چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
۵ کتاب پیشنهادی ایبنا به کودکان و نوجوانان درباره امام رضا (ع)

کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع امام رضا (ع)، ابزاری مؤثر برای انتقال آموزه‌های شخصیتی و عقیدتی آن حضرت به نسل امروز هستند. این آثار به زبان ساده و جذاب، داستان‌ها و سیره زندگی امام رضا(ع) را روایت می‌کنند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: سالروز شهادت امام رضا (ع)، فرصتی ارزشمند برای یادآوری مقام و منزلت این امام بزرگوار در دل‌های مؤمنان است. امام رضا (ع) به عنوان هشتمین پیشوای شیعیان، نه‌تنها به خاطر علم و فضایل اخلاقی‌شان شناخته می‌شود؛ بلکه به عنوان نماد محبت و رحمت اهل بیت (ع) در تاریخ اسلام مطرح هستند. آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیت ایشان و آموزه‌هایشان می‌تواند تأثیر عمیقی بر شکل‌گیری هویت دینی و اخلاقی آن‌ها داشته باشد.

کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع امام رضا (ع)، ابزاری مؤثر برای انتقال این آموزه‌ها به نسل امروز هستند. این آثار به زبان ساده و جذاب، داستان‌ها و سیره زندگی آن حضرت را روایت می‌کنند و به کودکان کمک می‌کنند با ارزش‌های انسانی و دینی آشنا شوند. در این گزارش، پنج کتاب با موضوع امام رضا (ع) معرفی می‌شود که می‌تواند در پرورش روحیه معنوی و اخلاقی کودکان و نوجوانان مؤثر باشد. این کتاب‌ها نه‌تنها سرگرم‌کننده‌اند؛ بلکه درسی از عشق، فداکاری و علم را به خوانندگان خود منتقل می‌کنند و به کودکان و نوجوانان یادآوری می‌کنند در زندگی خود از سیره و رفتار این بزرگواران الگو بگیرند.

۵ کتاب پیشنهادی ایبنا به کودکان و نوجوانان درباره امام رضا (ع)

«راز قنات»

کتاب «راز قنات» به نویسندگی فاطمه بختیاری کهکی از سوی انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) برای مخاطبان نوجوان منتشر شده است.

این رمان که روایتی داستانی از ارادت مردم ایران به امام رضا (ع) است، درباره دختری روستایی به نام شهربانو در زمان جنگ تحمیلی است. او با دوستش کبری، انبار جنس‌های احتکارشده را پیدا می‌کند. آن‌ها در پی کنجکاوی به قناتی می‌روند که برایشان گرفتاری‌های متعددی ایجاد می‌کند.

۵ کتاب پیشنهادی ایبنا به کودکان و نوجوانان درباره امام رضا (ع)

«ماه زمینی؛ ۱۰ شعر درباره‌ی امام رضا (ع)»

این کتاب شعر را زهرا وثوقی سروده، بابک قریب تصویرگری کرده و انتشارات قدیانی در ۲۴ صفحه مصور برای کودکان منتشر کرده است. در این مجموعه، شاعر با اشعاری لطیف شخصیت امام رضا (ع) را به کودک می‌شناساند و با بیانی ساده احساسات زائران، به‌ویژه زائران کودک به هنگام زیارت را به تصویر می‌کشد.

۵ کتاب پیشنهادی ایبنا به کودکان و نوجوانان درباره امام رضا (ع)

«هفت پله رو به پایین»

این کتاب، جلد دهم از مجموعه «قصه نیکان»، روایتی داستانی از زندگی امام رضا (ع) است که حسن احمدی آن را نوشته و انتشارات مهرک (واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) آن را برای مخاطبان نوجوان منتشر کرده است.

۵ کتاب پیشنهادی ایبنا به کودکان و نوجوانان درباره امام رضا (ع)

«اول کارت را بشناس»

کتاب «اول کارت را بشناس» نوشته سیدمحمد مهاجرانی، جلد دهم از مجموعه «حدیث و شعر و قصه» است. این کتاب که به کوشش انتشارات جمال منتشر شده است، شامل پنج روایت نورانی از امام رضا (ع) در قالب شعر و قصه همراه با تصاویر زیبا برای بچه‌ها است. همراه‌بودن قصه و شعر با هر حدیث سبب می‌شود حدیث در ذهن کودکان تثبیت شود. آهنگین‌بودن دوبیتی‌ها نیز کمک می‌کند کودکان به راحتی آن را حفظ کرده و مضمون حدیث را همیشه در ذهن داشته باشند.

عناوین داستان «اول کارت را بشناس» عبارت‌ند از «خانه جدید»؛ شروع کارها با «بسم‌الله» موضوعی است که این حدیث به آن پرداخته شده است. «مگر حفظ نیستی»؛ موضوعی که این حدیث به آن پرداخته، استحباب تکرار اذان همراه با اذان‌گو است. «خاله نرگس»؛ خوبی به همسایگان، موضوعی است که در این حدیث مورد توجه قرار گفته است. «اول بپرس بعداً بِکار»؛ ضرورت تحقیق و مشورت پیش از انجام کارها موردی بوده که در این حدیث بیان شده است. «فرمانده»؛ دیدوبازدید و فواید آن، بحثی است که در آخرین حدیث از کتاب به آن توجه شده است.

۵ کتاب پیشنهادی ایبنا به کودکان و نوجوانان درباره امام رضا (ع)

«مژده گل؛ داستان‌هایی از زندگی امام رضا (ع)»

کتاب «داستان‌هایی از زندگی امام رضا (ع)» نوشته محمود پوروهاب جلد هفتم از مجموعه «مژده گل» است. این کتاب که به کوشش انتشارات گنجشک‌های جمکران (واحد کودک و نوجوان انتشارات کتاب جمکران) منتشر شده است کودکان و نوجوانان را با زندگی امام رضا (ع) در قالب داستان آشنا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها