سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
سفر به سرزمین «جوجه اردک زشت» و «دخترک کبریت‌فروش»!

هرمزگان - دانمارک وطن نویسنده «جوجه اردک زشت» و «دخترک کبریت‌فروش»، داستان‌هایی که تمام مردم دنیا آن را خوانده یا اقتباس‌های آن را دیده اند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی: «وایکینگ‌ها» با ۶ تجربه حضور در جام جهانی از سال ۱۹۸۶ تا کنون، یک بار در سال ۱۹۹۸ به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند. سرخ و سفید پوشان دانمارک نیز از سال ۱۹۶۴ تا کنون ۹ دفعه سابقه حضور در جام ملت‌ها را دارند و توانستند در سال ۱۹۹۲ بر سکوی قهرمانی این رقابت‌ها بایستند. هم‌وطنان اشمایکل همچنین سابقه قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها سال ۱۹۹۵ را در کارنامه خود دارد.

عملکرد «وایکینگ‌ها» در یورو ۲۰۲۴

همبازیان کاپیتان کریستین اریکسن در تیم دانمارک از گروه سوم رقابت‌ها با تساوی یک بر یک مقابل اسلوونی کارشان را آغاز کردند. آن‌ها همین نتیجه را در مصاف با انگلیس نیز تکرار کردند و در دیدار پایانی به تساوی بدون گل در مقابل صربستان رضایت دادند و سرانجام با ۳ امتیاز پس از انگلیس ۵ امتیازی جواز حضور در مرحله یک هشتم را کسب کردند اما در نهایت در برابر آلمان میزبان رقابت‌ها در یک هوای نامساعد بارانی با شکست ۲ بر صفر از صعود به مرحله یک هشتم بازماندند. پس از این باخت کسپر هیولمند سرمربی دانمارک به انتقاد شدید از سیستم کمک‌داور ویدیویی پرداخت.

یورو ۲۰۲۴ (EURO ۲۰۲۴) هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا محسوب می‌شود. این بازی‌ها از تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تا ۲۲ تیر ۱۴۰۳ به میزبانی آلمان در حال برگزاری است.

تیم ملی دانمارک در سال ۱۳۷۸ در یک بازی دوستانه در کپنهاگ مقابل تیم ملی ایران با تساوی بدون گل متوقف شد. درخشش هادی طباطبایی در این بازی، لقب «شیر کپنهاگ» را برای وی به ارمغان آورد.

جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی

پادشاهی دانمارک نیز کشور فراقاره‌ای و نوردیک در اروپای شمالی است و پایتخت آن کپنهاگ است. دانمارک، بخش اصلی و پرجمعیت‌ترین کشور تشکیل دهنده قلمروی پادشاهی دانمارک است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۵٫۸ میلیون نفر برآورد شده‌است. زبان رسمی آن دانمارکی است. زبان‌های فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلّی در این کشور رسمیت دارند. واحد پول این کشور کرون دانمارک است و با اینکه این کشور در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما به منطقه یورو نپیوسته‌است. ۸۰٪ مردم دانمارک مسیحی پروتستان هستند.

جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها مرزی زمینی که دارد با کشور آلمان است. یک تونل زیردریایی و پلی معلق به نام پل اورسوند، دانمارک را به سوئد متصل می‌کند.

دانمارک دارای دولت رفاه و از اعضای مؤسس سازمان ملل و ناتو است

جزایر فارو و گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک به‌شمار می‌آیند اما به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۹ به آن‌ها خودگردانی اعطا شده‌است. دانمارک از اعضای مؤسس سازمان ملل و ناتو است. کشور دانمارک دارای دولت رفاه‌است و از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. دانمارک از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم جهان قرار دارد و در بررسی‌های سالانه، مردم آن همواره به عنوان یکی از شادترین ملتهای جهان انتخاب می‌شوند و همچنین در سال ۲۰۱۶ شرکت یونیورسام با انتشار شاخص سالانه شادی، کشور دانمارک را در رتبه نخست شادترین و راضی‌ترین نیروی کار در دنیا قرار داد. این کشور به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان به‌شمار می‌آید.

طبق تحقیقات یونسکو مردم دانمارک بعد از مردم کشور نروژ به خوشبخت‌ترین مردم روی زمین شهرت دارند ولی طی چندین سال متوالی اخیر مقام اول در رضایتمندی از زندگی را کسب کرده‌اند.

تحصیل اجباری و رایگان در دانمارک

تحصیل در دانمارک رایگان و برای کودکان ۷ تا ۱۶ ساله (دوره ابتدایی و سیکل اول متوسطه) اجباری است. حدود ۹۰ درصد دانش آموزان ۷–۱۶ ساله در مدارس دولتی و ۱۰ درصد بقیه در مدارس خصوصی که تحت حمایت مالی دولت هستند، تحصیل می‌کنند. تا کلاس هفتم محتوای آموزش برای همه دانش آموزان یکسان است. اما دانش آموزان ممکن است در پایه‌های هشتم تا دهم در دروس ریاضی، انگلیسی، آلمانی فیزیک و شیمی، به کلاس‌های با سطوح پایه و پیشرفته هدایت شوند. تحصیل در پایه دهم اختیاری است. دانش آموزان می‌توانند پس از گذراندن پایه نهم مدرسه را ترک کنند. پایه دهم با دو هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای زندگی خارج از مدرسه و دادن دانش لازم برای تحصیل در دوره‌های بالاتر در نظر گرفته شده‌است.

سرزمین «جوجه اردک زشت» و «دخترک کبریت‌فروش»!

در تمام مدارس دانمارک، دانش آموزان به صورت طبیعی و بر اساس سن به کلاس بالاتر ارتقاء می‌یابند. در هفت سال اول تحصیل هیچگونه امتحانی وجود ندارد و هیچگونه نمره‌ای به دانش‌آموزان داده نمی‌شود.

دانمارک، دارای بیشترین تعداد دوچرخه‌سوار در جهان

فوتبال، پرطرفدارترین ورزش دانمارک است. قایقرانی و دیگر ورزش‌های آبی و هم‌چنین هندبال، بدمینتون و ژیمناستیک نیز طرفداران فراوان دارند. گروهی از مردم نیز به ورزش اتومبیل‌رانی علاقه‌مندند. یکی از قهرمانان مسابقات ۲۴ ساعته لا مانس، تام کریستنسن اهل دانمارک است. دانمارک یکی از کشورهایی است که در جهان دارای بیشترین تعداد دوچرخه‌سوار می‌باشد.

نویسنده افسانه جوجه اردک زشت و دخترک کبریت‌فروش

بدون شک پرآوازه‌ترین نویسنده دانمارکی در سطح جهان هانس کریستین آندرسن نویسنده افسانه‌های مشهوری از پری دریایی کوچولو، بندانگشتی، جوجه‌اردک زشت، زندگی من، ملکه برفی، دخترک کبریت‌فروش و لباس جدید پادشاه است.

نویسنده‌ای که زاد روزش روز جهانی کتاب کودک نام‌گذاری شده‌است

هانس کریستین آندرسن روز یکشنبه آوریل سال ۱۸۰۵ در شهر ادنسه در دانمارک به دنیا آمد. آندرسن در دوران جوانی از هوش و قوهٔ تخیل بسیار بالایی برخوردار بود و علاقهٔ وافری به ادبیات و تئاتر داشت. در دوران کودکی برای خود صحنهٔ تئاتر درست می‌کرد و آثار ویلیام شکسپیر را با استفاده از عروسک‌های چوبی به عنوان بازیگران از حفظ بازی می‌کرد. زادروز آندرسن روز جهانی کتاب کودک نام‌گذاری شده‌است.

داستان‌هایش به ۱۵۰ زبان ترجمه شده‌است و همچنان میلیون‌ها نسخه از آن‌ها در سراسر جهان چاپ می‌شود. او حدود ۲۲۰ داستان تخیلی نوشته‌است.

داستان ملکهٔ برفی در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی کریس باک و جنیفر لی و با حمایت کمپانی والت دیزنی، به‌صورت انیمیشن و با نام یخ‌زده (Frozen) ساخته شد.

آدولف، نویسنده دوستان خدا

کارل آدولف گیلروپ (زادهٔ ۲ ژوئن ۱۸۵۷ – درگذشتهٔ ۱۹ اکتبر ۱۹۱۹)، شاعر و رمان‌نویس دانمارکی بود. از آثار وی می‌توان به شاخهٔ طلایی، دوستان خدا، یک خلبان خیالباف دانمارکی، یک ایده‌آلیست، شاگرد توتون‌ها، تامیریس، زندگی‌امه‌اش به نام مینا و کامانیتای زائر اشاره کرد.

خالق پادشاهی مردگان، برنده نوبل ادبیات

هنریک پونتوپیدان (زاده ۲۴ ژوئیه ۱۸۵۷ – درگذشته ۲۱ اوت ۱۹۴۳)، نویسنده دانمارکی که عموماً به نوشتن رمان می پرداخته است.

بعنوان مشهورترین آثار وی می‌توان از سرزمین موعود (۱۸۹۶)، پادشاهی مردگان (۱۹۱۶ - ۱۹۱۳) و مجموعه رمان‌های پیر خوشبخت که بین سال‌های ۱۸۹۸ و ۱۹۰۴ نگاشته شده‌اند نام برد. در سال ۱۹۱۷ هنریک پونتوپیدان مشترکاً با کارل آدولف گیلروپ موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد.

بزرگ‌ترین ادیب دانمارکی قرن بیستم، برنده نوبل ادبیات

یوهانس ویلهلم ینسن (زاده ۲۰ ژانویه ۱۸۷۹ – درگذشته ۲۵ نوامبر ۱۹۵۰) نویسندهٔ دانمارکی بود که در سال ۱۹۴۴ میلادی موفق شد جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد.

از ینسن به عنوان بزرگ‌ترین ادیب دانمارکی قرن بیستم یاد می‌شود. او در سال ۱۹۴۴ موفق شد جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد. یکی از خواهران او به نام ثیت ینسن نیز از پرآوازه‌ترین و در عین حال جنجال برانگیزترین نویسندگان اوایل شکل‌گیری جریانات فمنیستی بود.

او در یک روستا در شمال یوتلاند دانمارک به دنیا آمد. پدرش یک دامپزشک بود و همین دلایل باعث شد او دریک محیط روستایی رشد و نمو پیدا کند. در زمانی‌که به تحصیل پزشکی در دانشگاه کپنهاگ مشغول بود برای تأمین مخارج تحصیل خود شروع به نویسندگی کرد. پس از سه سال تحصیل او تصمیم به تغییر شغل گرفت و به‌طور کامل وقت خود را روی ادبیات گذاشت.

نویسنده فیلسوف، پدر اگزیستانسیالیسم

سورن کیِرکگور ‏(۱۸۵۵–۱۸۱۳)، که به کیِرکگارد نیز معروف است. فیلسوف مسیحی دانمارکی، کسی که با وجود، انتخاب، و تعهد یا سرسپردگی فرد سروکار داشت و اساساً بر الهیات جدید و فلسفه، به خصوص فلسفهٔ وجودی (اگزیستانسیالیسم) تأثیر گذاشت. از وی بعنوان پدر اگزیستانسیالیسم یاد می‌شود.

کیرکگور یزدان‌شناسی و فلسفه را در دانشگاه کپنهاک آموخت، و تا مدتی پیرو فلسفهٔ هگل بود تا زمانی که فلسفهٔ هگل را ساحلی امن برای فرد و جایگاه فرد ندانست. او به شدت معتقد بود که هگل کاخ (نظام فلسفی) محکمی را بنا کرده‌است که خود هگل در آن جایی ندارد و علیه آن عکس‌العمل نشان داد. زمانیکه که در دانشگاه بود، از انجام تکالیف دینی لوتری دست کشید و برای مدتی یک زندگی اجتماعی افراطی را برگزید، و تبدیل به یک شخصیت آشنا در جامعه نمایشی و قهوه‌خانه‌ای کپنهاک شد. ارثیه پدری‌اش به او این اجازه را داد که کاملاً خودش را وقف نوشتن کند، و در چهارده سال از باقی‌مانده زندگی‌اش بیش از بیست اثر را ایجاد کند.

کپنهاگ از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه سلطنتی دانمارک کتابخانه ملی و از کتابخانه‌های دانشگاهی دانشگاه کپنهاگ و موزه کتاب و نشر دانمارک است. این کتابخانه یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها در جهان و بزرگ‌ترین کتابخانه کشورهای نوردیک است.

کتابخانه دانشگاهی، دانشگاه دانمارک در سال ۱۴۸۲ تأسیس شد. در سال ۱۶۷۳ این کتابخانه به ساختمان جدیدی منتقل شد که در حال حاضر سازمان اسناد ملی آن کشور محسوب می‌شود. در سال ۱۷۲۸ کتابخانه دانشگاه در آتش‌سوزی از بین رفت؛ در سال ۱۷۹۳ کتابخانه سلطنتی به روی عموم گشوده شد و در سال ۱۹۴۳ نیز دفتر ریاست کتابخانه ملی در کتابخانه سلطنتی تأسیس گردید. سرانجام در سال ۱۹۰۶ ساختمان کنونی کتابخانه سلطنتی افتتاح شد. این کتابخانه دارای چهار شعبه در نقاط مختلف کپنهاگ است.

طبق قانون واسپاری، همه ناشران دانمارک موظف‌اند ۵ نسخه از انتشارات خود را به این کتابخانه ارسال کنند. کتابخانه سلطنتی دانمارک دارای ۳۰۵ کارمند است که ۱۴۳ نفر آن کتابدار متخصص‌اند.

این کتابخانه دارای کامل‌ترین مجموعه مربوط به دانمارک است که آثار ترجمه‌شده از دانمارکی به زبان‌های دیگر و نسخه‌های خطی، نقشه، عکس، نت موسیقی، و امثال آن‌ها را هم دربرمی‌گیرد. همچنین دارای مجموعه کاملی از کتاب‌های مربوط به دانمارک است.

کتابخانه الماس سیاه

کتابخانه سلطنتی دانمارک یک ساختمان مدرن در کنار آب است که در منطقه در مرکز کپنهاگ قرار دارد. نام مستعار این مکان به کتابخانه الماس سیاه مشهور است و دلیل آن روکش گرانیتی سیاه صیقلی و زوایای نامنظم آن است. اولین بار کتابخانه الماس سیاه توسط معمار دانمارکی اشمیت هامر لاسن طراحی شد و در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان اولین مجموعه از ساختمان‌های فرهنگی در مقیاس بزرگ در امتداد آب‌نما کپنهاگ ساخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط