یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
روایت داستانی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای نوجوانان

در این مطلب کتاب «ملاقات در جنگل بلوط؛ روایت داستانی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲» به قلم جواد افهمی از انتشارات سوره مهر را که برای مخاطبان نوجوان تألیف شده است، معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر کشورمان است که با گذشت سال‌ها از آن رویداد، هنوز اسرار و ناگفته‌های بسیاری پیرامون این اتفاق بزرگ وجود دارد؛ کودتایی که با آن دکتر محمد مصدق از مدیریت و حاکمیت کشور کنار گذاشته شد و آخرین شاه پهلوی توانست با حمایت مستقیم آمریکا و انگلیس باز هم به قدرت برگردد. این اتفاق با وجود اهمیت بالایی که در تاریخ معاصر کشورمان داشته است و ظرفیت‌های زیادی که در دل حوادث پیرامونی آن وجود دارد، نقش چندانی در ادبیات داستانی کشورمان نداشته و کمتر نویسنده‌ای به دنبال روایت داستانی از اتفاقات پیش‌آمده در این رویداد یا تأثیر آن بر جامعه ایرانی رفته و برای نوجوانان نوشته است.

کتاب «ملاقات در جنگل بلوط؛ روایت داستانی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲» اثر جواد افهمی با تصویرگری حسن تبریزی یک جلد از مجموعه «روزهای انقلاب»، یکی از همین آثار اندک است که به کوشش نشر مهرک (واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب به روایت داستانی از کودتای بیست‌وهشتم مرداد برای مخاطبان نوجوان می‌پردازد؛ کودتایی که به سرنگونی دولت مصدق و حوادث پس از آن انجامید.

ماجرا از تحقیق یک دانشجو در زمان حال، برای تکمیل پایان‌نامه خود که مرتبط به کودتای ۲۸ مرداد بود، آغاز می‌شود. او به پیشنهاد یکی از همکلاسی‌هایش به ملاقات یکی از کودتاچی‌های قدیم می‌رود. سروان تیجانی که همان مرد بانفوذ مورد اشاره است، یکی از آجودان‌های محمدرضا پهلوی بوده و رابطه نزدیکی با شاپور ریپورتر، رئیس سازمان مخفی اطلاعات انگلیس در ایران داشته و همین ارتباط باعث ورود مؤثر او به واقعه کودتا شده است. پیرمرد به هر شکلی که بوده از چنگ قانون گریخته و در گوشه دنجی در جنگل انبوه بلوط، واقع در شمال کشور روزگار می‌گذراند. مشکل راوی این است که پیرمرد به هیچ‌وجه حاضر به حرف‌زدن نیست و در ابتدا بسیار سخت حاضر می‌شود دانشجو را بپذیرد؛ اما ماجرا با ترفندی که دانشجو و راوی داستان برای به حرف درآوردن پیرمرد به کار می‌گیرند ادامه می‌یابد و شرح وقایع آن تابستان داغ، آغاز می‌شود.

کتاب «ملاقات در جنگل بلوط؛ روایت داستانی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲» داستان و روایتی تاریخی و در عین حال جذاب است که نوجوانان امروز را با خود، به قلب اتفاقات مهم آن برهه از تاریخ می‌برد.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

دکتر فاطمی خیلی تندروی می‌کرد و قاطعانه روی جمهوریت اصرار داشت تا حدود ظهر ۲۷ مرداد، مردم تو خیابونا شعار زنده‌باد مصدق سر می‌دادند؛ اما از حدود غروب همین روز، ورق کم‌کم برگشت و اوضاع تو خیابونا عوض شد. مصدق که هنوز رو آمریکایی‌ها حساب می‌کرد دلش نمی‌خواست با عزل شاه و برچیدن سلسله پهلوی، نظر مساعد اونا رو درباره‌ی خودش عوض کنه. برای همین، حرفی از جمهوریت نمی‌زد و دائم حرف شورای سلطنت رو پیش می‌کشید. برای همین دستور داده بود فرمانداری نظامی از تظاهرات خیابونی جلوگیری کنه. همین کار، در نظر سربازها و مأمورهای انتظامی، سرکوب کسایی تلقی شد که ضد شاه تظاهرات می‌کردن، و شاید اگه مصدق زودتر نظر هندرسن - سفیر آمریکا - رو می‌فهمید، چه بسا مانع تظاهرات ضدشاهی مردم نمی‌شد و کار به اوج‌گیری دوبارهٔ کودتا نمی‌کشید.

اطلاعات بیشتر:

«ملاقات در جنگل بلوط؛ روایت داستانی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲» را جواد افهمی برای نوجوانان نوشته و انتشارات سوره مهر با تصویرگری حسن تبریزی در ۱۴۴ صفحه و به بهای ۳۲ هزار تومان در بازار نشر کتاب کودک و نوجوان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها