سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
کتاب «سقاخانه‌های تهران» رونمایی شد

کتاب «سقاخانه‌های تهران» در ایوان انتظار مترو ولی عصر (عج) رونمایی شد، این اثر به ویژگی‌های سقاخانه‌ها، عوامل و دلایل موثر در پیدایش سقاخانه، آب و تقدس و جایگاه آن در فرهنگ ایران و .. پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «سقاخانه‌های تهران» عصر دوشنبه (یکم مردادماه) در «ایوان انتظار» مترو ولی عصر (عج) با حضور موسی پسندی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شرکت بهره‌برداری مترو و امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و جمعی از مسئولان گردشگری و دبیران کانون‌های محلات و شهروندان و مسافران مترو برگزار شد.

کتاب مصور «سقاخانه‌های تهران» نتیجه دو سال پژوهش مولفان اثر یعنی امیر قاسمی و مریم خلیل‌زاده مقدم است که سه فصل دارد؛ فصل اول درباره ویژگی‌های سقاخانه‌ها، عناصر اساسی در سقاخانه‌، عوامل و دلایل موثر در پیدایش سقاخانه، آب و تقدس و جایگاه آن در فرهنگ ایران، فصل دوم درباره معماری سقاخانه، اجزای تشکیل‌دهنده، تزئینات کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌ها و آیینه‌کاری‌ها، شمعدانی، تمثال و نقاشی‌ها، رنگ و نور در سقاخانه و فصل سوم به معرفی کامل سقاخانه‌ها همراه با تصاویر پرداخته شده است.

سقاخانه‌ها در تاریخ اجتماعی ایران از نقش و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. این اماکن مقدس گذشته از کاربردهای ملموس و فیزیکی، ایفاگر کارکردهای غیرملموس و فرهنگی خاصی در جوامع ایرانی هستند. اهمیت بازشناسی سقاخانه‌ها در حوزه دین‌پژوهی و توجه به معماری این بناها در بستر تاریخ اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران از سوی دیگر ضرورت پرداختن به موضوع را دو چندان می‌کند.

نمایشگاه عکس سقاخانه‌های تهران با تحقیقات میدانی امیر قاسمی و مریم خلیل‌زاده مقدم با هدف احیا و بازشناسی سقاخانه‌ها و فرهنگ سقایی و عاشورایی به تاریخچه سقاخانه، عناصر اساسی در سقاخانه، معماری و نماد شناسی، زیبایی شناسی در سقاخانه‌ها پرداخته شده است.

کتاب «سقاخانه‌های تهران» رونمایی شد

کتاب «سقاخانه‌های تهران» رونمایی شد

به گزارش ایبنا؛ در حاشیه این مراسم، نمایشگاه عکس سقاخانه‌های تهران نیز در ایوان انتظار ایستگاه مترو میدان حضرت ولی‌عصر (عج) نیز افتتاح شد، این نمایشگاه به مدت یک‌ماه در گالری‌های هنری ۶ ایستگاه مترو نبرد، دروازه شمیران‌، میدان حضرت ولی عصر، کیان‌شهر، فردوسی و علی‌آباد برپا است و قرار است این نمایشگاه در طول سال در تمام ایستگاه‌های مترو تهران در معرض نمایش مسافران مترو قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها