یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
کتاب «ای وای من چه کسی شدم!» منتشر شد

کتاب «ای وای من چه کسی شدم!» به نویسندگی و تصویرگری الیف یمنجی با ترجمه نازلی خلیلی صفا از سوی نشر برکه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در یک روز آفتابی، کالبن شخصیت داستان کتاب «ای وای من چه کسی شدم!» از خواب بیدار می‌شود و یادش میفتد که باید به سراغ کارهایش برود. او باید اتاقش را مرتب کند و بعد هم لیموها را از درخت بچیند. کالبن همین‌طور که با خودش فکر می‌کرد که چقدر کار دارد، ناگهان چشمش به پرنده‌ها می‌افتد و به نظرش می‌رسد که پرنده‌ها تمام روز را آواز می‌خوانند و آزادانه پرواز می‌کنند؛ او با خودش می‌گوید که ای کاش من هم یک پرنده بودم و مجبور نبودم آن همه کار را انجام بدهم.

او با خیال‌پردازی در فکرش، یک پرنده می‌شود و آزادانه پرواز می‌کند. وقتی روی شاخه درختی می‌نشیند چند جوجه را می‌بیند که در لانه نشسته‌اند و با دهان باز از او غذا می‌خواهند. انگار پرنده‌بودن هم خیلی راحت نبود. پس کالبن از خیال پرنده‌بودن بیرون می‌آید و آرزوی دیگری می‌کند. او در این داستان، خودش را به جای حلزون، ابر پنبه‌ای و درخت لیمو نیز تصور می‌کند و فکر می‌کند اگر جای آن‌ها باشد خوشحال‌تر خواهد بود؛ اما وقتی در خیالاتش غرق می‌شود و جای آن‌ها قرار می‌گیرد، می‌بیند برخلاف آنچه که به نظرش می‌رسیده، کار آن‌ها نیز آن‌طور که کالبن تصور می‌کرد راحت و آسان نبوده است و حتی او نمی‌تواند به شکل آن‌ها، زیست کند. به این دلیل با خوشحالی از اینکه به جای آن‌ها نیست، به سراغ کارهای خود برمی‌گردد.

این داستان به تقویت قوه تخیل و خیال‌پردازی و پرورش اعتمادبه‌نفس و مثبت‌نگری در کودکان کمک می‌کند.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:

کالبن باز هم برای چیدن لیمو برگشت.

بادقت به درخت مقابلش نگاه کرد.

گفت: «بله، این همان چیزی است که من میخواهم!» هر چه باشد، این درخت لیمو تمام روز را صرف تماشای دریا می‌کند. این تنبلی همان چیزی بود که کالبن می‌خواست!

چشمانش را بست و تصوّر کرد که یک درخت است. برای این‌که یک درخت لیمو بشود، کافی بود فقط بی‌حرکت بایستد. یک حلزون همان‌طور که کالین را قلقلک میداد از رویش می‌گذشت. ابری کم مانده بود که به شاخه‌هایش برخورد کند.

کالبن ایستاد و نگاه کرد. نگاه کرد و ایستاد...

بعد از مدتی، اتفاقی افتاد که تصورش را نمی‌کرد!

اول از دور توپی آمد و «تاپ!» به سینه‌اش خورد. بعد دوستانش را دید که جست‌وخیز می‌کنند و دوان‌دوان به سمت او می‌آیند. کالبن هم دلش می‌خواست بازی کند، اما نمی‌توانست از جایش تکان بخورد. همه بازی می‌کردند در حالی که دستان او پر از لیمو بود. کالبن همان‌طور به آن‌ها خیره ماند. حوصله‌اش خیلی سر رفت! بالاخره فهمید که درخت بودن فکر چندان خوبی نبوده است. کالبن گفت: «اگر یک درخت نیستم چرا مانند یک درخت بایستم. یک کاری باید انجام بدهم. گاهی باید از ابری که می‌بارید سپاس‌گزار بودم، باید سوسکی را که به پشت افتاده برمی‌گرداندم. گاهی هم باید همراه با نغمه‌ی پرندگان آوازخوان با صدای بلند آواز می‌خواندم!»

کالین برای اولین‌بار از این‌که آنچه به دنبالش بود، پیدا نکرده بود، خیلی خوشحال شد.

اطلاعات بیشتر:

کتاب «ای وای من چه کسی شدم!» به قلم و تصویرگری الیف یمنجی با ترجمه نازلی خلیلی صفا در ۳۰ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۸۰ هزار تومان از سوی نشر برکه برای گروه سنی «ب» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط