شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
برگزاری پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی در هفته کتاب

پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی همزمان با ششمین دوره جشنواره نشر دانشگاهی در سی‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

کاظم آرمان‌پور، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با اشاره به برگزاری پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی عنوان کرد: ششمین جشنواره نشر دانشگاهی با محوریت سه برنامه پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی، همایش‌های تخصصی حوزه نشر در آبان‌ماه و دوازدهمین نمایشگاه کتاب تخصصی دانشگاهی در آذرماه امسال برگزار خواهد شد.

وی افزود: پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی با هدف حمایت از تولید علم و انتشار آثار مؤثر در توسعه علمی کشور و طبق وظایف مصرّح در اساسنامه، امسال در اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود.

آرمان‌پور با بیان اینکه از سال قبل با اصلاح آیین‌نامه، ناشران علاوه بر کتاب‌های تالیفی امکان ارائه آثار ترجمه را نیز دارند، ادامه داد: انتخاب کتاب‌های برگزیده در سال ۱۴۰۳ محدود به آثار منتشرشده تالیفی و ترجمه در سال ۱۴۰۲ در رشته‌های دانشگاهی اعم از علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی و دامی، هنر و معماری است.

وی با اشاره به برخی از معیارهای انتخاب آثار در این جشنواره ادامه داد: آثار باید مجوز و اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند، از محتوای مناسب علمی و نوآوری در ارائه موضوع برخوردار باشند، به شیوه نگارش، نحوه ترجمه، ویرایش علمی، ادبی و صوری متن توجه شود و کیفیت حروف‌نگاری، صفحه‌آرایی، گرافیک، رسم‌الخط، کیفیت چاپ و صحافی و طرح جلد نیز اهمیت دارد.

آرمان‌پور با بیان اینکه رعایت حقوق نشر (کپی‌رایت) در آثار ترجمه‌شده اهمیت دارد، گفت: فرهنگ‌سازی استفاده از قانون کپی‌رایت برای ناشران دانشگاهی اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین دلیل شرط داشتن کپی‌رایت قانونی با ناشر خارجی از الزامات این بخش است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۲۰ عنوان کتاب از ۶۷ ناشر به دبیرخانه ارسال شد که از میان آن‌ها ۱۱ اثر شامل کتاب «مبانی مهندسی پلیمریزاسیون» دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کتاب «حقوق بین‌الملل» میزان، کتاب «آلرژی» مرکز نشر دانشگاهی، کتاب «نظریه مطلوبیت از فلسفه تا عمل» کلبیز، کتاب «مکانیک کوانتومی» نوپردازان، کتاب «نفت؛ تمدن صنعتی و معماری در خوزستان ایران» کتاب‌سرای میردشتی، کتاب «روانشناسی بالینی سلامت» دانژه، کتاب «مراقبت‌های جامع پرستاری در بخش‌های مراقب ویژه» جامعه‌نگر، کتاب «بنیان‌های شهر و شهرسازی» فکرنو، کتاب «وضعیت علمی شیعیان در دوره سلجوقیان» دانشگاه معارف اسلامی و کتاب «دانش تولید کلزا در ایران» مرکز نشر دانشگاهی، از هفت ناشر خصوصی و سه ناشر دولتی، انتخاب و تقدیر شدند.

آرمان‌پور با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ علاوه بر ارائه لوح برای آثار برگزیده، از طرف معاونر فرهنگی هدیه نقدی پرداخت شد، گفت: انتظار داریم امسال علاوه بر موارد قبلی، آثار برگزیده به تعداد مشخص توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شود، امسال برای ناشران هم از بابت تولید کتاب با محتوای مفید لوح داده خواهد شد.

به‌گفته آرمان‌پور، پدیدآورندگان و ناشران آثار دانشگاهی می‌توانند از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور نسخه‌ای از کتاب‌های خود را به دبیرخانه کتاب برگزیده دانشگاهی تحویل دهند.

آرمان‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود از برگزاری همایش ویژه در هفته کتاب و دوازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در آذرماه امسال همزمان با هفته پژوهش خبر داد و افزود: همچون سال‌های گذشته، در مراسم اختتامیه کتاب برگزیده از ناشر پیشکسوت دانشگاهی تجلیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها