جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
«پولیانا»؛ قصه دختری خوش‌قلب با سرگذشتی پرفرازونشیب

کتاب «پولیانا» به قلم الینور اچ پورتر با ترجمه شیما فتاحی توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رمان «پولیانا» نوشته الینور اچ پورتر با ترجمه شیما فتاحی، سرگذشت دختر یازده‌ساله‌ای به نام پولیانا است که با روحیه شاد و مقاوم خود، علاوه بر اینکه فشارهای روانی و محیطی و اجتماعی را به راحتی تحمل می‌کند، در روحیه دیگران نیز ناخودآگاه تأثیر می‌گذارد.

داستان در اوایل قرن بیستم در آمریکا اتفاق می‌افتد. پولیانا پس از مرگ مادر و درگذشت پدر کشیش خود، مدتی را با کمک‌های مردم و صدقه‌ها و حمایت زنان نیکوکار زندگی می‌کند؛ اما پس از چندی مشخص می‌شود او خاله‌ای در شهری دور دارد. به این ترتیب، پولیانا برای زندگی نزد خاله‌اش، دوشیزه پلی به خانه بزرگ و اشرافی او می‌رود. دوشیزه پلی، زنی چهل‌ساله، اشراف‌زاده، متکبر، سرخورده از زندگی، تنها و گوشه‌گیر و شکست‌خورده از عشق است؛ اما پولیانا دختر پُرحرف، خوش‌قلب، بی‌آلایش، مملو از صداقت و شادی و محبت بوده. با این اوصاف، خاله‌اش، چندان از او استقبال نمی‌کند. روزهای اول برای آشنایی با اوضاع خانه و خواسته‌های خاله‌اش، به سختی طی می‌شود. حتی با تنبیه‌های مختلفی نیز روبه‌رو می‌شود؛ ولی پولیانا نه‌تنها مأیوس و سرخورده نمی‌شود بلکه خلق و خوی شاد و مقاوم او سبب می‌شود از این اوضاع لذت ببرد. اتاقی زیرشیروانی با وجود اتاق‌های فراوان خانه دوشیزه پلی، به پولیانا اختصاص یافته که از نظر دخترک سختی کشیده همچون اتاقی رویایی است که چشم‌انداز پنجره‌اش زیباترین تابلویی است که تا آن زمان دیده است؛ اما یک روز، اتفاق وحشتناکی می‌افتد که حتی بازی «خوشحال‌بودن» هم کسی را خوشحال نمی‌کند.

کتاب «پولیانا» در ۲۸۸ صفحه و به بهای ۱۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات قدیانی برای نوجوانان بالای ۹ سال منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط