چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
جلد دوم کتاب «دروس فقهی؛کتاب الخمس» منتشر شد

جلد دوم کتاب «دروس فقهی؛ کتاب الخمس» به قلم سیدمحسن مرتضوی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا جلد دوم کتاب «دروس فقهی (کتاب الخمس)» برگرفته از درس‌های آیت‌الله سیدحسن مرتضوی و به قلم سیدمحسن مرتضوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۷۶۷ صفحه منتشر شد.

این اثر برگرفته از مجموعه درس های خارج فقه آیت الله سیدحسن مرتضوی است که به صورت موضوعی و گزینشی از مجموعه تقریرات معظم له در بیش از چهار دهه تدریس مستمر در حوزه علمیه خراسان سامانه یافته و تدوین شده است.

جلد اول این مجموعه به موضوعات مهم و پرکاربرد «کتاب الحجر» بود که مورد استقبال اساتید و قضلای حوزه علمیه واقع شد. اکنون جلد دوم این مجمووعه که شامل دو بحث مهم و کاربردی «کتاب الخمس» یعنی خمس ارباح مکاسب و مصرف خمس و مستحقین آن می باشد، منتشر شده است. این دروس در سال های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ شمسی بر مبنای متن «تحریر الوسیله» امام خمینی (ره) تدریس شده است.

ساختار اثر

این اثر در دو فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که با عنوان «خمس أرباح مکاسب» به رشته تحریر درآمده، در چهار جهت به جهات مورد بحث در ارباح مکاسب پرداخته شده که عناوین این جهات عبارتند از: ادله وجوب یا عدمِ وجوبِ خمس در ارباح مکاسب، عفو از وجوب خمس در ارباح مکاسب، موضوع و متعلق خمس و استثنای مئونه (مسئله ۱۰ تحریرالوسیله).

نویسنده در فصل دوم به «مصرف خمس و مستحقین آن» می پردازد و در این راستا در ۱۵ مبحث مسأله مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفته که از جمله این مباحث می توان به دیدگاه فقیهان در کیفیت تقسیم خمس، ادله سهم واحد و ملک بودن خمس برای منصب امامت و تقسیم نشدن آن، تعلق نصف خمس برای امام، تعقل نصف خمس برای سادات فقیر، پرداخت صدقه به کسی که مادرش سیده است، شرایط مستحقین خمس، شناخت سیادت، دفع خمس به اندازه مئونه سنه، تسلط حاکم بر سهام خمس، انتقال خمس به شهر دیگر، حکم انتقال یا مصرف سهم امام، دفع خمس از جنس دیگر، حکم محاسبه دین به عنوان خمس، گرفتن و پس دادن خمس به مالک، رسیدن مال از دست غیرِمعتقد به خمس.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

شایان ذکر است، مؤسسه بوستان کتاب با داشتن بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب برگزیده در جشنواره‌های مختلف، ۳۰ نوبت به عنوان ناشر برگزیده معرفی شده که این ویژگی در میان تمام ناشران کشور کسب این تعداد کتاب برگزیده و همزمان ناشر سال کشوری، حوزه، دانشجویی و… منحصربه‌فرد است که از جمله این افتخارات می‌توان به ۸ نوبت ناشر سال کشوری، ۹ نوبت ناشر سال حوزه، ۴ نوبت ناشر سال دانشجویی، ۲ نوبت ناشر برگزیده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۲ نوبت ناشر تقدیری جشنواره کتاب سال کودک و نوجوان استان قم، ۱ نوبت ناشر سی‌سال پژوهش در انقلاب اسلامی، یک نوبت ناشر برگزیده کتاب سال قرآن کریم، ۱ نوبت ناشر سال جشنواره کتاب خانواده و… اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها