چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
تلألوی لباس بومی بوشهری در کتابی از جنس جنوب​​

بوشهر - کتاب «از بوشهر تا بوشر» تألیف میثم رضایی، نویسنده و پژوهشگر بوشهری که پژوهشی جامع درباره لباس بومی مردم بوشهر و کشورهای حاشیه خلیج فارس است، به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب در ۲۹۰ صفحه به‌صورت مصور برای نخستین بار در زمستان ۱۴۰۰ به همت انتشارات «هلیله» منتشر شد. این کتاب با استقبال خوبی مواجه و تجدید چاپ شد و تابستان امسال نیز چاپ چهارم آن از سوی ناشر مذکور به بازار آمد.

کتاب «از بوشهر تا بوشر» با نگاهی به پوشاک در دوره‌های گوناگون تاریخ بشر، به‌صورت مستند و آکادمیک به معرفی لباس بومی مردمان بوشهر و پوشش مردم کشورهای خلیجی پرداخته است. این کتاب در بردارنده چهار بخش است که عبارتند از: بخش اول؛ پوشاک در اداور مختلف تاریخ بشر، بخش دوم؛ سه عامل تاثیرگذار روی لباس (تاثیر مذهب، شرایط آب و هوایی و شرایط اقتصادی)، بخش سوم؛ پوشش مردم بوشهر از نگاه سفره‌نامه‌نویسان و محققان ایرانی، عرب، غربی و …، بخش چهارم؛ پوشش مردم کشورهای حوزه خلیج فارس.

در بخش‌های پایانی این کتاب آلبومی از نقاشی‌ها و تصاویر کمتر دیده شده از بوشهر و منابع فارسی، عربی و انگلیسی گنجانده شده است که این داده‌ها و اسناد به اعتبار این اثر پژوهشی افزوده است.

میثم رضایی در بخشی از مقدمه کتاب «از بوشهر تا بوشر» تاکید کرده است: «در این کتاب سعی کرده‌ایم که بیشتر از چشم تیزبین سفرنامه‌نویسان، جهانگردان و گاه جاسوسان، به نوع لباس‌های بوشهر و پوشش مردان و زنان بپردازیم. چون آنان ریزبینانه و بسیار شفاف در مورد این تغییرات و نوع پوشش و لباس‌های محلی این مردمان قلم زده‌اند. این منابع بسیار دست اول و بکر هستند؛ اما متاسفانه کمتر محققی به این امر بزرگ توجه کرده است.

از جمله این جهانگردان و سیاحان می‌توان به ابن‌حوقل و ابه کاره و جان مالکوم و اوزلی و سیدالسلطنه بندر عباسی و باکینگهام و جیمز موریه و کریستین نیبور اشاره کرد. برای همین این فکر در من ایجاد شد که طی این پژوهش به کسانی که معتقدند در بوشهر لباس محلی وجود ندارد و کت و شلوار را لباس محلی خود می‌دانند، تلنگری بزنم و آن‌ها را متوجه گنجینه فرهنگی بزرگشان بکنم تا کمی بیش از پیش به این امر بیندیشند.

این کتاب به صورت تحقیقات آکادمیک و میدانی و با استفاده از گزارش‌های جهانگردان و سفرنامه‌نویسان نوشته شده است و حول محور پوشش در استان بوشهر می‌گذرد. ما در این راستا از بخش‌های مختلفی همچون شرایط آب و هوایی و تاثیر مذهب بر روی لباس و طبقات اجتماعی تاثیرگذار بر استان بوشهر یاد کرده‌ایم چون هر کدام تاثیر مستقیم در طرز پوشش دارند. در بخش آخر با مقایسه مردم بوشهر با کشورهای حوزه خلیج فارس اشتراکات آنها را به خواننده نشان داده‌ایم تا با آن کشورها نیز آشنا شود و درک متقابلی پیدا کند. این امر می‌تواند در این زمانه به طرح دوستی با کشورهای همسایه نیز بینجامد.»

به گزارش ایبنا، میثم رضایی، پژوهشگر و طراح مد و لباس، متولد سال ۱۳۶۵ در شهرستان دشتی است. وی در کنار برپایی نمایشگاه‌های متعدد در حوزه مد و لباس و انتشار مقالات مختلف، کتاب «از بوشهر تا بوشر» را در این زمینه راهی بازار کتاب کرده است که چاپ چهارم این کتاب به‌تازگی در آیینی در مدرسه تاریخی سعادت با حضور جمعی از نویسندگان و فعالان فرهنگی استان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها