سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
«پاتریس لومومبا؛ رهبر گمشده آفریقا» در بازار کتاب پیدا شد

کتاب «پاتریس لومومبا؛ رهبر گمشده آفریقا» تالیف لئو زیلیگ با ترجمه حسین احمدی از سوی نشر اشاره منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «پاتریس لومومبا؛ رهبر گمشده آفریقا» تالیف لئو زیلیگ با ترجمه حسین احمدی از سوی نشر اشاره منتشر شد.

در این کتاب دو دلیل برای توضیح نگرانی مخالفان لومومبا برای خلاص شدن از شر ارائه می‌شود. اول اینکه از جایگاه قدرتی وی هراس داشتند. توانایی‌های عجیب وی برای تسلط بر هر گروه و دسته‌ای که عضو آن بود، تهدیدی بالقوه برای رقبای وی محسوب می‌شد. دوم این خطر وجود داشت که هر لحظه حامیان لومومبا دست به کودتا بزنند. اندکی قبل از اینکه وی را به اردوگاه هاردی انتقال دهند، مقامات کشوری به شدت از موج حمایت‌ها از وی، به هراس افتاده بودند.

پاتریس امری لومومبا متولد ۲ ژوئیه ۱۹۲۵ و درگذشته ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱، سیاست‌مدار و اولین نخست‌وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو و رهبر استقلال کنگو از استعمار بلژیک بود. لومومبا با مبارزاتی که از جوانی آغاز کرد، راه را برای استقلال زئیر از بلژیک فراهم کرد و دست بلژیکی‌ها را از منابع و بانک‌های کنگو کوتاه ساخت؛ ولی پس از مدتی (ده هفته حکومت به عنوان نخست‌وزیر) بر اثر توطئه سازمان اطلاعاتی آمریکا سیا و استعمارگر سابق کنگو، کشور بلژیک، در طی توطئه‌ای توسط رئیس‌جمهور وقت کنگو عزل و پس از آن متواری شد. سرانجام سرهنگ موبوتو سه‌سه‌سه‌کو و ژرار سئورت مأمور نظامی بلژیک و همکارانش پس از قطعه قطعه کردن لومومبا و دو وزیر وفادارش آنها را در اسید سولفوریک انداختند و بقایای اجساد را هم سوزاندند.

کتاب «پاتریس لومومبا» (رهبر گمشده آفریقا) تالیف لئو زیلیگ و ترجمه حسین احمدی در ۲۸۰ صفحه و بهای ۲۵۰ هزار تومان از سوی نشر اشاره منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها