یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
زبان مادری قدرتمندترین ابزار بشر در حفظ میراث ملموس و ناملموس است

هرمزگان - مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: زبان مادری قدرتمندترین ابزار بشر در حفظ میراث ملموس و ناملموس است.

پروین پشتکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از برگزاری سومین مهرواره زبان مادری «آوای حرا» در هرمزگان خبرداد و افزود: این جشنواره در دو بخش بازنویسی قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ ها به گویش مادری و خلق اثر در قالب شعر، داستان و متن ادبی به گویش هرمزگانی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: آخرین مهلت ارسال آثار، ۳۱ مرداد است و نتایج نیز ۱۵ شهریور اعلام خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان با اذعان به اهمیت زبان مادری گفت: بی‌شک کمرنگ شدن زبان مادری برابر با کمرنگ شدن تنوع فرهنگی جهان است و با ناپدید شدن این زبان، یک سنت، یک حافظه، یک میراث فرهنگی و تفکر نیز ناپدید می‌شود.

پشتکوهی اضافه کرد: با توجه به مهاجر پذیر بودن استان هرمزگان و ترجیح بسیاری از والدین برای گفت‌وگو با کودک به زبان معیار، امروزه از گویش‌های بومی و محلی کمتر استفاده می‌شود و دیری نیست تا این گویش‌ها به فراموشی سپرده شوند. از این رو برای حفظ این زبان فاخر و اصیل باید آن را به کودکان بیاموزیم و آن‌ها را در سخن گفتن به این زبان تشویق و ترغیب کنیم.

به گزارش ایبنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان با هدف پاسداشت زبان مادری و گویش‌های محلی استان، سومین جشنواره استانی زبان مادری «آوای حرا» را برگزار می‌نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها