سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵
هدف اصلی جشنواره ارتقای سطح سواد میراثی جامعه است/ اهمیت به ارزش‌های دینی و ملی ایرانیان

علیرضا تابش، دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگیگفت: هدف اصلی این جشنواره ارتقای سطح سواد میراث فرهنگی با ساخت و معرفی داشته‌ها و ارائه یک روایت متفاوت از زیست‌فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی ایرانیان به زبان هنر و رسانه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا علیرضا تابش، در دیدار و نشست با قائم‌مقام صداوسیمای مرکز در شیراز گفت: با توجه به اینکه شیراز میزبان جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی است انتظار است صداوسیما مرکز فارس اقدامات گسترده‌تری در برنامه‌سازی، تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی داشته باشد.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بابیان اینکه «جایزه شیراز» در این جشنواره بین‌المللی به‌صورت ویژه دیده‌شده است گفت: از میراث ملموس و ناملموس گرفته تا آداب‌ورسوم و فرهنگ عشایری و هر آنچه به موضوعات متنوع میراث فرهنگی استان فارس مرتبط باشد در فراخوان این جشنواره پیش‌بینی‌شده است.

تابش از مدیران صداوسیمای مرکز فارس خواست با تولید محتوا در قالب گفت‌وگو، کلیپ و تیزر، فیلم‌های مستند کوتاه و بلند سینمایی و پخش در این رسانه به معرفی داشته‌های میراث فرهنگی فارس بپردازند و اطلاعات لازم را به عموم مردم برای مشارکت در این جشنواره بدهند.

او ادامه داد: هدف اصلی این جشنواره ارتقای سطح سواد میراث فرهنگی با ساخت و معرفی داشته‌ها و ارائه یک روایت متفاوت از زیست‌فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی ایرانیان به زبان هنر و رسانه است.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در ادامه به بخش پویش «میراث‌بانان آینده» در این جشنواره اشاره کرد و افزود: کودکان و نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ سال از سراسر کشور می‌توانند شعر، داستان و تصویر یا موضوعات مرتبط با دریافت‌های شخصی از میراث خانوادگی، محلی و قومی خود (آیین‌ها، لهجه‌ها، مثل‌ها) را در کنار ارائه پیشنهاد و توضیح پیرامون حفاظت از آن‌ها را در این پویش به اشتراک بگذارند.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی از استقبال هنرمندان برای ارسال آثار به این جشنواره خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی «ویژه جایزه شیراز» تا ۱۵ مهرماه است.

برگزاری بیش از ۲۰ رویداد مهم ملی و بین‌المللی در شیراز

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز طی سخنانی با تقدیر از همکاری‌ها و حمایت‌های صداوسیمای مرکز فارس در خصوص پخش اخبار مربوط به جشنواره و حوزه میراث فرهنگی گفت: با توجه به تعدد و تنوع برنامه‌هایی که در رسانه صداوسیما تولید و پخش می‌شود این رسانه مهد آرشیو معرفی آثار تاریخی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که در برگزاری رویدادهای فرهنگی طی ۸ ماه اخیر در سطح استان صورت گرفته است گفت: از میزبانی دو سایت تاریخی فرهنگی حافظ و تخت جمشید برای اجرای مراسم سال‌تحویل گرفته تا برگزاری کنسرت بزرگ موسیقی علیرضا قربانی و همچنین سوگوار بین‌المللی میراث مراثی و ده‌ها رویداد ملی با موضوع میراث فرهنگی و صنایع‌دستی را می‌توان بخشی از رویدادهایی عنوان کرد که در سطح استان برگزار شد و مورد استقبال عموم مردم نیز قرار گرفت.

او ادامه داد: تا زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی که نیمه دوم آبان ماه در نظر گرفته‌شده پیش رویدادها و همایش‌های متعددی در سطح استان برگزار خواهد شد که تاکنون بیش از ۲۰ رویداد مهم ملی و بین‌المللی در شیراز برگزار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به سوگواره بین‌المللی میراث مراثی که دهه آخر ماه صفر در شیراز برگزار شد اشاره و از حمایت‌های استاندار فارس برای برگزاری این سوگواره بین‌المللی تقدیر کرد.

ثابت اقلیدی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در شیراز گفت: اساساً فارس به لحاظ برخورداری از انواع جاذبه‌های گردشگری و میراث ملموس و ناملموس و صنایع‌دستی با تنوع گسترده یکی از استان‌های مهم در کشور است. در حال حاضر پیش رویدادهای متعددی در سطح استان در حال برگزاری است و این روند تا زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در سطح استان ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار جایزه ویژه شیراز سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی تا ۱۵ مهرماه تمدیدشده است گفت: بی‌تردید برپایی این جشنواره فرصت ارزشمندی برای معرفی میراث ملموس و ناملموس استان در ابعاد ملی و بین‌المللی است.

فرصت ارزشمندی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها

در ادامه این جلسه محمدباقر کشفی، رئیس گروه مشاورین و دستیاران استاندار فارس نیز گفت: جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی فرصت ارزشمندی برای استان فارس معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان است.

او با اشاره به اینکه فارس استان پیشران ایران است، افزود: با برگزاری این جشنواره بین‌المللی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های میراث فرهنگی استان فارس در سطوح ملی و بین‌المللی معرفی خواهد شد و درواقع این جشنواره بین‌المللی ارزش این را دارد که سرمایه‌گذاری جدی از سوی همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها صورت گیرد تا یک هم‌افزایی و همکاری تنگاتنگی شکل گیرد.

فارس مقصد و هدف گردشگری است

سپس فریدون فعالی مشاور معاون میراث فرهنگی کشور نیز طی سخنانی بابیان اینکه برگزاری این جشنواره بین‌المللی در استان فارس و شهر شیراز انتظارات را بالابرده است گفت: فارس مقصد و هدف گردشگری است و این جشنواره امسال به‌صورت بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود.

وی در جلسه هماهنگی برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در شیراز گفت: وقتی نام استان فارس در مقابل یک جشنواره می‌آید نه‌تنها سطح انتظارات بالا می‌رود بلکه در یک جلسه جشنواره‌ای ملی به بین‌المللی تبدیل می‌شود.

مشاور معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی دستی گفت: فارس مقصد و هدف گردشگری است و این جشنواره امسال به‌صورت بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود. به‌طور حتم اگر استان فارس توان برگزاری این جشنواره را نداشت این جشنواره با چنین ابعاد در استان برگزار نمی‌شد.

او با بیان اینکه طی چند ماه اخیر اتفاقات خوبی در حوزه زیرساختی و سخت‌افزاری در استان فارس رخ‌داده است و تمامی مسئولان فرهنگی پای‌کارند، به بازدیدش از آماده‌سازی و بهسازی تالارها حافظ شیراز برای برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر انتطار ما این است که فارس در تولید محتوا نیز از ظرفیت‌هایش استفاده کند و می‌طلبد تمامی انجمن‌ها، صنوف و تشکل‌های مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری همچنین ارگان‌های فرهنگی چون صداوسیما، کانون پروش فکری و… نیز به تولید محتوا اقدام نمایند.

مشاور معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی دستی همچنین از شهرداری شیراز خواست تا برنامه‌های خود را برای برگزاری پیش رویدادها هر چه سریع‌تر ارائه کند و افزود: جا دارد از ظرفیت گروه‌های خارجی که به فارس سفر کردند و تولید محتوا داشتند استفاده کرد و این تولیدات را به نمایش بگذاریم.

فعالی در ادامه از محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و محمدباقر کشفی رئیس گروه مشاورین و دستیاران استاندار فارس برای اقدامات شایسته و پیگیری‌های مؤثر برای هر چه‌بهتر برگزار شدن سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی تقدیر کرد.

کارهای ابتکاری، خلاق و نوآورانه‌ای در حوزه میراث فرهنگی

کرمی، قائم‌مقام صداوسیمای مرکز فارس نیز طی سخنانی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در شیراز به تعامل و همکاری‌های گسترده با اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در این مرکز در حوزه میراث فرهنگی کارهای ابتکاری، خلاق و نوآورانه‌ای برای معرفی بهتر و بیشتر میراث فرهنگی انجام‌شده و در حال انجام است.

او بابیان اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی و رسانه قطعاً در کنار دوستان و برگزارکنندگان جشنواره خواهیم بود افزود: این مرکز در دو بخش تولید و پخش اخبار جشنواره فعالیت گسترده‌ای را خواهد داشت و به‌طور حتم نه‌تنها در شبکه استانی بلکه در شبکه‌های ملی و فراملی این اخبار منتشر خواهد شد.

بنابراین گزارش این جلسه با حضور تنی چند از معاونین صداوسیما مرکز فارس برگزار شد و هر یک به بیان دیدگاه‌های خود برای تولید و پخش اخبار از این رسانه پرداختند. گفتنی است در حاشیه این جلسه هم نمایشگاهی از آثار فاخر هنرمندان صنایع ستی استان فارس و ورک شاپ صنایع دستی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها