سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶
حوزه علمیه خواهران اهواز نقش مهمی در تربیت نیروهای انقلابی و تدریس تاربخ شفاهی خوزستان دارد

خوزستان -مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت:حوزه های علمیه خواهران نقش مهم و مفیدی در تربیت نیروهای انقلابی و تدریس دفاع مقدس و تاریخ شفاهی دارد، زیرا کار تربیتی تاثیرگذار نیازمند یک برنامه منسجم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایینا) در اهواز، سردار حاجتی عصر دوشنبه در کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی و دانشنامه دفاع مقدس که با حضور سردار شیخ رباط استاد دانشگاه وپیشکسوت دفاع مقدس، معاونین پژوهشی وطلاب حوزه های علمیه شهرستان اهواز و کارون در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برای حفظ گذشته تاریخ کشور و انتقال به نسل آینده، عبرت گرفتن از زندگی آن‌ها، حفظ و ترویج تاریخ شفاهی حائز اهمیت است.

ضرورت تبیین مسائل روز مهم‌ترین عاملی است که باید به آن پرداخته شود

وی با اشاره به بیان راهبردها، رویکردها والویت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در تحقق بخشی به منویات مقام معظم رهبری در تولید آثار دفاع مقدس؛ عنوان کرد: ضرورت تبیین مسائل روز مهم‌ترین عاملی است که باید به آن پرداخته شود و باتوجه به آخرین وضعیت جبهه مقاومت این یک‌راهبرد اشتباه دشمن بود که به هرحال مسیر پیروزی را برای جامعه اسلامی هموارتر می‌کند؛ اما همه باید در این بزنگاه‌ها هوشیار باشیم.

سردار حاجتی ضرورت تبیین مسائل روز رامهم‌ترین عملکرد برشمرد و ادامه داد: ما باید مسائل روز را در تمامی زمینه‌ها چه در عرصه انتخابات، به پای صندوق رای رفتن‌ها و… از کانون خانواده خود شروع کنیم تا جامعه پیرامونی خود، زیرا اساس و بنیان این جامعه، خانواده است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: معنای تاریخ این است که امت‌هایی که پیشینه‌های مشترک و رفتارهای مثبتی داشتند، به مرور زمان برجسته و بزرگ شوند تا نسل جدید از گذشته‌های پیشینیان عبرت بگیرد.

طلاب باید با ارائه تاریخ دفاع مقدس در فضای دانشگاه‌ها ورود کنند

سردار حاجتی با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران نقش مهمی در ترویج تاریخ شفاهی استان خوزستان دارد، بیان کرد: با توجه به ایفای نقش حوزه‌های علمیه خواهران در تربیت نیروهای انقلابی، تدریس دفاع مقدس و تاریخ شفاهی، باید با همکاری لازم با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بتوانند در فضاهای دانشگاهی ورود کنند. زیرا کارتربیتی اثرگذار نیازمند یک برنامه منسجم است که ان‌شاالله این اتفاق بیفتد و شاهد رشد وپشرفت تاریخ شفاهی در کل کشور باشیم.

وی با بیان اینکه طلاب در عرصه تاریخ شفاهی تأثیرگذاری فراوانی دارند و باید کار ویژه و اساسی انجام دهند، تصریح کرد: طلابان خواهر به عنوان مادران این جامعه، باید به سلاح اطلاعاتی وآگاهی‌های در این زمینه مسلح شوند.

عبرت آموزی، چارچوب مسائل، تجربه برای آینده، از جمله مهم‌ترین مزیت‌های تاریخ شفاهی است

در این کارگاه سردار شیخ رباط استاد دانشگاه و پیشکسوت دفاع مقدس در خصوص اهمیت تاریخ شفاهی استان خوزستان، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت خوزستان در دفاع مقدس، باید در تاریخ شفاهی نقش ماندگاری ایفا کنیم وعبرت آموزی، چارچوب مسائل، تجربه برای آینده، پیشگیری از خطای مجدد از جمله مهم‌ترین مزیت‌های تاریخ شفاهی است.

وی با بیان اینکه ژن اجداد و پشینیه افراد به صورت وراثتی به نسل‌های دیگر انتقال داده می‌شود؛ خاطرنشان کرد: بعضی رفتارها ماحصل ارثی است که از پیشنیان به نسل‌های بعدی به صورتی ارثی می‌رسد و در نگاه تاریخ، امت‌هایی که پیشینه مشترک داشتند رفتارهای آن‌ها هم مشترک می‌شود. و روحیه ایرانی‌ها یک رفتار مشابه و مشترک از خود بروز و ظهور می‌دهد.

برای انتقال تاریخ دفاع مقدس به آینده باید تاریخ شفاهی جدی دنبال شود

وی ادامه داد: یکی از رفتارهای مثبت که در نسل های گذشته اتفاق افتاد، دفاع مقدس است. و برای اینکه روحیه دفاع مقدس به نسل‌های آینده منتقل شود؛ بایدکار تاریخ شفاهی به صورت جدی پیگیری و انجام شود. و در این زمینه کارهای دانشنامه‌ای، مقالات و مصاحبه‌ها با افرادی که چهره‌های موثری در جنگ تحمیلی داشتند، ازجمله اقدامات بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس استان خوزستان برای حفظ تاریخ شفاهی است.

وی گفت: اگر به تاریخ شفاهی دفاع مقدس اهمیتی ندهیم افرادی که در آن دوره بودند به علت کهولت سن، بیماری یا از دست دادن حافظه، گذشته تاریخ خود را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم آن را به نسل آینده انتقال دهیم.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: باید بتوانیم تاریخ شفاهی دفاع مقدس را مکتوب کنیم تا بتوانیم برای افرادی که جنگ را ندیدند، با استفاده از خاطره، داستان و فیلم مستند تاربخ دفاع مقدس را بیان کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها