دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
کتاب «پاییدن بارداران، نوزادان، کودکان و درمان بیماری‌های آنان» رونمایی شد

کتاب «پاییدن بارداران، نوزادان، کودکان و درمان بیماری‌های آنان» به همت انتشارات رویان پژوه در بیمارستان حضرت علی اصغر(عج) رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم رونمایی از کتاب «پاییدن بارداران، نوزادان، کودکان و درمان بیماری‌های آنان» به همت انتشارات رویان‌پژوه در سالن بزرگمهر بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) با حضور رئیس بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)، استادان پیشکسوت، دکتر اتوکش، دکتر ذاکر و امین امامی‌زاده، مدیر انتشارات رویان‌پژوه برگزار شد.

این کتاب در قطع وزیری با ۶۷۹ صفحه از سوی انتشارات رویان‌پژوه منتشر شده و حاصل پژوهش و برگردان دکتر محمدابراهیم ذاکر است که زیرنظر دکتر حسن اتوکش وارد بازار کتاب شده است.

کتاب «تدبیر الحَبَالَی و الأطفال و الصبیان و حفظ صحتهم و مداواة الأمراض العارضة لهم» «پاییدن بارداران، نوزادان و کودکان و درمان بیماری‌های آنان»، نوشته ابوالعباس احمد فرزند محمد فرزند یحیی بلدی است که در زمان وزارت ابن‌کلس (۹۳۰ – ۹۹۰ م) وزیر معزلدین‌الله فاطمی می‌زیست. بلدی این کتاب را در موضوع چگونگی پاییدن، بهداشت و درمان بیماری‌های بارداران، شیرخوران، نونهالان و نوجوانان نوشت.

این اثر سه مقاله دارد: مقاله نخست در زمینه بیماری‌های بارداران، نوزادان، رویان و چگونگی درمان هرکدام که ۵۷ باب است. تندرستی نوزادان بستگی به دوران بارداری خوب و کامل تندرست مادر دارد و برنامه تندرستی مادر، برنامه‌ای به جز برنامه سنی دیگران آدمیان است که دربرگیرنده خورد و خوراک و آشامیدنی، خواب و بیداری، جنبش و آرامش است و چگونگی برنامه‌ریزی برای باردارشدن، ویژگی‌های یک بانو برای بارداری، نشانه‌های بارداری، پسر و دختری رویان، زمان زایش، دشواری‌های زایش، شیوه‌های فروپایین‌آمدن رویان، فروانداختن رویان، بایدها و نبایدهایی که باردار باید در برنامه زیستی خود داشته باشد و جز آن.

مقالۀ دوم کتاب درباره پرورش و آموزش نوزادان و کودکان خُردسالان در ۴۸ باب است و دربرگیرنده وضعیت نوزاد تازه زاده شده، برنامه زیستی از خورد و خوراک و آشامیدنی، شرایط مادر؛ یا دایه برای شیردادن، چگونگی بهسازی شیر، چگونگی شستن نوزاد، زمان رویش دندان‌ها و بیماری‌ها و بی‌تابی‌های کودک، توجه به اخلاق و رفتار کودک، آموزش و پرورش وی و جز آن است.

مقاله سوم این اثر نیز به بیماری‌ها و دردهای پدید آمده در کودکان و چگونگی درمان هرکدام است و ۶۱ باب دارد. زخم و ریش سر کودکان و هرگونه زخم دیگر در هر کجای تن، بیماری عطاس، بیخوابی، بی‌تابی و هراس، تشنج، سکته، سردرد، آماس چشم (رمد)، لوچی، بیماری‌های گوش، ریزش بزاق فراوان از دهان، خونریزی بینی، زکام، زخم و آفت‌های دهانی، خون‌چکانی لثه، بیماری‌های زمان رویش دندان، آماس گلو، آسم (ربو، بالاآوردن، تشنگی، دشواری پیشاب‌کردن، آماس پیشابدان (مثانه)، شب‌ادراری در بستر، دل‌پیچه، شکم‌روش، بندآمدن شکم، آماس سخت گلو (خنازیر)، قوبا، زگیل، تب‌ها، آبله، حصبه، آبله‌مرغان و جزآن می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها