یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
«شای کەمەر بەسە» در ایلام منتشر شد

ایلام – انتشارات باشور، کتاب «شای کەمەر بەسە»(شاه کمربسته) را به بازار کتاب فرستاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، انتشارات باشور کتاب «شای کەمەر بەسە» (شاه کمربسته) تالیف سیامک نجفی را در ۱۱۷ صفحه و به قیمت ۷۰ هزارتومان چاپ و منتشر کرد.

«شای کەمەر بەسە» (شاه کمربسته) مجموعه‌ای از افسانه‌ها و حکایت‌های کردی است که با تمرکز بر افسانه‌های پری و سفر به سرزمین پریان و جانداران خیالی تدوین و گردآوری و منتشر شده است.

زبان و فرهنگ ادبیات شفاهی کردی، لبریز از داستان‌ها و افسانه‌ها و متل و بازی‌ها و اشعار است که از غنای محتوایی و تاریخی بالایی برخوردار است.تنوع گویش و لهجه‌ها در این زبان، تنوع خرده‌فرهنگ‌ها، نوع پوشش، اقلیم و مناطق جغرافیایی، مراسم و جشن‌ها، بازی‌های محلی، پوشاک مردان و زنان کرد، جمعیت و سرزمین، دین و مذهب و آئین، میراث تاریخی هزاران ساله، تنوع غذایی و… موجب غنای این فرهنگ عمیق شده و پژوهشگران زیادی بر تدوین، گردآوری، نگارش، بازنویسی و بازآفرینی داستان و افسانه‌ها و حکایت‌ها و متل‌های کردی، قصه‌ها، چیستان و ضرب‌المثل پرداخته و آثار بسیاری را منتشرکرده‌اند و با ثبت و نگهداری و ماندگاری بخش‌هایی از ادبیات شفاهی قوم کرد، خدمات شایسته‌ای داشته‌اند تا آیندگان از این غنای فرهنگی و اجتماعی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایبنا؛ سیامک نجفی در سال ۱۳۴۸ در روستای چیابور کاکی گهواره گوران در استان کرمانشاه متولد شد. او کارهای فرهنگی خود را از زمان دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز کرد. وی در کنار نویسندگی، شعر نیز می‌سراید و تاکنون آثاری در ادبیات کردی در قالب گردآوری افسانه‌ها و حکایات و متل‌های کردی هم‌چون: موومه‌نه‌جان (ئەفسانەگەیل کوردی دیار زاگروس)، شیرزای شیرپه‌نج (ئه‌فسانه‌گه‌یل کوردی دیار زاگروس)، زه‌رینه (گولباخ) او، ئاگ، هه‌پلی‌هه‌پاو، زه‌رینه، پەری خەو و… از او چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها