پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
دیکتاتورهای رعب و وحشت یا دیکتاتورهای فریبکار؟/ چهره متغیر ستمگری در قرن بیست‌ویکم

کتاب «دیکتاتورهای فریبکار» با عنوان فرعی چهره متغیر ستمگری در قرن بیست‌ویکم تالیف سرگئی گوریف و دانیل تریسمان با ترجمه سوده کریمی از سوی انتشارات سنگ به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «دیکتاتورهای فریبکار» با عنوان فرعی چهره متغیر ستمگری در قرن بیست‌ویکم تالیف سرگئی گوریف و دانیل تریسمان با ترجمه سوده کریمی از سوی انتشارات سنگ به بازار کتاب آمد.

این کتاب جزو بهترین کتاب‌های سال ۲۰۲۲ به انتخاب نیویورکر، جزو بهترین کتاب‌های سیاسی ۲۰۲۲ به انتخاب فایننشیال تایمز و جزو کتاب‌هایی که ما را به فکر فرو می‌برند در سال ۲۰۲۲ به انتخاب آتلانتیک است. «دیکتاتورهای فریبکار» که سال ۲۰۲۲ از سوی انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شد، یکی از مطرح‌ترین آثار سیاسی سال‌های اخیر است.

نویسندگان کتاب، «سرگئی گوریف» و «دانیل تریسمان» با تکیه بر داده‌های علمی و دقیق در این کتاب نشان می‌دهند که معنای دیکتاتوری و شیوه‌های بروز آن، در حال تغییر است و روش‌های قدیمی و خشن، جای خود را به روش‌های تازه‌ای داده‌اند که بسیار خطرناک‌تر از شیوه‌های مستقیم و قدیمی‌اند.

نویسندگان بین دو شیوه دیکتاتورها در اعمال قدرت در جوامع تحت سلطه‌شان، یعنی «دیکتاتورهای رعب و وحشت» و «دیکتاتورهای فریب» تفکیک قائل شده‌اند و نشان می‌دهند که اکنون جهان دیکتاتورها بیش‌تر به سمت «فریب» در حال تغییر است. شیوه‌ای که در بسیاری فاکتورها و آمارها، ظاهر دموکراسی می‌پوشد، اما بسیار خطرناک‌تر از شیوه مستقیم ایجاد رعب و وحشت در جامعه است.

این کتاب در هشت فصل به بیان موضوعاتی همچون رعب و وحشت و تغییر اطلاعات، چگونه اتفاق افتاد، نظم، اما تنبیه نه، پروپاگاندای پست مدرن، سانسور محسوس، دموکراسی برای دیکتاتورها، چپاول جهانی، ترکیب مدرن‌سازی و آینده فریب می‌پردازد. این کتاب خیلی سریع به زبان‌های مختلفی ترجمه شد و تقریباً در تمام فهرست‌های معتبر قرار گرفت.

«سرگئی ماراتوویچ گوریِف» اقتصاددان روسی و استاد دانشگاه در پاریس است. او رئیس مدرسه اقتصاد جدید مسکو بود، اما سال ۲۰۱۳ بعد از یک «بازجویی ترسناک و تحقیرآمیز» روسیه را ترک کرد، زیرا مأموران دولتی، علاوه بر بازرسی دفتر او، همه ایمیل‌های پنج سال گذشته‌اش را بررسی کردند. گوریف دکترای ریاضیات، اقتصاد و کامپیوتر دارد و جوایز زیادی به دست آورده است. از جمله دو بار مدال طلای بهترین پژوهش اقتصادی را از شبکه جهانی توسعه دریافت کرده است.

«دانیل تریسمان» استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های کالیفرنیا و لس‌آنجلس و دانش‌آموخته آکسفورد است. تریسمان به‌عنوان مشاور بانک جهانی و سرپرست مرکز مطالعات اروپا و روسیه خدمت کرده است. او همچنین یکی از اعضای منتخب آکادمی هنر و علوم آمریکاست. تریسمان هم جوایز مختلفی بابت فعالیت‌ها و کتاب‌هایش دریافت کرده است و آثارش بارها در فهرست بهترین آثار سیاسی سال قرار گرفته‌اند.

برشی از کتاب:

چاوز با آمریکا هم بازی دوگانه‌ای می‌کرد. او برای سرگرمی جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا را مورد توهین‌های کلامی قرار می‌داد و او را میمون، احمق، ترسو، قاتل، مست، دروغگو، روانی و آقای خطر می‌خواند. از نظر چاوز او خطرناک‌تر از یک میمون با تیغی در دست بود. چاوز در سال ۲۰۰۶ در نیویورک در سازمان ملل مدعی شد که روز بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا بوی باروت حس کرده است.

ممکن است به نظر بیاید که رئیس‌جمهور ونزوئلا به طور کلی از یانکی‌ها متنفر بوده است، اما با وجود تمام حرف‌های چاوز، این تجارت با آمریکا بود که ونزوئلا را سرِ پا نگه داشته بود. واردکنندگان آمریکایی بیش‌تر نفت ونزوئلا را می‌خریدند و میلیاردها دلار به کاراکاس پرداخت می‌کردند. بیش‌تر واردات این کشور هم از آمریکا انجام می‌شد. آن‌طور که روزنامه‌نگاری به نام «تورو» نقل کرده است: «چاوز هر روز صبح به امپریالیسم خارجی به‌خصوص آمریکایی بدوبیراه می‌گفت، بعد تمام عصر همان روزها به همان خارجی‌ها نفت می‌فروخت.»

کتاب «دیکتاتورهای فریبکار» با عنوان فرعی چهره متغیر ستمگری در قرن بیست‌ویکم تالیف سرگئی گوریف و دانیل تریسمان با ترجمه سوده کریمی با ۳۰۴ صفحه و بهای ۳۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات سنگ به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها