چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
بی‌مهری در حق قدیمی‌ترین پروژه عمرانی کشور/ شهریار هنوز به آرامش نرسیده است!

آذربایجان شرقی- مقبره الشعرای تبریز به عنوان قدیمی‌ترین پروژه عمرانی کشور طی نیم قرن گذشته با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و همچنان چشم انتظار تخصیص اعتبار برای آرام گرفتن روح شهریار و ۴۰۰ شاعر خفته در آن مجموعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، پروژه مقبره‌الشعرا که با ۵۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین پروژه نیمه تمام شمال‌غرب کشور به شمار می‌آید، همواره مورد بی‌مهری دولت‌های گذشته قرار داشته و اعتباری برای تکمیل آن تخصیص نمی‌یافت تا اینکه در سال ۹۲ وظیفه تکمیل این پروژه به شهرداری تبریز سپرده شد. گرچه این اقدام با هدف از سر باز کردن بودجه‌های دولتی صورت گرفت اما با وجود میلیاردها تومان هزینه توسط شهرداری تبریز، هنوز به پایان راه نرسیده است.

قدیمی‌ترین منبع موجود در خصوص مقبره الشعرای سرخاب، کتاب نزهه القلوب حمدالله مستوفی است که در سال ۷۴۰ نگاشته شده. بر اساس منابع مستند تاریخی، مقبره الشعرا در قرون گذشته به دلیل اقامت شاعرانی از کشورهای مختلف ابتدا به حضیره الشعرا (مکان اقامت شاعران) شهرت داشت؛ اما بعدها با دفن شعرای بزرگ تاریخ ادبیات ایران به مقبره الشعرا تغییر نام داد.

طبق آنچه در منابع تاریخی آمده، از معروف‌ترین شاعران آرمیده در مقبره الشعرا می‌توان به اسدی طوسی و خاقانی و قطران تا استاد سید محمدحسین شهریار شاعر بلند آوازه معاصر را می توان اشاره کرد.

با وجود سیل‌های مخرب و زلزله‌های سنگین تبریز به ویژه در سال‌های ۱۱۹۳ و ۱۱۹۴ اثری از مقبره ۴۰۰ شاعر، ادیب، عارف و هنرمند نامی و مشهور ایران و آذربایجانی خفته در این آرامستان باقی نمانده اما نام مقبره الشعرا باعث احداث بنایی شد تا یادبود تمام بزرگمردانی باشد که افتخار این سرزمین محسوب می‌شوند.

بی‌مهری در حق قدیمی‌ترین پروژه عمرانی کشور/ شهریار هنوز به آرامش نرسیده است!

مقبره الشعرا؛ بنایی با تلفیق معماری سنتی و جدید

در شهریور ۱۳۵۰ مسابقه‌ای توسط شهرداری برای طراحی بنای یادبود مقبره الشعرا برگزار و طرح پیشنهادی فردی به نام «غلامرضا فرزان مهر» در این مسابقه انتخاب شد.

یک سال پس از این تاریخ عملیات عمرانی بنای مقبره الشعرا آغاز و تا سال ۱۳۶۱ با هدف احداث یک پردیس فرهنگی و محلی برای اجتماع اهل فرهنگ، هنر و گردشگران ادامه یافت و در سال ۱۳۶۷ پس از درگذشت شاعر نامدار، سید محمدحسین بهجت تبریزی در وسط این مجموعه تاریخی و فرهنگی که بیش از ۳۰ متر ارتفاع دارد دفن شد که امروزه به نماد شهر تبریز تبدیل شده است.

غلامرضا فرزانمهر، طراح مقبره الشعرای تبریز در خصوص انتخاب طرح این بنا گفت: این طراحی با هدف ایجاد وحدت و تلفیق معماری سنتی و مدرن انجام و ایجاد حس ارتباط با بیننده و نو بودن طرح لحاظ شده تا با گذر زمان معماری آن جذابیت خود را از دست ندهد.

بی‌مهری در حق قدیمی‌ترین پروژه عمرانی کشور/ شهریار هنوز به آرامش نرسیده است!

مقبره الشعرا مطالبه شهروندان تبریزی شد

از سال ۶۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای طرح مقبره الشعرا را بر عهده گرفت اما به دلیل بی‌توجهی و عدم تخصیص بودجه، اقدام چندانی برای اتمام پروژه انجام نشد اما از بهمن ماه سال ۱۳۹۲ با واگذاری به شهرداری تبریز، خاتمه این مجموعه به یکی از مطالبات عمومی شهروندان تبدیل شد.

مقبره الشعرا در زمینی به مساحت ۱۱ هزار و ۷۶۰ مترمربع و زیربنای ۱۰ هزارو ۸۵۰ متر به عنوان مجموعه بزرگ فرهنگی تاریخی و معماری به یک مکان زیبای گردشگری و قابل رقابت با مجموعه های فرهنگی مانند حافظیه و سعدیه شیراز، تبدیل خواهد شد.

بی‌مهری در حق قدیمی‌ترین پروژه عمرانی کشور/ شهریار هنوز به آرامش نرسیده است!

ساماندهی مقبره الشعرا چشم انتظار بودجه ملی

با وجود تلاش‌های بسیار شهرداری تبریز برای تخصیص اعتبار و تکمیل مقبره الشعرا، به عقیده کارشناسان توسعه، تکمیل و بهسازی مجموعه فرهنگی و تاریخی مقبره الشعرا چشم انتظار اعتبارات ملی است.

استفاده از ظرفیت بی‌نظیر این پروژه در راستای توسعه صنعت توریسم داخلی و خارجی در استان و رونق اقتصادی منطقه این پروژه را در زمره پروژه‌های تاثیرگذار عمرانی فرهنگی تبریز در چند سال اخیر درآورده است.

قطع یقین اجرای پروژه‌ای با این عظمت و هزینه‌ای هنگفت در شرایط فعلی رکود اقتصاد و ساخت و ساز کشور و مشکلات شهرداری‌ها بدون حمایت‌های دولتی ممکن نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط