سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۶
کلنگ کتابخانه مرکزی شیراز هنوز بر زمین مانده است/ سرنوشت مبهم پروژه

فارس- پروژه ساخت کتابخانه مرکزی شیراز طی سال‌های اخیر بارها مطرح شد اما اکنون سرنوشتی مبهم و نامشخص یافته است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): طی سال‌های اخیر بارها از سوی مقام‌های استانی و ملی مسئله ساخت کتابخانه مرکزی شیراز که سالها بر زمین مانده است مطرح شد اما در نهایت این پروژه مانند باغ کتاب یا تالار مرکزی شیراز در بوته فراموشی قرار دارد.

در نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس که فروردین سال جاری با حضور استاندار فارس برگزار شد بر افتتاح پروژه‌های کتابخانه‌ای با پیشرفت بالا تاکید شد و هادی ایمانیه عنوان کرد که «پروژه‌های کتابخانه‌ای همه شهرهای فارس باید با کمک شهرداری‌ها از طریق پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی از درآمد آنها تکمیل و بهره‌برداری شود.»

ایمانیه در این مراسم که در زمین لوناپارک سابق بوستان حضرت ولی عصر (عج) با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد اعلام کرد: دو تا سه ماه حداقل طراحی این پروژه به درازا می کشد از این‌رو امیدواریم از مرداد ماه این اتفاق بیفتد.

وی در رابطه با تامین هزینه ساخت کتابخانه مرکزی شیراز اعلام کرد: یک سوم را استانداری فارس قبول می‌کند و یک سوم را شهرداری شیراز تعهد خواهد کرد. از سویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در تامین یک سوم باقیمانده هزینه‌ها اهتمام بورزد.

ایمانیه تاکید کرد که ساخت این کتابخانه به فضای سبز بوستان ولی عصر شیراز آسیبی وارد نخواهد کرد.

کلنگ کتابخانه مرکزی شیراز هنوز بر زمین مانده است/ سرنوشت مبهم پروژه

وعده ساخت کتابخانه جای شادی کودکان را گرفت

با این حال اکنون یک سال از آن وعده گذشته است و هنوز مشخص نیست که ساخت کتابخانه مرکزی شیراز در جوار میدان سابق میوه و تره بار شیراز در جایی که زمانی به دلیل ساخت پل کابلی یکی از قدیمی‌ترین مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز تخریب شد چگونه خواهد بود و استاندار فارس که زمانی قول ساخت کتابخانه های عمومی بسیاری داده بود سکان هدایت فارس را به چه کسی واگذار خواهد کرد؟

کتابخانه مرکزی شیراز که قرار بود در ۱۷ هزار مترمربع زیربنا در غرب میدان ولیعصر (عج) احداث شود و براساس پیش‌بینی مجری پروژه یعنی اداره‌کل راه‌وشهرسازی فارس تکمیل کتابخانه مرکزی شیراز نیازمند بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است از مطالبه‌های دیرینه مردم شیراز به شمار می رود. ساخت این کتابخانه در زمره مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم است که بخشی از اعتبار مورد نیاز آن قرار بود از محل اعتبار سفر تامین شود.

با وجودی که ایمانیه از ساخت کتابخانه مرکزی شیراز در ۸ طبقه خبر داد و زیربنای آن ۲ هزارو ۵۰۰ متر مربع اعلام کرد اما موقعیت مکانی این فضای فرهنگی در شهر شیراز چندان با کارکرد آن همخوانی ندارد و به دلیل حجم ترافیکی که در این نقطه شیراز شکل می گیرد جانمایی این کتابخانه از اساس با مشکل روبه روست. از سویی با وجود نیمه کاره ماندن پروژه باغ موزه دفاع مقدس در جوار آن تکمیل این پروژه در اولویت باید باشد.

کلنگ کتابخانه مرکزی شیراز هنوز بر زمین مانده است/ سرنوشت مبهم پروژه

با ساخته نشدن کتابخانه مرکزی شیراز تراز فرهنگی جابه جا نشد

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز نبود کتابخانه مرکزی را در شیراز جای تاسف دانست و گفت: کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند. درست است که در مرکز استان واقع شده اما بر شاخصه‌های فرهنگی یک استان تأثیر می‌گذارد و این تجربه را در دیگر استان‌ها داشته‌ایم و امیدواریم این اتفاق در شیراز هم به نتیجه برسد.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان گفت: در حد بضاعت تلاش و کمک می‌کنیم تا پروژه به نتیجه برسد. نهاد بودجه عمرانی برای ساخت کتابخانه ندارد اما تا حصول نتیجه برای به نتیجه رسیدن پروژه‌ها پیگیری‌های مؤثری خواهیم داشت. در جلسه شورای اداری استان، استاندار فارس تأکید کرد که در استان فارس پروژه‌ای که کلنگ‌زنی شود و به نتیجه نرسد نداریم و نباید داشته باشیم که از این جهت اهتمام ایشان جای تقدیر دارد.

به گزارش ایبنا؛ اکنون در حوزه فرهنگی به نتیجه رسیدن پروژه هایی مانند تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی شیراز مطالبه‌ای است که اهالی فرهنگ و هنر از دولت چهاردهم دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها