یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
نشست تجلیل از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب برگزار شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمانه با دست‌اندرکاران سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، ضمن قدردانی از عوامل این رویداد، مجموعه گزارش‌های نمایشگاه کتاب را رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این نشست یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، محمدعلی مرادیان، مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و محمد الهیاری، مدیر بنیاد رودکی، یکشنبه (۲۸ مردادماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی در این نشست گقت: ما به حوزه فرهنگ نگاه اقتصادی نداریم و باید با نگاه عالمانه و واقع‌بینانه برای ترویج مطالعه و کتاب برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تنها محل عرضه کتاب نیست بلکه یک جشن هویتی و فرهنگی بزرگ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به نمایشگاه کتاب به‌عنوان عنصر نمایشگر جریان فرهنگی جامعه ایرانی نگاه می‌کنیم.

وی درباره هزینه‌های نمایشگاه کتاب تهران گفت: بخش عمده هزینه‌های نمایشگاه سی‌وپنجم از طریق حامی مالی و تبلیغات تامین شد و اعتبار دولتی صرف حوزه حمایتی و عدالت فرهنگی شد.

اسماعیلی گفت: ما به تبلور روح فرهنگی کشور نیاز داریم و در حوزه فرهنگ و هنر ویژگی‌های نمایشگاه کتاب را در بسیاری از رویدادها پیدا نمی‌کنم و موظف به حفظ سنت‌های فرهنگی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به همین دلیل همه جشنواره‌های فجر در دوره کرونا را حتی با ۳۰ درصد ظرفیت به صورت حضوری برگزار کردیم.

وی با تاکید بر آسیب‌های فرهنگی دوره کرونا در کشور ادامه داد: اگر همت و تحکم شهید رئیسی نبود بعد از دوره کرونا دانشگاه‌ها و مدارس ظرفیت بازگشایی را از دست می‌دادند.

اسماعیلی افزود: در طول سه سال گذشته در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی رخ داده که البته منتقدانی هم داریم اما تلاش کردیم گوش شنوایی برای مسائل فرهنگی و هنری باشیم.

وزیر فرهنگ بیان کرد: همیشه این دغدغه را داشتیم که در جابه‌جایی دولت ها انقطاعی در فعالیت‌ها صورت می‌گیرد ولی این مجموعه گزارش‌های نمایشگاه کتاب باعت جلوگیری از انقطاع می‌شود. در دولت سیزدهم ما بهترین، پاک‌دست‌ترین و مرتبط‌ترین افراد را در حوزه کتاب انتخاب کردیم.

اسماعیلی درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران گفت: در رابطه با مکان نمایشگاه فشاری از طرف مدیریت انتظامی و راهور و از سوی دیگر از طرف مردم و صاحبان نشر داشتیم که معتقدند تغییر مکان نمایشگاه باعث دور شدن مردم شود.

وزیر فرهنگ افز.د: بنده معتقدم تهران با وسعتی که دارد نیاز به محل اختصاصی برای برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایشگاه‌های فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: طرح آسمانه هنر کارهای ابتدایی و مهیا سازی آن انجام شده است و در همین راستا در حال انجام بود ولی متاسفانه به مرحله اجرایی نرسید. طرح آسمانه‌هنر به‌عنوان پرونده باز تحویل مدیریت جدید می‌شود و امیدوارم این طرح به مرحله اجرا برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: من از فعالان حوزه نشر و کتاب تشکر می‌کنم که در نمایشگاه کتاب سال ۱۴۰۲ فتنه فرهنگی دشمن را خنثی کردند و باعث شدند نقشه‌های دشمنان کشورمان نقشه بر آب شود.

وی درباره افزایش تولید کاغذ در دولت سیزدهم افزود: در ابتدای کار ما در دولت سیزدهم ۴ هزارتن ظرفیت تولید کاغذ داشتیم که در این مدت واقعاً روزانه پیگیر مساله تولید کاغذ بودیم و با اضافه شدن مجموعه زاگرس ظرفیت تولید کاغذ به ۱۳۰ هزارتن خواهد رسید و این نشان‌دهنده اقتدار فرهنگی است.

اسماعیلی در حوزه رشد بودجه فرهنگی کشور ادامه داد: بنده وزارت فرهنگ را با هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تحویل گرفتم و با بودجه بیست هزار میلیارد تومان تحویل گروه جدید خواهد شد. در دولت مردمی اتفاقات مهمی رخ داد و ما سعی کردیم ماموریت خود را با کار شبانه روزی به سرانجام رسانیم؛ در سه‌سال گذشته بنده به ۲۴۰ شهرستان سفر کردم و از نزدیک مشکلات را بررسی کردم.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم هیچ‌یک از وزرا و معاونان یک ریال هم پول ماموریت داخلی و خارجی دریافت نکردند و این موضوع را شهید رئیسی ممنوع کرده بود.

بخش خارجی نمایشگاه کتاب محلی برای خرید حق چاپ و ترجمه می‌شود

احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه افزود: نمایشگاه این دوره از نظر مالی توانست با کمک گرفتن از حامی مالی و تبلیغات ۷۰ درصد هزینه‌های خود را تامین کند.

وی بیان کرد: از نظر هزینه‌های اجرایی بار دولت سبک شده و اعتبار دولتی صرف خرید کتاب شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ اظهار کرد: نمایشگاه کتاب امروز به نقطه‌ای رسیده است که رونق فرهنگی و اقتصادی دارد و کاملاً شفاف فعالیت می‌کند همچنیم بن خرید کتاب کاملاً شفاف هزینه می‌شود و یک ریال آن در جای دیگری خرید و فروش نمی‌شود.

وی افزود: در بخش بین‌الملل با چالش قیمت ارز روبه‌رو بودیم که با رایزنی‌های انجام‌شده نمایشگاه کتاب به جای اینکه بازار فروش کتاب خارجی شود، به نمایشگاهی برای فروش حق چاپ و ترجمه تبدیل می‌شود.

رونمایی وزیر فرهنگ از مجموعه گزارش‌های نمایشگاه کتاب

در این نشست از مجموعه گزارش‌های نمایشگاه کتاب در ۹ بخش با محوریت تحلیل و ارائه گزارش از عملکرد نمایشگاه کتاب پرداخته رونمایی شد.

در این ۹ بخش داده‌هایی در حوزه بازدیدکنندگان حضوری و مجازی، ناشران در حوزه مجازی و حضوری، کتابفروشان و نمایشگاه کتاب و رسانه و نمایشگاه کتاب بررسی شده است.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از تاریخ ۱۹ لغایت ۲۹ اردیبهشت سال جاری با حضور بیش از ۲۷۰۰ ناشر و کتابفروشی در دو بخش حضوری و مجازی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها