جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
مجموعه کتاب «پری سربه‌هوا» اثری طنز و ماجراجویانه برای بچه‌ها

مجموعه کتاب‌های «پری سربه‌هوا» اثر مریا یزدانی از نشر هوپا توانسته است نشان سه لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجموعه کتاب‌های طنز و ماجراجویانه «پری سربه‌هوا» نوشته مریا یزدانی با تصویرگری ناهید زمانی از انتشارات هوپا برای گروه سنی نوجوان منتشر شده است.

«پری سربه‌هوا ۱: جیرجیرانی و جنگل سبز» نخستین جلد از مجموعه «پری سر به هوا» است. شخصیت اصلی این داستان پری‌کوچولویی به نام ژاله‌نوش است که جیرجیرک مهربانی او را بزرگ کرده است. ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که طبق رسم هرساله جنگل پریان، هر پری که هفت‌ساله می‌شود چوب جادویی‌اش را دریافت می‌کند. ژاله‌نوش هم که هفت‌ساله شده است منتظر دریافت چوب جادویی‌اش است؛ اما پریان معتقد هستند که چون ژاله‌نوش خیلی شیطون و بازیگوش است هنوز زمان آن نرسیده که چوب‌اش را دریافت کند.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «ژاله‌نوش پری‌کوچولوی سربه‌هوا و بازیگوشی است، اندازه‌ی یک خرگوش. هیچ‌کس از پدر و مادرش خبر ندارد و جیرجیرکی مهربان به اسم جیرجیرانی او را بزرگ کرده است. ژاله‌نوش روز تولد هفت‌سالگی‌اش با وجود مخالفت‌های پری سرنگهبان از آقای موش کور یک چوب زالزالک جادویی می‌گیرد و بعد از آن، دردسر پشت دردسر! جیرجیرانی این حرف‌ها را قبول ندارد که ژاله‌نوش پری نگهبان خوبی نیست و همه‌اش شیطنت می‌کند. برای همین هرجا که می‌نشیند از دخترخوانده‌اش تعریف می‌کند. ولی پری‌ها بدجوری دنبال ادب‌کردن ژاله‌نوش هستند. لاک‌پشت‌های لاک‌جلبکی و بچه‌قورباغه‌ها دلشان برای ژاله‌نوش ضعف می‌رود، اما خانم هندونه‌چی با چوب دنبالش کرده و پری‌های آتش‌نشان سروصدایشان درآمده است. معلوم نیست حق با چه‌کسی است، اما انگار راستی راستی کار دارد به جاهای باریک می‌کشد و رئیس پری‌ها، آقاپری سبیل‌طلایی، باید وارد ماجرا شود.»

«پری سربه‌هوا ۲: خلبان بیلی و پندهای بی‌فایده» دومین جلد از مجموعه «پری سربه‌هوا» است. در این جلد، ژاله‌نوش را با یک عقاب سیاه بداخلاق به مدرسه شبانه‌روزی هزار پرتقال می‌فرستند تا باغبانی یاد بگیرد؛ اما او فقط دلش می‌خواست خلبان شود و اصلاً فکرش را هم نمی‌کرد که بیلچه به دست بگیرد و با معلم‌های سختگیر آن مدرسه سبزی بکارد.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «ژاله‌نوش پری کوچولوی بازیگوش و سربه‌هوا را با یک عقاب سیاه بداخلاق به مدرسه‌ی شبانه‌روزی هزار پرتقال می‌فرستند تا باغبانی یاد بگیرد و اخلاقش درست شود؛ مدرسه‌ای عجیب با دیوارهای خیلی بلند و بدون در ورودی. اما حتماً اشتباهی پیش آمده است. ژاله‌نوش فقط و فقط دلش می‌خواهد خلبان شود و اصلاً فکرش را هم نمی‌کند که بیلچه دست بگیرد و با معلم‌های سخت‌گیر مدرسه که روی کفش و کلاهشان گشنیز و پونه و نعنافلفلی کاشته‌اند، سروکله بزند. اسو، راسوی زیر تخت، از گریه‌های ژاله‌نوش کلافه شده و خلبان بیلی هم می‌گوید که ژاله‌نوش باید خیلی بیشتر از این‌ها به فکر درس و مدرسه‌اش باشد. اما ژاله‌نوش دلش خیلی برای جیرجیرانی‌جونش تنگ شده، از درس و مدرسه بدش می‌آید و می‌خواهد زودتر به جنگل سبز و کلبه‌درختی خودش برگردد.»

گفتی است جلد «پری سربه‌هوا ۳: پرپره‌کدو و رویاهای تمشکی» نیز از این مجموعه به چاپ رسیده است.

نشر هوپا، مجموعه کتاب‌های «پری سربه‌هوا» به قلم مریا یزدانی و تصویرگری ناهید زمانی را در ۱۸۰ و ۲۶۴ صفحه و به بهای ۱۶۰ و ۵۹ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۹ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۳ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط