جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
چه کتاب‌های هنری در هفته دوم تیر منتشر شد؟

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته سرویس هنر چندین گزارش، یادداشت، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

به همت انتشارات خوب؛ کتاب «سینمای جان کاساوتیس» منتشر شد

کتاب «سینمای جان کاساوتیس» نوشته سعیده طاهری و بابک کریمی در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۳۴۴ صفحه به قیمت ۳۳۱ هزار تومان به همت انتشارات خوب منتشر شد.

این کتاب به بررسی زندگی و آثار کارگردان و بازیگر آمریکایی جان کاساوتیس می‌پردازد. کاساوتیس یکی از چهره‌های پیشگام سینمای مستقل آمریکا بود و با رویکرد خلاقانه و منحصر به فردش در فیلم‌سازی، تأثیر زیادی بر سینمای معاصر گذاشت.

کتاب «سینمای جان کاساوتیس» منتشر شد

در نشست جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مطرح شد؛ تسهیل تماشای فیلم برای خانواده‌ها درکنار بچه‌ها

دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دومین نشست ستاد برگزاری این جشنواره گفت: المپیاد فیلمسازی نوجوانان از ۲۴ شهریور و جشنواره فیلم کودک از ۱۴ مهر برگزار می‌شود.‌

تسهیل تماشای فیلم برای خانواده‌ها درکنار بچه‌ها

معرفی کتاب «شب‌های ایران»؛ کیفیت عکس‌، تنوع موضوعی و ارائه اطلاعات مفید

کتاب «شب‌های ایران» نوشتهٔ مرتضی مرادلی در نوبت اول با ۱۰۰ نسخه و ۱۰۲ صفحه به قیمت ۵۵۸ هزار تومان با موضوع عکسی شب در ایران به همت انتشارات مرادلی به‌تازگی منتشر شده است.

این کتاب مجموعه‌ای از عکس‌های مرتضی مرادلی، عکاس و معمار ایرانی، است که به زیبایی‌های شب‌های ایران می‌پردازد. عکس‌های این کتاب، مناظر مختلف ایران را در شب به تصویر می‌کشند. از آسمان پرستاره کویر و روستاهای کوهستانی گرفته تا معابر شلوغ کلان‌شهرها و بناهای تاریخی، همگی در این کتاب به زیبایی تمام به نمایش گذاشته شده‌اند.

علاوه بر عکس‌ها، کتاب «شب‌های ایران» شامل متن‌هایی نیز هست که به معرفی مکان‌های عکاسی شده و شرح‌حال هر عکس می‌پردازند، این متن‌ها به قلم خود مرتضی مرادلی نوشته شده‌اند و اطلاعات جالبی در مورد فرهنگ و تاریخ ایران به خواننده ارائه می‌دهند.

کیفیت عکس‌، تنوع موضوعی و ارائه اطلاعات مفید

کتاب، تئاتر و سینمای کودک و نوجوان طبیعتی بدون پلاستیک

انیمیشن کوتاه «شهر "مون"» با موضوع «کیسه پلاستیکی نه!» که توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری، تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا مهرانفر، گویندگی محمدرضا علیمردانی و سرپرستی آیدا فوقانی شمیرانی تهیه و منتشر شده است، به موضوع استفاده از محصولات جایگزین برای کیسه‌های خرید پلاستیکی اشاره دارد. انیمیشن با صحنه‌ای شروع می‌شود که نقش اصلی آن در حال دیدن مستندی است از فاجعه‌ای که پلاستیک برای زیست حیوانات رقم زده است. سکانس بعدی در مورد خرید یک عدد قوطی کبریت و استفاده او از یک پلاستیک خرید برای این قوطی کبریت است. در اینجا راوی داستان اعلام می‌کند برای اینکه متوجه شویم این پلاستیک‌ها چه بلایی سر شهرمان می‌آورند به آینده سفر می‌کنیم و بعد صحنه‌هایی از خریدکردن شخصیت اصلی و استفاده بی‌رویه از پلاستیک برای خریدهای کم و کوچک را مشاهده می‌کنیم. در پایان نیز به زبان و شیوه طنز، پیام داستان را که استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای یا سبد به جای کیسه‌های پلاستیکی است، دریافت و مشاهده می‌کنیم.

طبیعتی بدون پلاستیک

معرفی کتاب «فرهنگنامه تصویری منسوجات»؛ راهنمای قابل فهم برای درک هنر منسوجات

کتاب «فرهنگنامه تصویری منسوجات»، منبعی جامع و کاربردی است که به طراحان و علاقه‌مندان به هنر منسوجات این امکان را می‌دهد تا با انواع پارچه‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوند. نویسندگان این کتاب با همکاری متخصصان صنعت منسوجات، اطلاعات مهم و کاربردی را در قالب تصاویر، مقایسه‌ها و مطالب مرتبط به صورت خلاصه و مفید ارائه داده‌اند.

راهنمای قابل فهم برای درک هنر منسوجات

نگاهی به نمایش نامه «من آنجا نیستم» در هرمزگان؛ «من آنجا نیستم»؛ نمایش‌نامه‌ای درگیر انتخاب‌های مهم زندگی

مرجان هدایت، مولف و فعال هنری: نمایش «من آنجا نیستم»، این روزها به کارگردانی «رضا آزاد دریایی» و تهیه‌کنندگی «سعید دادی‌زاده» روی صحنه تماشاخانه آفتاب در حال اجراست. متن این نمایش برگرفته از کتابی با همین نام نوشته «مهدی میرباقری» است که از ساختار قوی و محکمی برخوردار است.

«من آنجا نیستم»؛ نمایش‌نامه‌ای درگیر انتخاب‌های مهم زندگی

معرفی کتاب «مبانی طراحی لباس»؛ صفر تا صد طراحی لباس در یک کتاب

کتاب «مبانی طراحی لباس» نوشته اعظم عابدینی، یکی از منابع معتبر در زمینه طراحی لباس است که توسط انتشارات آبان به چاپ رسیده است. این کتاب به عنوان یک راهنمای جامع برای دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه مد و طراحی لباس شناخته می‌شود.

نسخه جدید کتاب با به‌روزرسانی‌هایی در محتوا و افزودن اطلاعات تکمیلی، تلاش دارد تا دیدگاه‌های نوین و فنون به‌روز طراحی را به خوانندگان ارائه دهد. این کتاب شامل مباحثی چون تاریخچه طراحی لباس، مبانی طراحی، تکنیک‌های نوین در این حوزه، و همچنین راهنمایی‌های عملی برای خلق طرح‌های خلاقانه و نوآورانه است. با توجه به اطلاعات موجود، این کتاب در نوبت چاپ ششم خود در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده و شامل ۱۶۰ صفحه است.

صفر تا صد طراحی لباس در یک کتاب

دبیر کتاب نمایشنامه‌های «متادراما» خبر داد؛ دفتر اول نمایشنامه‌های «متادراما» به بازار نشر رسید

دبیر و ویراستار دفتر اول مجموعه نمایشنامه‌های «متادراما» گفت: متادرام، نمایشی درباره نمایش است. به‌عبارت دیگر، نمایشی که در خود، امکان اجرای نمایش‌های دیگر را نیز می‌دهد. علاقه‌مندان می‌توانند دفتر اول مجموعه نمایشنامه‌های «متادراما» را از کتابفروشی‌ها و سایت‌های اینترنتی فروش کتاب تهیه کنند.

دفتر اول نمایشنامه‌های «متادراما» به بازار نشر رسید

یک منتقد سینما در گفت‌وگو با ایبنا؛ «مست عشق» پرداختی نادرست از مولانا و شمس / اقتباسی که باید پشتوانه مطالعاتی می‌شد

افشین علیار، منتقد سینما با انتقاد از ضعف ساختاری و محتوایی فیلم «مست عشق» گفت: این فیلم می‌توانست با پردازشی صحیح پشتوانه مطالعاتی برای ما باشد ولی با بسنده کردن به کاری بازاری، پرداختی تعجب‌آور از مولانا و شمس ارائه کرده است.‌

«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی مهران برومند و حسن علیزاده اثری اقتباسی است که فیلمنامه آن بر اساس کتاب «ملت عشق» الیف شافاک، نویسنده ترکیه‌ای نوشته شده است. اثری که از ۵ اردیبهشت سال جاری در سینماهای کشور به اکران درآمد و توانسته رکورد فروش سینمای ایران را در یک ماه اخیر بزند.

«مست عشق» پرداختی نادرست از مولانا و شمس/ اقتباسی که باید پشتوانه مطالعاتی می‌شد

به همت انتشارات بیدگل؛ ۳ راهنمای نمایشنامه‌نویسی به‌زودی منتشر می‌شود

انتشارات بیدگل ۳ عنوان راهنمای نمایشنامه‌نویسی را به‌زودی منتشر می‌کند. این مجموعه شامل سه کتاب با عناوین «راهنمای عملی نمایشنامه‌نویسی»، «نوشتن با تنفس آغاز می‌شود» و «فیلمنامه‌نویسی برای پرمشغله‌ها» است.

کتاب «راهنمای عملی نمایشنامه‌نویسی» نوشتهٔ مایکل مک کولی، راهنمایی جامع و کاربردی برای نوشتن نمایشنامه است. این کتاب برای علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی مناسب است و کمک می‌کند تا با اصول اولیه نمایشنامه‌نویسی، ساختار و عناصر یک نمایشنامه خوب و مراحل مختلف نوشتن نمایشنامه آشنا شوند.

۳ راهنمای نمایشنامه‌نویسی به‌زودی منتشر می‌شود

نقش هوش مصنوعی در بازشناسی هنر اسلامی

علی کریمی استاد پژوهش هنر و تاریخ هنر اسلامی: هوش مصنوعی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ابداعات و اختراعات بشر در دورهٔ معاصر دانست. در همان آغاز ورود هوش مصنوعی به عرصه‌های مختلف زندگی انسان‌ها در جوامع، کاربرد و کارکرد محسوس آن نیز مشاهده شد. در نتیجه، زمینهٔ ظهور تغییرات اساسی در عرصه‌های مختلف زیست بشر همچون فرهنگ را رقم زد. در این یادداشت، نقش و جایگاه هوش مصنوعی در فرهنگ و هنر تمدن اسلامی معرفی و بررسی می‌شود؛ چرا که ایران اسلامی، همواره در گسترش فرهنگ و هنر در تمدن نوین اسلامی پیشگام و نقش‌آفرین بوده‌است.

نقش هوش مصنوعی در بازشناسی هنر اسلامی

مصائب یک فیلم‌ساز مستقل گلستانی روی پیشخان آمازون قرار گرفت

در گرگان، کتاب «در میان تپه‌ها؛ مصائب و تجربه‌های یک فیلم‌ساز مستقل» اثری تجربه‌محور است که محمدرضا کیوانفر، فیلم‌ساز و نویسنده گرگانی و گلستانی، تجربه شخصی خود و درس‌هایی که از استادش و کارگردان فقید سینما، عباس کیارستمی آموخته را با قلمی شیوا با مخاطبش در ۲۶۲ صفحه به اشتراک گذاشته است.

کیوانفر در این کتاب که به زبان انگلیسی توسط انتشارات فرانسوی استوریا روانه بازنشر شده و هم‌اکنون روی پیشخان فروشگاه بین‌المللی آمازون قابل خریداری است، درباره یکی از آخرین ساخته‌های خود که عنوان کتاب نیز برگرفته از آن است، صحبت کرده است.

مصائب یک فیلم‌ساز مستقل گلستانی روی پیشخان آمازون قرار گرفت

کتاب «صد برگ تنبک» منتشر شد

در قزوین، «صد برگ تنبک» عنوان کتابی است که به تازگی توسط رشید کاکاوند نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای با تیراژ ۱۰۰ جلد منتشر شده است.

کتاب «صد برگ تنبک» حاصل تفکر و بررسی این هنرمند بر آثار نوازندگان صاحب سبک و تاثیرگذار بر هنر تنبک‌نوازی کشورمان است که به تازگی منتشر شده است.

کتاب «صد برگ تنبک» منتشر شد

به همت شهرکتاب مرکزی؛ کتاب «جامعه‌شناسی سینما» رونمایی می‌شود

یکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳، نشست رونمایی و گفت‌وگو درباره کتاب «جامعه‌شناسی سینما» تألیف محمدرضا دلیر در شهر کتاب مرکزی برگزار می‌شود.

در این نشست، سعید معیدفر جامعه‌شناس و مسعود اطیابی کارگردان به بررسی این کتاب و موضوعات مرتبط با آن می‌پردازند.

کتاب «جامعه‌شناسی سینما»، اثری جامع و در زمینه بررسی رابطهٔ سینما و جامعه است. این کتاب با شیوایی و لحن علمی، به واکاوی زبان‌های مختلف این رابطه می‌پردازد و درک مفاهیمی از نقش سینما در بازتاب و بازنمودها، مناسبات و پدیده‌های اجتماعی به خواننده ارائه می‌دهد.

کتاب «جامعه‌شناسی سینما» رونمایی می‌شود

در سالن مشاهیر تئاتر شهر؛ نمایشنامه‌های «متادراما» رونمایی شد

انتشارات نظام‌الملک با همکاری تئاتر شهر، آئین رونمایی از دفتر اول مجموعه نمایشنامه‌های متادراما را با حضور گروه نویسندگان، و اساتید برجسته تئاتر سیدمصطفی مختاباد امرئی و رحمت امینی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود فرهاد ناظرزاده کرمانی که مقدمه‌ای ارزشمند پیرامون تاریخچه، اصول و ضروریات متادرام برای این کتاب به نگارش درآورده نیز در این مراسم حضور یابد و ضمن سخنرانی در رابطه با متادرام، به پاس یک‌عمر تلاش و زحمات بی‌دریغ ایشان در امر آموزش، ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر تئاتر و ادبیات نمایشی، از سوی نویسندگان متادراما مورد تقدیر قرار گیرد؛ اما متاسفانه به‌سبب کسالت نابهنگام ایشان، این مهم محقق نشد و جلسه بدون حضور استاد ناظرزاده برگزار شد.

مجموعه نمایشنامه‌های «متادراما» رونمایی شد

به همت انتشارات سروش؛ نمایشنامه «رام کردن زن سرکش» منتشر شد

نمایشنامه «رام کردن زن سرکش» نوشته ویلیام شکسپیر است که به صورت تک جلد از مجموعه نمایشنامه‌های کمدی این نویسنده توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده است. این نمایشنامه در ۵ پرده منتشر شده‌است.

انتشارات سروش مجموعه نمایشنامه‌های کم حجم تراژدی و کمدی شکسپیر خود را در ۲۷ نسخه منتشر کرد. این نمایشنامه‌ها اثر ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس مطرح بریتانیایی است. این مجموعه نمایشنامه توسط علاءالدین پازارگادی به فارسی برگردانده شده است. طراحی جلد این مجموعه نمایشنامه را جعفر اسکندری برعهده داشته است.

نمایشنامه‌ «رام کردن زن سرکش» منتشر شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها