دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
کتاب «بی پرده با مفهوم آزادی» به زودی منتشر می‌شود

کتاب «بی پرده با مفهوم آزادی» به کوشش گروه نویسندگان محمد کامکاری، محمد علی توانا و سیدمحمد جواد مصطفوی منتظری از سوی نشر نگاه معاصر به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «بی پرده با مفهوم آزادی» از دیدگاه سید حسن نصر، عبدالکریم سروش، یوسف اشکوری، محسن کدیور و آرش نراقی به کوشش گروه نویسندگان محمد کامکاری، محمد علی توانا و سیدمحمد جواد مصطفوی منتظری از سوی نشر نگاه معاصر به زودی منتشر می‌شود.

موضوع کتاب در مورد مفهوم آزادی در دوره کلاسیک و پسامدرن است که به دیدگاه این اندیشمندان پرداخته است. وجه تفاوت این کتاب با دیگر کتاب‌های منتشر شده در این زمینه در رابطه با مولفه‌های آزادی پسامدرن مانند: اتانازی؛ حق سقط جنین و… است که دیدگاه این متفکران به چالش می‌کشند.

بعضی‌ها در مورد این موضوعات سکوت کردند مانند: سید حسین نصر؛ بعضی‌ها با جهان‌بینی اسلامی این موضوعات را سنجش می‌کنند مانند: کدیور و اشکوری؛ بعضی‌ها از این مفاهیم در جامعه حمایت می‌کنند؛ مانند: آرش نراقی؛ بعضی در مقابل این مولفه‌ها تغییر دیدگاه داده‌اند؛ مانند عبدالکریم سروش.

تفکر درباره آزادی، پدیده‌ای مدرن است؛ وضعیتی که نتیجه استقلال شخص و بلوغ عقلانی انسان است. چنین تفکری نه تنها نتیجه وضعیت عینی بلکه نتیجه دگرگونی در کیهان‌شناسی و معرفت‌شناسی انسان است. در حالی که در کیهان‌شناسی سنتی عموماً انسان مقهور نیروهای مافوق بشری است.

در کیهان‌شناسی مدرن، انسان با مجموعه‌ای از قوانین مواجه است که نیازمند تجهیز عقلانی است. بر همین مبنا انسان سنتی سعادت را در پیروی از هنجارهای قدیم می‌جوید. حتی اگر وی مدعی بنیانگذاری هنجاری جدید نیز باشد، آن را در کیهان‌شناسی سنتی دنبال می‌کند که در آن دیگری در یافتن ارزش‌های الهی یا طبیعی دچار اشتباه شده است و وی راهی حقیقی را کشف کرده است. در حالی که انسان مدرن بر مبنای عقلانیت خود راه‌های جدید را می‌جوید و همین شجاعت و ماجراجویی برای یافتن راهی جدید، گام نخست آزادی است.

کتاب «بی پرده با مفهوم آزادی» از دیدگاه سید حسن نصر، عبدالکریم سروش، یوسف اشکوری، محسن کدیور و آرش نراقی به کوشش گروه نویسندگان محمد کامکاری، محمد علی توانا و سیدمحمد جواد مصطفوی منتظری با ۱۸۰ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای ۲۳۰ هزار تومان از سوی نشر نگاه معاصر به زودی منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها