چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
حمایت از کتابفروشی‌ها مانند طرح بازار کتاب به رونق اقتصادی نشر کمک می‌کند

افسانه موسوی گرمارودی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، طرح بازار کتاب را در رونق کار کتابفروشی‌ها مؤثر دانسته و حمایت از این صنف را رونق‌دهنده اقتصاد نشر می‌داند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - افسانه موسوی گرمارودی: درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار نمایشگاه حضوری باید گفت که مسلماً رفتن به این سمت که در فضای مجازی هم امکان خرید و تفحص و بازبینی کُتب فراهم شده، کاری بسیار عالی است؛ اما توقع می‌رود هر سال این امر اصلاح و تکمیل‌تر شود؛ مثلاً در بخش موضوعی کتاب‌ها، پرداختن به این بخش، انتخاب را برای خریدار سهل‌تر می‌کند.

در زمینه بازار کتاب کودک و نوجوان نیز، ما با انبوهی از کُتب ترجمه و تألیف مواجه هستیم که اغلب به خاطر پایین‌آمدن هزینه‌های چاپ، در بخش ترجمه، تولید و توجه به آن نمود بیشتری دارد. اگرچه به فضای بازار کمک می‌کند؛ اما آیا به فرهنگ و ارتقای آن هم کمک کرده است؟ خیر؛ بلکه به یقین در برخی آثار شاهد تخریب فرهنگی هم بوده‌ایم. نبود نقد یا کمبود مؤلفه‌هایی برای نقد آثار در فضای ادبیات کودک و نوجوان باعث شده است که خیلی‌ها به فضای فرهنگی، به اندازه و شدت آسیب‌های آن، واقف نباشند یا به آن توجه نکنند. ما نه‌تنها در حوزه ترجمه که در حوزه تألیف هم نیازمندیم با نقادی درست، فضای حاکم بر ادبیات کودک را به ادبیت، فانتزی و محتوای بهتر سوق بدهیم.

با وجود اینکه تخصصی در امور کتابفروشی ندارم اما به نظرم طرح بازار کتاب که در یکی دو سال اخیر اجرا شده است، باعث رونق کتابفروشی‌ها و کسب‌وکارهایی شده است که به نوعی به ارتقای فرهنگی می‌اندیشند؛ به یقین پشتیبانی از آن‌ها و حمایت از آن‌ها به رونق اقتصادی نشر کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از مواردی که به این رونق کمک می‌کند برگزاری جشنواره‌های کتاب مختص کودک و نوجوان است؛ این همان حمایت و به نوعی نقد است که در صحبت‌هایم به آن اشاره کردم. ما برای ارتقای سطح کیفی کارها و پرورش نسل جدید هرچقدر هم که کار کنیم باز هم جا برای کارِ بیشتر وجود دارد. همه این رویدادها، جشنواره‌ها، آموزش‌ها و غیره گام مؤثری در این زمینه هستند؛ به این شرط که پس از اتمام، هر یک از این برنامه‌ها، بازبینی و نقد شوند و کارها در دوره‌های بعد ارتقا پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها