سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
عدم حضور ناشران و نویسندگان در مراسم رونمایی کتاب

لرستان - مدیر مسئول انتشارات پراکنده خرم‌آباد با انتقاد از برگزاری مراسم رونمایی کتاب بدون رعایت آداب حرفه‌ای آن در لرستان گفت: متاسفانه اغلب کتاب‌ها در این استان یا بدون حضور نویسندگان و ناشران رونمایی می‌شوند یا نویسنده و ناشر بدون هیچ صحبتی درباره اثر و شیوه‌های تدوین و نگارش، کار خود را در هیاهوی مدیران، رونمایی شده می‌بینند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمدتقی عزیزیان زمانه، نویسنده، شاعر و مدیرمسئول انتشارات پراکنده خرم‌آباد: چند سال پیش که کمیته‌های کنگره ملی شهدای لرستان تازه شکل گرفته بود، حوزه هنری استان به عنوان کمیته نشر انتخاب شد، از طرف محمد کرم‌الهی مدیر وقت حوزه هنری، اختیارات و فعالیت‌های کمیته نشر به بنده محول و تفویض شد.

هر روز جلساتی با سرهنگ محمودوند، مدیر وقت موسسه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه لرستان داشتیم و در مورد انتخاب پژوهشگران صحبت می کردیم. یکی از موضوعاتی که طرح شد، بحث پشتیبانی جنگ با محوریت جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس بود. گزینه‌های مختلفی معرفی شده بود که در طول کار هر کدام به بهانه‌ای شانه خالی کردند. یکی از دوستان بنده به نام سیدرحمان سهرابی بازنشسته جهاد بود، وی را به محمودوند معرفی کردم. ابتدا نپذیرفتند و شرط گذاشتند که بنده هم در کنارشان باشم و کار را با هم پیش ببریم.

شب و روز هم در محل انتشارات پراکنده هم در حوزه هنری و هم در منازل شخصی، به بررسی و نگارش طرح و تعریف ساختار کتاب پرداختیم. کار از حالت خام درآمد و با پژوهش‌های میدانی شکل و شمایلی گرفت. پس از آن مراحل فنی، نظیر صفحه‌آرایی و طراحی جلد و دریافت فیپا و شابک و مجوز طی شد، جهادسازندگی و دیگر ادارات که قول همکاری داده بودند با کش و قوس‌های فراوان و بعد از کلی رفت و آمد به بخشی از تعهدات خود نسبت به پژوهشگر عمل کردند.

بالاخره امروز (دوشنبه ۱۵ مرداد) به لطف دوستان و بدون رعایت آداب مراسم رونمایی حرفه‌ای که اصول آن نظیر صحبت ناشر در مورد کیفیت و فرایند تولید و انتشار و توزیع کتاب یا صحبت مولف درباره روش تحقیق، شیوه‌های تدوین و نگارش، کار در هیاهوی مدیران و دلسوز نشان دادن خود که فلان بود و فلان شد و ما از ازل به فکر این کار بودیم و تا ابد ادامه خواهیم داد، رونمایی شد؛ اما در این هیاهو تنها چیزی که دیده نشد زحمات مشاور، راهنما و گروه تالیف بود؛ البته در لرستان از این دست بی‌مهری‌ها کم نیست و اغلب کتاب‌ها بدون حضور نویسندگان و ناشران رونمایی می‌شوند و این کار به جز دلسردی و بی‌انگیزگی حاصلی در پی نخواهد داشت و مخاطبان خوب می‌فهمند که هیچ مدیری نویسنده نخواهد شد؛ مگر در حد عرض ارادتی به مافوق خود؛ به امید روزی که فرهنگ ما آن قدر رشد کند که لااقل در تاریخ‌نگاری، دست به تحریف نگارنده همان تاریخ نزنیم.

به گزارش ایبنا، کتاب «شمایل پیکار» روایتی از رشادت‌های جهادگران استان لرستان در دوران دفاع مقدس و پشتیبانی جنگ جهاد است که در هشت فصل به مناسبت هشت سال دفاع مقدس از سوی انتشارات پراکنده منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها