جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
عزاداری ایرانیان به روایت سفرنامه‌نویسان اروپایی تا ثقه بودن روایت تاریخی ابن سعد

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد رخدادهایی همچون رونمایی کتاب پرده‌های درویشی کاخ گلستان، اوج شکوفایی تعزیه‌خوانی عصر ناصری در تکیه دولت، عزاداری ایرانیان به روایت سفرنامه‌نویسان اروپایی و امضاء تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با انجمن ایران‌شناسی بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال همیشه شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون رونمایی کتاب پرده‌های درویشی کاخ گلستان، اوج شکوفایی تعزیه‌خوانی عصر ناصری در تکیه دولت، حسین کریمان متن فقهی را در بستر تاریخی بررسی کرده است، ابن‌سعد، مورخی که به «ثقه» بودن در نقل روایات کربلا شهرت داشت، عزاداری ایرانیان به روایت سفرنامه‌نویسان اروپایی و امضاء تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با انجمن ایران‌شناسی بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

از رونمایی کتاب پرده‌های درویشی کاخ گلستان در دهه اول محرم تا نقالی و پرده‌خوانی

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در تشریح برنامه‌های ایام محرم، از جمله ادامه پروژه موفق مرمت پرده عاشورایی و اجرای ده‌ها آیین مذهبی در این مجموعه جهانی خبر داد.

اوج شکوفایی تعزیه‌خوانی عصر ناصری در تکیه دولت

تکیه دولت، از تکیه‌های بسیار مشهور ایران، ساخته‌شده در عصر ناصری که تکیه همایونی نیز خوانده می‌شد. این تکیه نه‌تنها از نظر رواج تعزیه‌خوانی و اجرای نمایش‌های مذهبی و غیرمذهبی، شیوه‌ها و مراسم آنها، بلکه از نظر معماری نیز حائز اهمیت بود.

مجموعه هفت اثر برگزیده از مجموعه دعاهای ارزشمند خطی

نمایشگاه «هفت گنج» مجموعه هفت اثر برگزیده از مجموعه دعاهای ارزشمند خطی موجود در کتابخانه اختصاصی نیاوران است.

حسین کریمان متن فقهی را در بستر تاریخی بررسی کرده است

محمدکاظم رحمتی، عضو هیات علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی گفت: مرحوم حسین کریمان در کتاب «سیره و قیام زیدبن علی» حکم شاذ فقهی را مورد بررسی قرار داده است. کار او نسبت به کار مادلونگ در برخی قسمت‌ها برتری دارد. او متن فقهی را در بستر تاریخی بررسی می‌کند. با توجه به اینکه امروز دسترسی به منابع بیشتر است، برخی از قسمت‌های کتاب را می‌توان گسترش داد.

تدوین رساله مجمع‌البیان دیدگاه کریمان را تغییر داد

مجتبی سلطانی احمدی، پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: مرحوم حسین کریمان در مقدمه کتاب «سیره و قیام زید بن علی (ع)» بیان می‌کند که هدف او ادای دین به شخصیت زید بن علی است. او زمانی که در حال تدوین رساله مجمع‌البیان بود، دیدگاه منفی نسبت به شخصیت زید داشت که بعد از مطالعات نگاهش تغییر کرد.

ابن‌سعد، مورخی که به «ثقه» بودن در نقل روایات کربلا شهرت داشت

مولفان کتاب بر این باورند که اثرپذیری جریان فکری اهل سنت از طبقات ابن سعد در موضوع عاشورا و امام حسین (ع) در بالاترین حد خود قرار دارد و بسیاری از تواریخ اهل سنت بعد از این کتاب متأثر از آن هستند و همین مهم باعث شده زاویه نگاه صاحب طبقات مورد توجه قرار گیرد.

واقعه کربلا و تاملی در نهضت عاشورا تا آهی سوزان بر مزار شهیدان

پرتوی از قیام امام حسین (ع) به همت پژوهشگران در کتاب‌ها انعکاس یافته و پژوهشگران با نیت دفاع از مکتب و مظلومیت آن حضرت و یارانش قلم زده‌اند. در این گزارش چند اثر از مهم‌ترین کتاب‌ها درباره قیام عاشورا را مرور کرده‌ایم.

عزاداری ایرانیان به روایت سفرنامه‌نویسان اروپایی

سفرنامه‌ها یکی از منابع مهم در شناخت بهتر فرهنگ مردم ایران است و سفرنامه‌نویسان اروپایی مراسم عزاداری ماه محرم را بیش از سایر مراسم ها و آداب و رسوم مردم ایران در سفرنامه های خود توصیف کرده‌اند.

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با انجمن ایران‌شناسی تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرد

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و انجمن ایران‌شناسی تفاهم‌نامه همکاری علمی- پژوهشی امضاء کردند. این تفاهم‌نامه در راستای گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی بین مراکز مختلف آموزشی و پژوهشی به امضاء مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه و محمود جعفری دهقی رییس انجمن ایران‌شناسی رسید.

ایران قدیمی‌ترین تمدن جهان است

سفیر هند در ایران گفت: ایران قدیمی‌ترین تمدن جهان است و معتقدم همه ایران، میراث فرهنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها