دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
مشاوره و معرفی کتب درسی در «روزاندیش» همدان

همدان - نشر روزاندیش یکی از فروشگاه‌های پردغدغه در کتب درسی است که روزانه به معرفی کتب می‌پردازد و برای معرفی آنها نشست‌هایی را برگزار می‌کند.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سیده فریده حسینی فرزام: در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های همدان، دنج‌ترین و خلوت‌ترین کتابفروشی سکنی گزیده است، خیابان جهاد ساختمان خجسته مکانی است که نشر روزاندیش خارج از هیاهوی شهر واقع شده است.

از سه پله ورودی ساختمان بالا می‌روم، سوار آسانسور می‌شوم که روی دکمه طبقه سوم نام نشر روزاندیش درج شده است، وقتی آسانسور می‌ایستد، در را که باز می‌کنم، تصویری پر از کتاب روبرویم نمایان می‌شود، همانطور که تابلوی روشن روزاندیش نظرم را جلب کرده است، خانمی را می‌بینم که مشغول مرتب کردن قفسه‌های کتاب است.

ناخودآگاه چرخی در بین کتاب‌ها می‌زنم و سراغ آقای قمریان مسئول انتشارات روزاندیش را می‌گیرم، اما تا راهنمایی شوم چند کتاب را تورق می‌کنم که با همان کتاب‌ها به یک مرتبه به دوران نوجوانی پرتاب می‌شوم.

مشاوره و معرفی کتب درسی در «روزاندیش» همدان

کتاب‌ها اکثراً درسی، در قطع‌های کوچک و بزرگ، رنگارنگ و با موضوعات مختلف جانمایی شده است، آری اینجا کتابفروشی است که همه نوع کتاب دارد اما محصلان می‌توانند به راحتی در آن بچرخند و آنچه می‌خواهند را بیابند.

همانطور که نگاهم به کتاب‌ها بود به اتاق آقای قمریان راهنمایی شدم، اما آنجا هم پر از کتاب است از هندسه و ریاضی گرفته تا تاریخ و ادبیات و روانشناسی؛ کل کتابفروشی حدود ۵۰ متر بود اما تا دلت بخواهد کتاب وجود داشت.

- از فعالیت خودتان بفرمایید که از چه سالی شروع کردید؟

ما فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ با انتشارات و کتابفروشی شروع کردیم، سپس انتشارات ما به دو انتشارات افزایش یافت و اکنون انتشارات روزاندیش و آبدانان دست بنده و همسرم است.

- شما در کنار کتابفروشی چه اقدامات خلاقانه‌ای در کتابفروشی دارید؟

نشست‌های کتابخوانی داریم و مشاوره به اهالی کتاب می‌دهیم، همچنین در فضای مجازی نیز معرفی تازه‌های کتاب را داریم.

معمولاً چون در کتابفروشی ما کتب کمک درسی و کنکوری بیشتر است جلسه‌هایی داریم که با دعوت مشاور کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم.

مشاوره و معرفی کتب درسی در «روزاندیش» همدان

- انتشارات شما فقط مختص کتب درسی است یا کتاب‌هایی با موضوعات دیگر نیز عرضه می‌شود؟

ما انواع کتاب‌ها را داریم، کتب درسی، رمان، ادبیات، کتاب‌هایی با موضوع قبل از تولد و پس از مرگ، کتب دانشگاهی، تاریخ، فنی و مهندسی، پزشکی و…وجود دارد.

- معمولاً چه زمانی کتاب‌ها را بروزرسانی می‌کنید؟

ما دائم کتاب‌ها را به روز می‌کنیم به گونه‌ای که هر روز برای ما بسته‌های جدید کتاب می‌رسد.

- پیشنهاد شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی چیست؟

یکی از بهترین حالات ترویج فرهنگ کتابخوانی این است که کتاب ارزان شود و این خیلی به خوانش کتاب و خریداری آن کمک می‌کند.

ارزان شدن کتاب نیز به قیمت کاغذ برمی‌گردد که می‌تواند ناشر را در چاپ ارزان کمک کند، قیمت پشت جلد کتاب بعید است که پایین بیاید اما دولت و مسئولان امر می‌توانند با ارائه یارانه به خریداران آنها را یاری دهند.

مشاوره و معرفی کتب درسی در «روزاندیش» همدان

از دیگر راه‌های ترویج کتاب اینکه والدین در کنار بچه‌ها کتاب بخوانند، ما باید به جایی برسیم که کتاب جزئی از وسایل منزل باشد و کتابخانه در پذیرایی جانمایی شود.

اگر والدین در اتوبوس، قطار، هواپیما، صف نانوایی، مطب و… کتاب بدست بگیرند، طبیعتاً کودک و نوجوان نیز گرایش به کتاب خواهند یافت.

- شما با بازار کتاب در ارتباط هستید؟ چه پیشنهادی برای بهتر شدن و توسعه سامانه بازار کتاب دارید؟

سامانه بازار کتاب خود را معرفی نکرده است و هنوز خیلی‌ها آن را نمی‌شناسند به طوری که ما هم هنوز دقیق آن را نمی‌شناسیم، در حالی که اگر معرفی شود، شناخته شده و کار جلو می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها