چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
مستند «تکاپوگر تقریب»؛ پرتره‌ای درباره عبدالکریم بی آزار شیرازی

مستند «تکاپوگر تقریب» فیلمی درباره زندگی، آثار و سلوک علمی و فرهنگیِ عبدالکریم بی آزار شیرازی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مستند «تکاپوگر تقریب» فیلمی درباره زندگی، آثار و سلوک علمی و فرهنگیِ عبدالکریم بی آزار شیرازی چهره نامدار عرصه تقریب مذاهب اسلامی و قرآن‌پژوهی است که پنجشنبه هشتم شهریورماه ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

این مستند، بیست‌وهفتمین و آخرین فیلم از فصل اولِ مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی محراب محمدزاده روی آنتن این شبکه تلویزیونی می‌رود.

محراب محمدزاده کارگردان این فیلمِ مستند با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی عبدالکریم بی آزار شیرازی گفت: استاد بی‌آزار شیرازی، حوزه و دانشگاه را در آثار خود تلفیق کرده و علم و عمل را درهم آمیخته و با عنصر پرهیزگاری همراه کرده است و بدون داشتن دغدغه نام و نشان، از اعماق دل سخن می‌گوید و با چنین ایمان و باور قلبی به پژوهش‌های قرآنی - تقریبی و انتشار آثار متعدد مکتوب اهتمام نموده است.

او اضافه کرد: عبدالکریم بی‌آزار شیرازی زاده ۱۳۲۳ شمسی در شیراز است. وی پس از اینکه مقدمات علوم حوزوی را در شیراز طی کرد، سطوح عالی و دروس خارج را در قم و نجف اشرف، نزد علمای بزرگ از جمله امام خمینی (ره) فراگرفت. سپس در سال ۱۳۵۳ شمسی به دریافت گواهی افتا و اجتهاد از وزارت علوم و آموزش عالی نائل آمد و در سال ۱۳۵۴ به دانشگاه مک گیل کانادا رفت و در انستیتو مطالعات اسلامی به تحصیلات دانشگاهی پرداخت.استاد بی آزار شیرازی در سال ۱۳۷۱ موفق به اخذ درجه استادیاری در فقه و حقوق گردید و در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ درجه دکتری در علوم قرآن و حدیث شد و در سال ۱۳۸۰ به مرتبه دانشیاری و در ادامه به مرتبه استاد تمامی ارتقا یافت.

کارگردان مستند «تکاپوگر تقریب» اظهار کرد: کمتر کسی است که با مجموعه چند جلدی «قرآن و طبیعت» اثر بدیع و مبتکرانه استاد بی‌آزار شیرازی که به شگفتی‌های کیهان و دریا، پدیده‌های جوی، راز صحرا و کوه ها، دنیای اتم، و… با خوش‌ذوقی تمام می‌پردازد و به زبان روز و سبک و سیاق جدید آن دوران نوشته شده بود، آشنایی نداشته باشد.

محمدزاده اضافه کرد: پژواک نام استاد دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در کنار بزرگانی چون استاد سید هادی خسروشاهی در جای جای جهان اسلام طنین‌انداز بود و از چشمان تیزبین پیروان سایر مذاهب اسلامی در ایران و جهان اسلام پنهان نماند.

کارگردان مستند «تکاپوگر تقریب» تأکید کرد: استاد بی‌آزار شیرازی از همان ابتدا، تحقق وضع مطلوب جهان اسلام را در فعالیت در مجمع تقریب و دانشگاه مذاهب اسلامی دیده و بدان اهتمام فوق‌العاده می‌ورزید. ایشان بر این باور بود که اندیشه تقریب از جمیع علوم برآمده و باید بدان توجه ویژه داشت و این باور و آرمان در همه حیات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اوی نقش مؤثری داشت. چه اینکه مرحوم دکتر علی شریعتی ضمن تمجید از آثار ایشان از استاد بی‌آزار شیرازی با عنوان «مترجم آزاداندیش و فاضل» یاد می‌کند.

او اضافه کرد: دکتر بی‌آزار شیرازی علاوه بر داشتن شجاعت، بصیرت و حکمت در تعامل تقریبی، از تواضع، تسامح، آرامش و وقار همیشگی بسیاری برخوردار است که این خود ناشی از صفای درونی ایشان بوده و باعث شده است همواره گوش شنوایی برای مخاطب داشته باشد.

محمد زاده در پایان گفت: در این مستند استاد بی آزار شیرازی با بیانی دلنشین، حاصل چندهه فعالیت های علمی و فرهنگی خود را روایت می کند و در کنار گفتارهای ایشان، چهره هایی چون غلامرضا امیرخانی استاد تاریخ و عضو هیئت علمی کتابخانه ملی ایران، محمد رضا نورالهیان استاد حوزه و دانشگاه، احمد مبلغی رییس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی و عباس خامه یار استاد دانشگاه ادیان و مذاهب پیرامون جایگاه و اهمیت استاد بی آزار شیرازی در سپهر فرهنگی، علمی و دینی ایران و جهان اسلام به ایراد سخن پرداخته اند.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی چهره های نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها