سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
وضعیت شعر معاصر امیدوارکننده است

علیرضا نورعلی‌پور، از شاعران آیینی کشورمان گفت: وضع شعر امروز چندان خوب نیست ولی می‌توان به آینده امیدوار بود.

علیرضا نورعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن وخیم شمردن وضعیت شعر معاصر عنوان کرد: نکته امیدوارکننده این است که این وضعیت بد، رو به پیشرفت است؛ در واقع اگر امروز شعر معاصر در دشت قرار دارد، تازه آهنگ رفتن به سمت کوهپایه کرده و امید است که اوج بگیرد.

این شاعر جوان در مورد امیدهایی که برای شعر امروز وجود دارد، گفت: شاعران جوان این روزها، جسارت حضور در جمع را پیدا کرده‌اند و شعرشان از پستوی خانه‌ها آهنگ حضور در اجتماع و در بوته نقد قرارگرفتن کرده و این گامی بسیار مهم برای ارتقای شعر امروز است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گاه شور جوانی باعث می‌شود در جلسات شعر، شاعران جوان احترام پیشکسوتان را رعایت نکنند، افزود: شاعر جوان باید یاد بگیرد در مقابل نقد پیشکسوتان سر تعظیم فرود آورد و از بزرگان شعر، حرف شنوی داشته باشد. ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید، اگر استاد، این سوی صورتت سیلی زد، سمت دیگرش را هم خودت بیاور. حرف من این است که جوان‌ها با اعتماد به نفس، در جلسات حضور پیدا کنند و ظرفیت شنیدن نقد را هم داشته باشند.

وی تاکید کرد: شاعران باید مطالعه خود را بالا ببرند و در همان ابتدای شاعری، دنبال کارهای خاص کردن نباشند. شعرسرایی خود را به صورت پلکانی پیش ببرند تا این مرز و بوم ادب پرور باز هم شاهد پرورش مفاخر ادبی باشد.

این شاعر آیینی ضمن اظهار تاسف در مورد فضای مجازی گفت: فضای مجازی بدون مدیریت است. کسی نیست که تایید کند کدام محتوا خارج عرف است و این مشکل در ادبیات دو چندان است و هر کسی می‌تواند از صفحه خودش، هر چه خواست منتشر کند. شاعر نباید فریب تاییدها و تحسین‌های سطحی و دروغین را بخورد و به خود غره شود.

نورعلی پور با تاکید بر ضرورت کاربردی بودن شعر امروز عنوان کرد: درد امروز این است که شعر مصرفی شده نه کاربردی و از جامعه فاصله گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها