شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
تسهیل قوانین گمرکی شرط توسعه صادرات محصولات چاپی است

یک صادرکننده محصولات چاپی، شرط تحقق برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه صادرات محصولات چاپی را تسهیل قوانین گمرکی می‌داند.

عباس ابوالفتحیان، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه چاپ، عنوان کرد: اهالی صنعت چاپ به‌خصوص آن‌هایی که در حوزه صادرات مشغول کار هستند همواره با چالش‌ها و دغدغه‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند ازجمله قوانین گمرکی، بنابراین برای تحقق هدف توسعه صادرات تسهیل این قوانین ضروری است.

وی با اشاره به برخی از این موضوعات، توضیح داد: در گام نخست فکر می‌کنم که عادی‌سازی روابط تجاری باید به شکل جدی دنبال تا ثبت سفارش بدون معطلی انجام و پس از آن و برقراری حمل و نقل خرده‌بار نیز به شکل جدی دنبال شود؛ زیرا حمل خرده بار چند نفر در یک کانتنر، موجب کاهش هزینه‌های جمعی می‌شود.

ابوالفتحیان ادامه داد: رفع موانع حمل و نقل بین‌المللی زمینی برای شرکت‌های باربری نیز موضوع دیگری است که باید پیگیری شود؛ ازسوی دیگر از بین بردن انحصار برای صادرات و واردات نیز می‌تواند به توسعه صادرات ایران به خارج مرزهای کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه هماهنگی بین وزارتخانه‌ها برای صدور مجوز و رفع رانت‌ها نیز باید در اولویت اقدامات حوزه چاپ باشد، گفت‌: هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که یک مجوز برای همه ارگان‌ها کافی باشد، وقتی کالایی مجوز دریافت کرد و با فاکتور رسمی به مرز ارسال شد، دیگر لزومی ندارد که مسئولان گمرک مرزی برای بررسی، کالا را در مرز معطل کنند و موجب پشیمانی خریدار شوند.

به‌گفته این صادرکننده حوزه چاپ، هرچه تسهیلات گمرکی بیشتر فراهم شود، متقاضیان مرزهای خارجی بیشتر برای خرید و مراودات تجاری با ایران راغب می‌شوند، در نتیجه صادرات افزایش پیدا می‌کند.

ابوالفتحیان با اشاره به اهمیت صادرات صنعت چاپ در مرزهای کشور، افزود: امیدوارم قوانین تسهیل شود و اگر یک‌بار برای کالایی مجوز صادر شد، برای تکرار چاپ نیاز به اخذ مجوز دوباره نباشد و صادرکننده نیز بتواند با ارز صادراتی کالا، کالای اولیه مورد نیاز خود را وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها