سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
چاپ چهارم کتاب «آشنایی با معرفت‌شناسی»

چاپ چهارم کتاب «آشنایی با معرفت‌شناسی؛ ویراست سوم» نوشتۀ منصور شمس از سوی انتشارات هرمس وارد بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا چاپ چهارم کتاب «آشنایی با معرفت‌شناسی؛ ویراست سوم» نوشتۀ منصور شمس منتشر شد.

چاپ چهارم کتاب «آشنایی با معرفت‌شناسی؛ ویراست سوم» در ۴۸۰ صفحه و با قیمت ۳۹۶ هزار تومان از سوی انتشارات هرمس روانه بازار نشر شده است.

معرفت‌شناسی یکی از پرتأثیرترین زمینه‌های فلسفی است. آدمی از روزگاران کهن به تبیین پدیده‌ها و رخدادهای پیرامون خود علاقه داشته است. در این میان یکی از مهم‌ترین نکته‌ها این است که روشن کنیم این تبیین‌ها و علت‌یابی‌ها چگونه باید انجام شود. انسان‌ها از روزگاران باستان تاکنون دربارۀ پدیده‌ای واحد، هم بر اساس شواهد، دلایل و قراین به تبیین پرداخته‌اند و هم به اتکای افسانه، اسطوره و رؤیا. ترجیح یکی از این دو نحوۀ تبیین بر دیگری همان نکته‌ای است که پای معرفت‌شناسی را به میان می‌کشد. جالب آنکه حتی مرزبندی بین این دو نحوۀ تبیین نیز خود به گونه‌ای محصول فعالیت معرفت‌شناختی است.
از این‌رو معرفت‌شناسی یکی از مهم‌ترین و انضمامی‌ترین نحله‌های فلسفی است که در زندگی روزمره برای هر کسی کاربردهای بسیار دارد. کتاب حاضر یکی از بهترین منابع برای آشنایی با معرف‌شناسی است که طی سه ویراست به پیراستگی و انسجام دقیقی رسیده است. نویسنده تلاش کرده تا در هفت فصل به تفصیل و با دقت بسیار از ابتدایی‌ترین تعاریف تا نحله‌ها و گرایش‌های مختلف فلسفی در باب معرفت‌شناسی را در خود بگنجاند و از این طریق یک منبع بسیار مفید برای دانشجویان و علاقه‌مندان مبتدی و حتی متوسط باشد. ضمناً در تمام فصل‌های کتاب مثال‌های بسیاری برای آشنایی ذهن مخاطب با مفاهیم به کار رفته است تا کار خواندن کتاب تا حد امکان سهل و روشن باشد.


برشی از متن:

همه یا بیشتر افراد «مدعی‌اند» که چیزهایی «می‌دانند». در واقع کم‌تر کسی اذعان می‌کند که هیچ‌چیز نمی‌داند. گذشته از افراد عادی، متخصصان رشته‌های گوناگون علمی در حوزه‌های فعالیتشان «مدعی‌اند» چیزهایی (و گاه چیزهای بسیاری) «می‌دانند». غیر از افراد عادی و متخصصان، دیگرانی هستند که «مدعی‌اند» چیزهایی می‌دانند که دیگران از دانستن آن‌ها ناتوان‌اند؛ عارفان، پیشگویان، فال‌گیران و صاحبان علوم غریبه از همین افرادند. آن‌ها مدعی‌اند که چیزهایی را آشکارا، به اصطلاح خودشان بالعیان، می‌بینند و این موهبتی است خاص به این شایستگان و برگزیدگان است… در فلسفه پذیرفته است که با روش‌های فلسفی امکان ارزیابی معرفتی فراهم می‌شود. این نوع فعالیت‌های ارزیابانه‌ی فلسفی در «معرفت‌شناسی» یا «نظریه‌ی معرفت» انجام می‌شود.

چاپ چهارم کتاب «آشنایی با معرفت‌شناسی؛ ویراست سوم» در ۴۸۰ صفحه و با قیمت ۳۹۶ هزار تومان از سوی انتشارات هرمس روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط