یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کتاب «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» منتشر شد

کتاب «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» نوشته دکتر احمد ضابطی جهرمی توسط نشر رونق و زیر نظر مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» نوشته دکتر احمد ضابطی جهرمی توسط نشر رونق و زیر نظر مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی منتشر شده است.
شمارگان این کتاب در چاپ نخست ۷۰۰ نسخه و قیمت روی جلد آن ۸۰ هزار تومان است. این کتاب در ۱۰۶ صفحه و در ۷ فصل به چاپ رسیده است.
فیلم مستند و روانشناسی حیوانات، فیلم مستند و زبانشناسی بصری، جایگاه «سینما - چشم» در چشم انداز فلسفه فناوری‌های رسانه‌ای، سایماتیک و حس آمیزی در سینمای تجربی، صدای آکوسماتیک در گفتار فیلم مستند: پرده‌خوانی و روایت در هنر نقالی، انسان دوستی، فیلم دوستی و فیلم درمانی و بازیگری در فیلم انیمیشن عناوین فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

برای معرفی این کتاب در پشت جلد آن آمده است: «فیلم مستند از همان سالهای آغاز اختراع سینما به ترویج و توسعه انواع علوم یاری رسانده و علم نیز از سوی دیگر به رشد و پویایی مستند و دست کم به اعتبار محتوای پژوهشی و شیوه های آموزشی و شناختی آن، بهره رسانده است تا آنجا که برخی از فیلم‌های مستند را می‌توان به مثابه یک بیانیه علمی تلقی کرد. مطالب این کتاب گاه جنبه‌هایی از تاملات شخصی نویسنده در این دو حوزه است و گاه به مقولات خاصی در تعامل علم و هنر می‌پردازد که عمدتاً مستند سازان و در مواردی فیلمسازان تجربی و خالقان فیلم انیمیشن، بطور اصولی یا پایه‌ای با آن‌ها سر و کار دارند.»

نویسنده این کتاب، احمد ضابطی جهرمی در سال ۱۳۳۰ در جهرم متولد شد. او لیسانس کارگردانی سینما و تلویزیون را در سال ۱۳۵۴ از دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک گرفت و در سال ۱۳۷۴ مدرک فوق لیسانس خود در رشته‌ی پژوهش هنر را از دانشگاه هنر اخذ کرد و در سال ۱۳۸۲ نیز از همان دانشگاه، در رشته‌ی پژوهش هنر در شاخه‌ی هنرهای دراماتیک، دکتری گرفت. او در حال حاضر استاد تمام‌وقت دانشکده صدا و سیمااست و در دانشکده‌ی سینما و تئاتر دانشگاه هنر، و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز، به‌طور پاره‌وقت، تدریس می‌کند. وی اولین استاد سینمای ایران است که از سوی فرهنگستان هنر در سال ۱۳۸۶ مورد تجلیل قرار گرفته‌است. وی در کنار تولید مستندهای ماندگار کتب متعددی در زمینه تدوین فیلم و مستندسازی نگاشته و ترجمه کرده‌است. احمد ضابطی جهرمی به دلیل کار و پژوهش و تألیف در حوزه تدوین لقب پدر علم تدوین در ایران را داراست.» از این رو خواندن این کتاب با توجه به حجم نسبتاً کم برای علاقه‌مندان به مستندسازی خالی از لطف نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها