یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
۵ راهکار برای بالا بردن امنیت در شبکه

با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، دیگر هیچ‌گونه نگرانی برای کم شدن امنیت شبکه ندارید. پس با ما همراه باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بعد از انجام اتصالات شبکه، حفظ امنیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همانطور که می‌دانید، به راحتی می‌توان به یک شبکه محافظت نشده، نفوذ کرد. برای جلوگیری از این نفوذ ناخواسته باید نکات امنیتی را رعایت کنید. اطلاع از روش‌های رایج برای افزایش امنیت شبکه، برای اغلب افراد ضروری است. با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، دیگر هیچ‌گونه نگرانی برای کم شدن امنیت شبکه ندارید. پس با ما همراه باشید.

چرا امنیت شبکه اهمیت بالایی دارد؟

افزایش امنیت شبکه دغدغه همه افرادی است که از آن استفاده می‌کنند. اما برای بسیاری از افراد سوال است که چرا امنیت شبکه اهمیت بالایی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچکس نمی‌خواهد دیتاها و اطلاعات موجود در شبکه به خارج از آن نفوذ کند. حتی اگر این اطلاعات محرمانه یا پر اهمیت نباشند. به منظور جلوگیری از حملات سایبری یا حملات هکرها به شبکه باید نکات امنیتی را رعایت کرد. یعنی باید به فکر افزایش امنیت شبکه باشید. در غیر این صورت ممکن است داده‌ها و اطلاعات موجود روی شبکه به دست افراد دیگر بیافتد. بنابراین افزایش امنیت شبکه از اهمیت و حساسیت بسیار زیادی برخوردار است.

همچنین امنیت همه تجهیزات مورد استفاده برای ساخت یک شبکه یکپارچه باید تامین شود. زیرا وجود این تجهیزات در کنار هم بکه واحد و یکپارچه را می‌سازد. بنابراین عدم وجود امنیت در هر یک از این تجهیزات، باعث نفوذ راحت‌تر به کل شبکه می‌شود.

۵ راهکار برای بالا بردن امنیت در شبکه

راهکارهای افزایش امنیت شبکه

راهکارهای متعددی برای افزایش امنیت شبکه وجود دارد. در این بخش از مقاله سعی داریم تا بهترین و رایج‌ترین روش‌ها برای بالا بردن امنیت شبکه را بررسی کنیم. پس در صورت وجود علاقه به چنین مطالبی تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

بهبود و ایجاد تغییرات اساسی در معماری اطلاعات شبکه

بسیاری از متخصصان و معماران اطلاعات، می‌توانند شما را به منظور طراحی یک ساختار منسجم و غیر قابل نفوذ برای شبکه یاری کنند. اگر شبکه شما دارای اطلاعاته مهم و محرمانه است، حتماً باید از قبل نوع معماری و طبقه‌بندی اطلاعات را بررسی کنید. حتی اگر این کار به صرف هزینه یا زمان زیادی احتیاج دارد. طبقه‌بندی اطلاعات در این نوع از شبکه‌ها باید به غیرقابل نفوذ شود. البته یکی دیگر از خوبی‌های وجود یک متخصص IT، کمک به پاکسازی اطلاعات یا دسترسی‌های قدیمی است. با این کار دسترسی افراد قدیمی دیگر به شبکه قطع می‌شود. همچنین پاکسازی اطلاعات باعث افزایش فضا برای کارها دیگر می‌گردد.

استفاده از سیستم احراز هویت برای ورود

یکی از روش‌های افزایش امنیت شبکه استفاده از سیستم‌هایی برای احراز هویت افراد است. یعنی در صورت ورود به شبکه، سیستم هویت و تاریخ ورود و حتی فعالیت‌های آن فرد را ثبت می‌کند. البته معمولاً بهتر است که این احراز هویت‌ها به صورت چند مرحله‌ای اعمال شوند. در این صورت هیچ شبه‌ای در ورود خروج و رفتار افراد باقی نمی‌ماند.

تقویت فایروال‌ها

فایروال یا دیوار آتشین، به طور کلی یک سیستم محافظت از امنیت شبکه است. این سیستم به برنامه‌ها و افراد ناشناس اجازه نفوذ و ایجاد تغییرات در شبکه را نمی‌دهد. هر چقدر که این فایروال قوی‌تر باشد، احتمالاً نفوذ افراد متفرقه به شبکه کمتر می‌شود. فایروال‌ها برای انواع شبکه‌ها قابل نصب و استفاده هستند. بنابراین از این روش به عنوان یک راهکار کاربردی و پراستفاده برای افزایش امنیت شبکه نام می‌برند. تقویت فایروال‌ها کاری بسیار ساده و آسان است. تنها کافی است که نرم‌افزار فایروال مورد نظر را روی سیستم نصب و فعال‌سازی کنید.

استفاده از سیستم IPS و IDS در کنار هم

سیستم‌های IPS، سیستم‌هایی برای جلوگیری از نفوذ به شبکه هستند. این سیستم‌ها کاربرد بسیاری برای حفظ امنیت شبکه دارند. برای آنکه امنیت شبکه را افزایش دهید، استفاده از سیستم IPS ضروری است. برای حفظ امنیت شبکه استفاده از سیستم IPS در کنار IDS اهمیت زیادی دارد. IDS هم سیستم تشخیص وقوع حملات امنیتی است. در واقع IDS در صورت شناسایی کوچک‌ترین حرکت مشکوکی، این سیستم هشدارهای امنیتی به مدیران ارسال می‌کند.

محافظت از همه اجزا و تجهیزات شبکه

به منظور آنکه بتوانید امنیت شبکه را تامین کنید، باید ابتدا امنیت تجهیزات را در نظر بگیرید. تجهیزات از جمله تجهیزات اکتیو و پسیو باید در شرایطی امن باشند. به طور مثال یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از تجهیزات شبکه استفاده از پچ پنل است. پچ پنل شبکه در واقع یک قطعه دارای پورت‌های متعدد است. پچ پنل به دلیل ایجاد اتصالات مرتب‌تر و منظم‌تر، عیب یابی شبکه را راحت‌تر می‌کند. این مسئله در مورد استفاده از رک شبکه هم صادق است رک شبکه یک جعبه نظم‌دهنده است. این جعبه تمامی سیم‌ها و کابل‌ها را در برابر خطرات مختلف محافظت می‌کند.

۵ راهکار برای بالا بردن امنیت در شبکه

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی داشتیم که شما را با راهکارهای کاربردی برای افزایش امنیت شبکه آشنا کنیم ا استفاده از مواردی که در این مطلب به آن اشاره کردیم می‌توان به بالا بردن امنیت شبکه کمک کرد در صورتی که به این دسته از مطالب به خصوص مطالب شبکه و امنیت علاقه دارید، وبسایت برقچی را مطالعه کنید.

سوالات متداول

بهترین روش برای بالا بردن امنیت شبکه چیست؟

بدون شک بهترین روش بالا بردن امنیت شبکه استفاده از فایروال‌ها و آنتی ویروس‌های مناسب است. همچنین سیستم IPS می‌تواند به افزایش این امنیت کمک شایانی کند. به طور کلی روش‌های متعددی برای بالا بردن امنیت شبکه وجود دارد. اما سیستم‌های هوشمند بهترین انتخاب برای این کار هستند.

چگونه از تجهیزات شبکه محافظت کنیم؟

هر شبکه از تعداد زیادی کابل شبکه و تجهیزات مرتبط با آن تشکیل می‌شود. اگر این اتصالات به صورت درست و صحیح انجام نشده باشند یا بیش از حد شلوغ و گیج کننده به نظر برسند، مشکلات زیادی در آینده پیش می‌آید. برای محافظت تجهیزات شبکه از اتفاقات این چنینی باید یک سری از موارد را رعایت کرد. مثلاً استفاده از رک شبکه، پچ پنل‌ها، داکت‌ها و سیستم‌های دیگر می‌تواند نظم مناسبی به تجهیزات شبکه ببخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها