شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
هدفمان ورود به عرصه صادرات است

مدیرعامل شرکت پارس کاغذ مشهد از برنامه‌ریزی برای ورود بی‌واسطه به عرصه صادرات و استفاده از ظرفیت مرز مشترک ایران و افغانستان خبر داد و گفت: تا امروز با واسطه‌ها به کشوری مثل عراق صادرات داشتیم.

مهدی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت تولید پارس کاغذ مشهد، عنوان کرد: در ابتدا اعلام کردیم که سالانه حدود ۳۵۰۰ تن تولید کاغذ تحریر خواهیم داشت و تاکنون به دلیل برخی مشکلات فقط به ۷۰ درصد آن در فرایند تولید دست پیدا کردیم.


وی با اشاره به برخی از موانع پیش روی این مجموعه، افزود: قیمت کاغذ وارداتی یکی از این موضوعات است، اردیبهشت سال گذشته (۱۴۰۲) قیمت کاغذ وارداتی به نسبت اردیبهشت امسال (۱۴۰۳) بیشتر بود؛ درحالی که مواد اولیه این حوزه نیز گران‌تر شده اما قیمت کاغذ وارداتی نسبت به سال گذشته کمتر است.

جعفری ادامه داد: در عین حال شاهد نوسان‌ها نرخ ارز نیز بودیم. این نوسان‌ها باید بر قیمت کاغذ وارداتی اثر می‌گذاشت اما گویا اثر معکوس داشته است و به دلیل شرایط سخت تولید در کشور نمی‌توانیم با این کاغذ رقابت داشته باشیم.

وی با اشاره به تولید کاغذ تحریر از کاغذهای بازیافتی در مجموعه کاغذ پارس، توضیح داد: به‌اصطلاح از کاغذهای دم‌قیچی و کناره‌های کاغذ استفاده می‌کنیم‌، از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸۰۰ تن تولید چاپ و تحریر داشتیم و با توجه به شرایط موجود، بعید می‌دانم که به ۳۵۰۰ تن ظرفیت تولید مجموعه برسیم.

به‌گفته جعفری، مسئله اینجا است، کاغذ وارداتی حس رقابت را نیز گرفته و میل مصرف‌کننده را به سمت کاغذ وارداتی بُرده است؛ درحالی که کاغذ تولیدی کارخانه پارس مشهد، کیفیت قابل قبولی دارد و تاکنون تولیدات این کارخانه به دفتر، سررسید و کتاب تبدیل شده است.


وی در ادامه به برنامه‌های آتی این کارخانه اشاره کرد و گفت: برنامه این است که به‌طور مستقیم به حوزه صادرات وارد شویم، تا امروز با واسطه‌ها به کشوری مثل عراق صادرات داشتیم اما با توجه به نزدیکی کارخانه کاغذسازی پارس مشهد با مرز افغانستان، این ظرفیت در استان خراسان وجود دارد که به این سمت برویم.


وی افزود: همچنین در فاز جدید فعالیت‌های خود به حوزه تولید کاغذ بسته‌بندی وارد شدیم، البته اولویت، کاغذ چاپ و تحریر است اما با توجه به اینکه بنگاه اقتصادی هستیم باید به سودآوری هم فکر کنیم در تلاشیم تا در مجموعه با نقشه‌های مختلف به حوزه تولید کاغذ بسته‌بندی وارد شویم.

جعفری با بیان اینکه باید سلیقه و خواست بازار را نیز در نظر داشته باشیم، تاکید کرد: میل بازار به کاغذ گِرم پایین است، بنابراین در این حوزه توانستیم سیستم خود را آماده کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز گروه‌های مختلف در جامعه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها