پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
«پسری به نام قله (۱)»؛ داستانی واقع‌گرا از ادبیات آمریکا

کتاب «پسری به نام قله (۱)» به قلم رولاند اسمیت با ترجمه ملیحه رضائی توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این داستان از ادبیات جهان پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رولاند اسمیت در کتاب «پسری به نام قله (۱)» که در ژانر واقع‌گرا نوشته شده است، داستان پسری نوجوان به نام پیک مارسلو را روایت می‌کند که علاقه زیادی به ورزش کوهنوردی دارد؛ تا این اندازه که هیچ اتفاقی نمی‌تواند او را از دست کشیدن از این ورزش باز دارد؛ حتی اگر آن اتفاق، محکومیت در دادگاه باشد.

داستان کتاب «پسری به نام قله (۱)» داستان مارسلو پسر نوجوانی است که تصمیم گرفته بود از آسمان‌خراشی بلند در شهر نیویورک بالا برود. مدت‌ها بود که آن ساختمان را نشان کرده بود؛ اما راستش را بخواهید، زمان بدی را برای این کار در نظر گرفته بود؛ ماهِ مارس، در هوای سرد، درست زمانی که برف‌ها روی آجرهای ساختمان یخ زده بودند. مارسلو پسری عجول بود و میانه خوبی هم با صبرکردن نداشت. همین شد که همه‌چیز را برای صعود آماده کرد؛ همه لوازم حفاظتی را فراهم آورد و کارش را آغاز کرد. ماجرا آن‌طور که مارسلو تصور می‌کرد، رقم نخورد. هنوز مسافت زیادی را طی نکرده بود که بابت صعود غیرقانونی‌اش دستگیر و به بازداشتگاه نوجوانان منتقل شد. در این حین که قله، انتظار روز دادگاه و محکومیت را می‌کشید، ماجرایی زندگی او را تغییر داد. پدرش که مدت زیادی بود او را ندیده بود از دادگاه درخواست کرده بود تا حضانت قله را به او بدهند.

در برنامه‌ای که پدر مارسلو می‌چیند، او تصمیم می‌گیرد به اورست صعود کند. اگر قله بتواند قبل از تولدش قله اورست را فتح کند، جوان‌ترین فردی خواهد بود که بر فراز بام ۸۸۴۰ متری ایستاده است و زندگی‌اش را تغییر خواهد داد؛ اما اینکه در ادامه، چه ماجرایی برای او و اطرافیانش رقم خواهد خورد، سوالی است که با مطالعه کتاب به پاسخ آن می‌رسید.

رولاند اسمیت در مجموعه‌کتاب‌های «قله» (Peak) بیش از هر چیز دیگری به چالش‌های فیزیکی و عاطفی این نوجوان پانزده‌ساله می‌پردازد. این مجموعه شامل کتاب‌های «پسری به نام قله»، «پرتگاه»، «صعود (Ascent)» و «سقوط (Descent)» و چندین اثر دیگر است که از میان آن‌ها دو کتاب اول با ترجمه ملیحه رضائی و به همت نشر پرتقال در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

عنوان فصل‌های کتاب «پسری به نام قله (۱)» عبارت است از: «تکلیف مدرسه»، «قلاب»، «چندتا بخیه و هلفدونی»، «افتادن توی هچل»، «دوقلوها»، «صخره‌نوردان»، «بانکوک»، «هتل سامیت» «وسایل کوهنوردهای مرده»، «تبّت»، «تجربه‌ی قله»، «راسوهای کوهی»، «نفس‌بریده»، «دیرآمده‌ها»، «کیسه‌ی گامو»، «اِی‌بی‌سی»، «چندتا نامه از خانه»، «رازها»، «خرس و غژگاو نر»، «اردوگاه چهار»، «بازداشت»، «سرگذشت خانواده»، «شورش»، «چشمک»، «میانبر»، «اردوگاه سه‌ونیم»، «اردوگاه پنج و شش»، «بام جهان»، «پایین کوه»، «گره‌گشایی» و «سپاسگزاری».

کتاب «پسری به نام قله (۱)» در ۲۷۶ صفحه و به بهای ۲۷۹ هزار تومان از سوی نشر پرتقال (واحد کودک و نوجوان انتشارات خیلی سبز) برای نوجوانان بالای ۱۵ سال منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط