یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
برپایی ۱۷ نشست تخصصی در پنجمین دوره فعالیت انجمن نقد ادبی

رئیس انجمن نقد ادبی ایران گفت: این انجمن در پنجمین دوره فعالیت هیئت مدیره با برپایی هفت همایش ملی و بین‌‏المللی، ۱۷ نشست تخصصی، سه کارگاه تخصصی و مشارکت در برگزاری یک دوره دانش‏ افزایی برای استادان زبان و ادبیات فارسی هندوستان نقش مرجعیت علمی خود را در این زمینه ایفا کرده است.

ابراهیم خدایار در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره انجمن نقد ادبی ایران گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا عنوان کرد: انجمن نقد ادبی ایران در پنحمین دوره فعالیت هیئت مدیره در مجموع ۳۲ جلسه برگزار کرد که بخشی از مصوبات این جلسه‌ها در حوزه مدیریت و ایفای نقش مرجعیت علمی است.

وی ادامه داد: در راستای ایفای نقش مرجعیت علمی، در این دوره علاوه ‏بر ادامه فعالیت نشریات تخصصی انجمن ازجمله «روایت‌شناسی»، «نقد ادبی»، «ادبیات عرفانی» و «پژوهش‌های میان‌رشته‌ای زبان و ادبیات فارسی» سه مجله دیگر به مجلات انجمن افزوده شدند که شامل «پژوهش زبان و ادبیات فارسی»، «پژوهش‏های ادبی- فلسفی» و «تحلیل گفتمان ادبی» است. همچنین در این دوره انجمن با برپایی هفت همایش ملی و بین‏المللی، ۱۷ نشست تخصصی و سه کارگاه تخصصی و مشارکت در برگزاری یک دوره دانش‬ ‏افزایی برای استادان زبان و ادبیات فارسی هندوستان نقش مرجعیت علمی خود را در این زمینه ایفا کرده است. از سوی دیگر دومین جایزه ملی دوسالانه نقد زرین که نخستین دوره آن با همکاری دانشگاه لرستان، مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، انجمن زبان و ادبیات فارسی و خانه کتاب در سال ۱۳۹۹ برگزار شده بود با همکاری شماری دیگر از نهاد علمی کشور ازجمله دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه بین‏‬ المللی امام خمینی (ره) قزوین در سال ۱۴۰۱ برگزار شد. همکاری در برگزاری جایزه الوند و اهدای تندیس ویژه انجمن به شاعران برگزیده هم از دیگر تلاش‌های انجمن بود. انجمن در برگزاری این جایزه از سال ۹۷ تا ۹۹ با اهدای جایزه و لوح تقدیر مشارکت داشت و دوره‏های چهارم و پنجم نیز با مشارکت انجمن ادامه یافت.

رئیس انجمن نقد ادبی ایران با اشاره به توفیق انجمن در توسعه تعاملات ملی و توانمندسازی اعضا عنوان کرد: انجمن در دوره پنجم و در ادامه فعالیت دوره‏های پیشین، ضمن انعقاد تفاهمنامه و قرارداد علمی با نهادهای همسو و مراکز علمی و دانشگاهی به توسعه تعاملات ملی خود پرداخت. این تفاهمنامه‌ها به جلب مشارکت این نهادها در برگزاری دیگر برنامه‌های علمی انجمن نقش مستقیمی داشتند. تأمین مالی و مشارکت معنوی این مراکز از دیگر اهداف انجمن در این زمینه بود و در این دوره همکاری و انعقاد تفاهمنامه با خانه اندیشمندان علوم انسانی، دانشگاه‏های الزهرا، تربیت مدرس، لرستان، کردستان، مازندران و بین‬ ‏المللی امام خمینی (ره) قزوین، مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس همکاری آغاز شد یا ادامه یافت.

وی تاکید کرد: انجمن علمی نقد ادبی با ۱۲ سال فعالیت مداوم در این حوزه، هم‌اکنون به یکی از انجمن‌های شاخص علمی در ایران تبدیل شده است. این موضوع در ارزیابی‌های سالانۀ کمیسیون انجمن‌های علمی نیز نمایان است. در این بخش ارتقای سالانه فعالیت‌های انجمن دیده می‌شود.

خدایار به تلاش اعضای هیئت مدیره انجمن نقد ادبی برای توسعه تعامل بین‌المللی اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‏‌های همیشگی انجمن افزایش تعاملات بین‏المللی انجمن و ایجاد و گسترش پیوندهای علمی با همتایان خود در کشورهای جهان به‏ویژه کشورهای حوزه تمدنی بوده است. این آرزو هرچند تاکنون به طور کامل محقق نشده، با عطف توجه به برگزاری نشست‏های تخصصی دوجانبه، ملاقات با برخی نهادهای علمی در کشورهای منطقه و برگزاری نشست‏‌های تخصصی پیگیری شده است. در این راستا می‌توان به برگزاری محفل شعر «با روشنان شعر» با حضور دو تن از شاعران فارسی‏گوی هندوستان و ازبکستان با همکاری مؤسسه خانه کتاب و دانشگاه تربیت مدرس و صدور عضویت دو شاعر از این دو کشور در انجمن (عزیز مهدی از هند و جعفرمحمد ترمذی از ازبکستان) و برگزاری دوره دانش‏‬ افزایی برای استادان ادبیات فارسی هندوستان، سفر رئیس انجمن علم نقد ادبی ایران به کشورهای ازبکستان و ترکمنستان به منظور سخنرانی در همایش امام بخاری و ابوسعید ابوالخیر و اهدای جایزه به کتاب برگزیده در جایزه شعر الوند به فردوس اعظم از کشور تاجیستان اشاره کرد.

انجمن علمی نقد ادبی ایران سال ۱۳۸۷ به ابتکار مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری جمعی از استادان دانشگاه‌های سراسر ایران تأسیس شد. زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس ریاست نخستین هیئت مدیره این انجمن را به عهده داشت. محمود فتوحی، نصرالله امامی، مریم حسینی و ابراهیم خدایار رؤسای بعدی انجمن مذکور بودند. این انجمن هم‌اکنون نزدیک به ۵۲۵ عضو پیوسته و وابسته از ایران و کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هندوستان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها