به شب تاریخی انتظار مردم ایران بود به قلم سوم شخص روایت شده است. کل اثر در ۷ فصل تنظیم شده است.

نجف دریابندری بخشی از میراث ناملموس ایران را تدوین کرده است

پانزدهمین نشست صد کتاب ماندگار قرن، با معرفی و بررسی کتاب «مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» اثر نجف دریابندری با حضور فرهاد طاهری، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی و معصومه ابراهیمی، دانش‌آموخته انسان‌شناسی در تالار فرهنگ کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

ویتنامی‌ها ایران را به قصه‌های هزار و یک شب می‌شناسند

برای نخستین بار رویداد معرفی ظرفیت‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران یا Road show و نشست B2B با حضور معاون گردشگری کشور، هیئت همراه و فعاان بخش خصوصی با هدف توسعه روابط گردشگری دوسویه در کشور ویتنام برگزار شد. هوآنگ دائو کوآنگ معاون وزیر گردشگری و ورزش ویتنام گفت: در ویتنام ایران را با نام پارس می‌شناسند و اینجا قصه‌های هزار و یک شب را می‌دانند. جذابیت‌های غذاهای ایرانی بسیار است و شهر هوی ان در ویتنام به صنایع‌دستی معروف و مشابه شهر اصفهان است.

سنت سفرنامه‌نویسی در میان ایرانیان

مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر گفت: سال گذشته از جمله کتاب‌هایی که منتشر شد، سفرنامه‌ها بود و امسال با تجدید چاپ سفرنامه آمبروسیوکنتارینی بعد از ۴۷ سال روند بازنشر سفرنامه‌ها ادامه یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها