دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
هنرمندان حسینیه هنر شیراز  از آدم‌های معمولی روایت می‌کنند

فارس _ هنرمندان حسینیه هنر شیراز در کتاب «چراغ‌دار»از آدم‌های معمولی روایت می‌کنند که دلبستگی شان به حرم تا مقام شهدای حرم پروازشان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، کتاب «چراغ‌دار» که از زندگی شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) روایت می‌کند، همزمان با سالروز حادثه تروریستی دوم درحرم مطهر احمد ابن موسی (ع) توسط انتشارات «راه یار» زیر چاپ رفت.

پویان حسن‌نیا، از محققان و نویسندگان این کتاب، در مصاحبه با خبرنگار ایبنا درخصوص نقطه آغاز این اثر گفت: کار اصلی ما از همان روز حادثه آغاز شد.

وی تاکید کرد: از حیث روایت، این حادثه تروریستی که در حرم رخ داد، ارزشمند و بااهمیت است و نباید فراموش شود. سال ۱۴۰۱ به بهانه فوت خانم امینی وضعیت کشور تحت تاثیر قرار گرفت و خیلی از مردم بی‌گناه آسیب دیدند. تا قبل از حادثه حرم شاهچراغ (ع) ما در دفتر تاریخ شفاهی درگیر پروژه های خودمان بودیم و روایت خاصی از آن ۴۰ روز نداریم. اما روز ۴ابان ۱۴۰۱ حسینیه هنر شیراز یک تلنگر جدی خورد که دقت کنیم نقش ماچیست؟ ما چریک فرهنگی هستیم نه یک کارمندعادی.باید در بزنگاه‌ها نقش داشته باشیم.

این نویسنده بیان کرد: وقتی این حادثه تروریستی رخ داد کار ما از همان ساعت شروع شد البته آن روزها به فکر کتاب نبودیم. هدف اصلی روایت ماجرا بود. بچه‌های حسنیه هنر به محل حادثه رفتند و اولین روایت در کانال حافظه که رسانه حسینیه هنر است، منتشر شد و بسیار بازدید خورد.

وی افزود: بچه‌ها بین بیمارستان‌های مختلف و انتقال خون و حرم تقسیم شدند. هرچند بعضی بیمارستان‌ها کسی را راه ندادند ولی از مشاهداتشان در اطراف بیمارستان روایت می‌نوشتند. مثلاً روایت خانواده شهیدان خوب جلوی بیمارستان مسلمین بالای سی هزار نفر دیده شد که این اهمیت روایت به موقع را می‌رساند. در همان زمانی که در جنگ روایت بودیم، نقش چریک فرهنگی کلید خورد از سردخانه تا مراسم وداع تا نمازجمعه و منازل خانواده شهدا از فردای حادثه در برنامه بچه ها قرار گرفت و روایتهای دست اول تولید کردیم که در همان روزهای اولیه بعد از حادثه در کانال حافظه و شبکه های تلویزیونی و روزنامه های ملی منتشر می‌شد.

حسن‌نیا بیان کرد: مستند آرشام و غیبت غیرموجه، سرود عهد میبندم و کلیپ سایه بالاسر نمونه محصولاتی است که در آن زمان برپایه این روایت‌ها تولید شد و بازخوردهای خوبی داشت.

وی با اشاره به اینکه از روز بعد از حادثه اول تا دوهفته هر روز صبح تاشب بچه‌های حسینیه هنر اولویت شان روایت این ماجرا بود و بقیه کارها را متوقف کرده بودند، ادامه داد: همان زمان حجم تولیدات مختلف با قالب های مختلف داشتیم. مجموعه حرامی در حرم و قهرمان جهان در بازه زمانی کوتاهی تولید شد. چون روایت اول که سربزنگاه تولید شود جلوی موج سواری رسانه بیگانه را می‌شود گرفت. این رسالت چریک فرهنگی است که دست برتر در فضای رسانه داشته باشد. از میانه راه تقریباً دو هفته بعد از حادثه بنده بعنوان مسئول پروژه واقعه نگاری این حادثه انتخاب شدم و کار ادامه پیدا کرد.

حسن نیا درخصوص روند تولید کار توضیح داد: ما ۳۰ مجروح داشتیم از شهرهای مختلف که با اکثر آنها ارتباط گرفتیم و مصاحبه کردیم. بخاطر بعد مسافت مصاحبه ها کار زمان بری بود. گرفتن مصاحبه با خادمین حرم هم چالش های خاصی داشت. علاوه بر آنها یک سری شاهدان عینی داشتیم که مجروح یا خادم نبودند اما شاهد واقعه بودند. روایت شهدای حادثه هم برای ما موضوعیت داشت و یک بخشی از کار ما مصاحبه با خانواده شهدا بود. به این ترتیب ۱۲۰ ساعت مصاحبه بعد از یک ماه در بانک اطلاعاتی ما جمع آوری شد و بصورت جمعی به نتیجه رسیدیم روایت شهدا را در یک کتاب مجزا و واقعه نگاری حادثه تروریستی هم در یک کتاب دیگر خروجی بگیریم.

وی اظهار داشت: کتاب چراغ دار روایت زندگی شهدای حادثه حرم مطهر شاهچراغ هست که حدود ۸۰ ساعت از مصاحبه ها مربوط به این کتاب بود. همچنین ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ مجدداً در حرم حادثه تروریستی داشتیم و به نتیجه رسیدیم روی معرفی این دو شهید حادثه دوم هم در کتاب شهدای حرم کار کنیم و به همین خاطر تکمیل کار یک مقدار بیشتر طول کشید.

این محقق و فعال فرهنگی ادامه داد: بعد از تولید محتوا، کتاب وارد مراحل بعدی شد و پس مرحله طراحی جلد همزمان با سالروز حادثه دوم حرم زیر چاپ رفت و به زودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

حسن نیا در خصوص قالب کار پاسخ داد: این کتاب حاصل یک جمع نگاری است و تعداد زیادی از محققین کار مصاحبه را انجام دادند و نویسندگی هم بصورت جمعی انجام شد و هرنویسنده یک شهید را روایت کرده است. برای انتخاب نام کتاب هم بارش فکری داشتیم و در نهایت اسم چراغ دار برای کتاب انتخاب شد.

وی تصریح کرد: وجه تمایز آتل این اثر زنده نگه داشتن مظلومیت شهدای ترور هست که مقام معظم رهبری آنها را به شهدای عاشورا تشبیه و تاکید کردند باید یادشان زنده نگه داشته شود. ما تلاش کردیم این حادثه بزرگ مثل خیلی از ترورهای دهه ۶۰ که روایت نشده، مغفول نماند. آدمهای عادی در این حادثه مظلومانه شهید شدند. شهید پورعیسی سال‌ها آرایشگر بود. شهید کشاورز یک دانش آموز بود و نذر کرده بود هفتگی به حرم برود. در اولین هفته نذرش شهید شد.

این محقق و فعال فرهنگی گفت: شهیدان خوب که بخاطر پیگیری درمان بیماری به شیراز آمده بودند و برای زیارت به حرم آمدند یا خانواده سرایداران که بعد از خرید از بازار به حرم آمده بودند هفته بعد عروسی دخترشان بود. همه این آدم های معمولی دلبستگی عجیبی با مولفه ها و نمادهای انقلابی و اسلامی و حرم دارند. وجه تمایز دیگر این کار همین مردم عادی و معمولی بودن این شهداست.

وی افزود: این کتاب را که بخوانید می‌بینید دین در جامعه چه جایگاهی دارد و آدم‌های عادی چه دلبستگی به مولفه های دینی دارند. دلبستگی به حرم از ویژگی های مشترک این شهدا بود. شاید خیلی از ما مدعی ها برنامه هفتگی زیارت حرم نداریم ولی خیلی از این شهدا برنامه هفتگی زیارت داشتند.

وی با تاکید بر اینکه حرم نماد هویتی شهر ماست ابراز داشت: این حادثه باعث شد مردم به این نماد هویتی و به اصل خودشان برگردند.

به گزارش ایبنا کتاب چراغ‌دار که به تازگی توسط انتشارات راه یار منتشر شده و از زندگی آدم‌های معمولی که شهدای حرم شدند، سخن می‌گوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها